Šta mislimo o Barbie filmu?

    20.07.2023.
    RECOMMENDED

    https://buro247.rs/wp-content/uploads/2023/07/Cover_Wide_barbie.jpg

    Ne znam da li smo skoro imali ovakav hype na svetu kada je reč o jednom filmu. Barbie je potpuno ušla u sve sfere života i zavladala filmskom i industrijama mode i lepote. Počev od pompeznih najava i turneja filmske ekipe u Americi, preko pažljivo biranih outfita Margot Robbie kao omaža barbi lutkama iz različitih epoha, pa sve do brojnih Barbie edicija brendovima koji čak ne mogu da se nabroje na prste obe ruke. Preko Nyx šminke, Moon četkice za zube, uvijača za kosu, rolera, aksesoara, Crocs papuča, Superga patika, Fossil sata pa sve do celih Barbie kolekcija u Zari (ovo nije ni polovina Barbie inspired proizvoda)…

    Dok je uzbuđenje u Srbiji, kao i u celom svetu raslo, svi su sa nestrpljenjem čekali premijeru. I konačno, dočekali smo je! U Beogradu je sinoć u nekoliko bioskopa emitovan ovaj film, a oni koji su bili, kažu da nikada nisu videli veću koncentraciju devojaka i devojčica obučenih u roze na jednom mestu. I mi to potvrđujemo! Već ta činjenica govori mnogo u prilog tome koliko je ova kampanja zapravo imala uticaja na naše društvo.

    Pa da počnemo!

    *Spoiler alert! Ako niste pogledali film, a ne želite da vam upropastim uživanje, ne čitajte dalje.

    Fantastični kostimi, Barbilend iz snova, omiljena Margot Robbie, prezabavni Ryan Gosling i jedna odlična ideja koja je, čini nam se, površno obrađena. Tema žena i ženskih prava, patrijarhata, ali na kraju i individualnosti i ispunjavanja punog potencijala svakog pojedinca nešto je što je već godinama aktuelno u javnom diskursu u svetu.

    Iako je u svojim počecima bila prikazana isključivo kao lepa žena, kako se u svetu razvijala svest da žene mogu i treba da se bave apsolutno svakim zanimanjem kojim žele, tako se razvijala i Barbi. Dobili smo Barbi astronautkinje, Barbi naučnice, Barbi sportistkinje i mnoge druge, što smo i videli na samom početku filma. Možda je upravo to bilo idealno težište iz koga je ovaj film mogao da krene. I jeste. Ideja da se važni planetarni problemi ispričaju kroz svima poznat kontekst apsolutno je genijalna. Samo je priča koja je zamišljena da bude ispričana u korist žena, prikazala žene kao isfrustrirane i da koriste svoje ženske moći da vladaju svetom, odnosno Barbilendom. Upravo zato mislimo da se film sa odličnom temom, njom bavio na površan način. Znamo da je originalna Barbi, koju igra Robbie, površna, ali film nije smeo da bude, pogotovo ako želi da iznese poruku koja se nazire u ideji. Ta poruka je da svaka osoba, Barbi ili Ken, žena ili muškarac, treba da ima svoju individualnost i da ispuni sve ono što želi i što je čini srećnom, što se vidi pri kraju filma u Barbinom monologu upućenom Kenu. Barbi tada Kenu sugeriše da oboje treba da se definišu kao osobe van konteksta njihove veze po kojoj su poznati i da svoju životnu svrhu pronađu u onome što ih čini srećnim.

    To jeste jedna odlična poruka. Problem nastaje u momentima kada se mehanizmi osnaživanja žena banalizuju i pojednostavljuju i tako dobijamo film čija je zamisao bila da pomera granice, a to nije baš uspelo.

    Na kraju kada Barbi, u svetlu pomenutog monologa, ostvari ono što je želela i postane čovek, to jest iz Barbilenda pređe u realan svet, vraćamo se na pomenutu površnost. Umesto da krajnja poenta i poruka bude jaka, da ona bude simbol žene koja se borila za ono što želi i preraste onu samo lepu i površnu Barbi, prva aktivnost koju radi u realnom svetu je odlazak kod ginekologa. Posle celog njenog preispitivanja šta u životu želi i velike odluke da ne želi samo da bude lepa već da u potpunosti ostvari svoj potencijal, Barbi u običnom svetu svedena je na osnovnu biološku funkciju i zbog toga je srećna, uprkos činejnici da smo prethodnih sat i po vremena gledali njenu borbu da osvesti druge Barbi o njihovim velikim postignućima u raznim sferama.

    Sve u svemu, čini se da se autorka ekipa filma izgubila u realizaciji, da je imala odličnu ideju, ali je izgubila fokus i okrenula se vizuelnom i estetskom kontekstu, kao i marketingu, na uštrb kvaliteta priče i razvoja radnje.

    U filmu, CEO Mattel kompanije koja je stvorila Barbi, prihvata ideju svoje zaposlene Glorije tek kada mu savetnici kažu da će doneti novac, iako isprva kaže da je ideja glupa. To i jeste naša realnost- da u se kapitalizmu ne cene ideje, već novac, a to donekle možemo primeniti i na ovom filmu.

    Da ne bude da samo kritikujemo, svi se apsolutno slažemo da je kampanja za Barbi film možda i jedna od najboljih i najkreativnijih ikada. Ali o tome u nekom drugom tekstu…

    A sada nas zanima da li ste gledali Barbi i koji su vaši utisci?

    Saznaj više:
    Povezani članci: