Album Ray of Light bio je ključan za Madonninu karijeru. Uprkos tome što je stvarala vrhunsku muziku i pre i posle, ovo izdanje iz 1998. godine predstavljaće ključnu tačku u njenom životu koja će jasno podeliti njenu karijeru na dva dela: pre Ray of Light i posle Ray of Light.
Ovaj album je takođe bio prekretnica u pop muzici, spajajući elektronske eksperimente sa beskompromisnom duhovnošću. Ne samo da je redefinisao karijeru Madonne, već je ostavio i trajan trag na savremene umetnice kao što su FKA twigs, Lorde i Addison Rae.

Ove godine, album je preplavio TikTok, gde su se pojavile nebrojene analize ove pop ploče, ali se Ray of Light renesansa odrazila i na samu muziku.
Kritičari su prepoznali zvučnu zaostavštinu albuma brojnim izdanjima iz ove godine. Njegova interpretacija elektronike devedesetih: fluidna i prošarana techno i trip-hop elementima, ponovo deluje zapanjujuće savremeno.
U martu je bivša članica grupe Little Mix, Jade Thirlwall (sada poznata kao JADE), objavila dramatičnu obradu pesme Frozen, vodećeg singla sa albuma Ray of Light koji je dominirao top-listama. Rekla je da ju je privukla Madonnina jeziva balada zato što „deluje kao mešavina žanrova“ i „nije tipična pop pesma“.
Na neki način, to je srž Ray of Light: zato što je u trenutku objavljivanja bio kulturni „zemljotres“, pa i danas, više od 27 godina kasnije, zadržava svoju retku vrednost.

Zašto je album Ray of Light tako poseban?
Inspirisana rođenjem svoje ćerke Lourdes, proučavanjem Kabale – mistične grane judaizma – i uranjanjem u transcendentalnu meditaciju, Madonna je udružila snage sa britanskim producentom ambijentalne elektronike, Williamom Orbitom. Taj izbor označio je veliku umetničku prekretnicu.
Uz arsenal analognih sintisajzera, producent je stvorio gustu, organsku i futurističku zvučnu teksturu. Madonnin glas deluje sigurnije, vibrantnije. Postaje vozilo za sirovije emocije nego ikad ranije…

Kada je Ray of Light objavljen, postojala je sugestija da će se Madonna „smiriti“ i da će se posvetiti srednjim godinama i majčinstvu. Prvi singl sa albuma mogao je mnoge navesti na taj zaključak. Umesto da najavi Ray of Light singlom sa teškim basovima i plesnim ritmom, Madonna je album predstavila baladom: Frozen. Napisana u saradnji sa dugogodišnjim saradnikom Patrickom Leonardom, Frozen je najavila Madonnin novi zvuk.
Od tužnih gudačkih tonova koji otvaraju pesmu, do bubnjeva i zujajućih sintisajzera koji stvaraju sumornu i tešku atmosferu, dolazimo do hladnog zvučnog pejzaža. Madonnin glas je centralna tačka numere.
Zahvaljujući časovima pevanja za Evita, Madonna se razvila u sposobniju i snažniju vokalistkinju. U Frozen zvuči eterično, u višem registru nego ikad ranije. Produkcija je grandiozna, kinematografska i melodramatična. U njenom pevanju mogu se nazreti blagi istočni uticaji. Tekst pesme pripoveda o posebno razarajućem iskustvu ljubavi osuđene na propast zbog hladnoće partnera.
Čak i ako je Madonna ranije imala velike hitove sa baladama, neobičan zvuk Frozen signalizovao je nešto novo. Ona proslavlja rođenje svoje ćerke Lourdes u Little Star, ali se takođe suočava sa smrću svoje majke na zapanjujuće surovom kraju albuma, pesmi Mer Girl. Duhovna nit albuma je još jedan razlog zbog kojeg odjekuje kod mnogih savremenih umetnika.

Na drugim mestima, Madonna istražuje suštinsku prazninu slave u Drowned World/Substitute for Love, društvene nemire u Swim, i svoju čežnju za ljudskom povezanošću u istaknutim numerama albuma Skin i Sky Fits Heaven.
Ali, možda najznačajnije od svega, Ray of Light je pomogao da se underground elektronska muzika uvede u mainstream.

Više od dve decenije kasnije, Ray of Light i dalje inspiriše savremeni pop. Ne samo zbog svog zvuka, već i zbog slobode koju je pružio umetnicima da se iznova osmisle i predstave svetu u novom svetlu: duhovno, senzorno i vokalno.
Foto: Jeppe Gustafsson / Shutterstock Editorial / Profimedia