Dodžizam: Doja Cat – buđenje i samopotvrđivanje

autor Dubravka Kovačević
1 99

Obično se koristi sintagma „obradovala fanove“, ali je ovog puta prikladnije reći Doja Cat je „dokazala fanovima“ da nije prodala svoju underground dušu mainstream-pop đavolu. Činjenica jeste da je svoj reperski opus prebojila sladunjavim pop tonovima, ali njen stav i odgovor na stereotipne etikete, jasno definišu Doja identitet.

Doja Cat, muzička industrija i njena opšta mesta

Normalno je da neko sa bazom fanova koja skoro pa dostiže brojke stanovništva Australije ima poseban nivo preispitivanja društvenog doprinosa i odgovornosti. Naprosto se iznova i iznova nameće tema brutalnih komentara na društvenim mrežama, koji za cilj imaju vređanje i omalovažavanje. Hejteri su odgovor na ovakvu praksu dobili u pesmi Attention, a u delux nastavku albuma tema je elaborirana i zapečaćena u OKLOSER pesmi sa laganim vajbom i URRRGE!! pesmom na kojoj gostuje A$AP Rocky, u fajterskom trep maniru, sa aluzijom na samokontrolu u borbi protiv uvredljivih kritika. Tu je i nešto suptilniji nastup u HEADHIGH, gde ipak pokazuje odredjenu ranjivost i okrnjeno samopouzdanje dok hejtere upućuje na besmislenost vređanja. Jasno je da se ne može udovoljiti kompletnom auditorijumu, ali opšta mesta mainstream muzičke scene su odolevanje pritiscima i ukalupljivanju, kao i pitanje kako ostati dosledan sebi. To je jedan od razloga zašto je odabrala da se ovaj drugi deo albuma zove baš po Klod Frolu, antagonisti romana „Zvonar Bogorodičine crkve“, Victora Hugoa. On je simbol tog negativnog pritiska, koji ne ume da pusti usled nagona. Doja je odlučila da ipak pusti i prevaziđe negativne kritike, poručujući da se neće menjati u pravcu dopadljivosti i ugađanja publici, jer je apsolutna afirmacija nemoguća misija.

Too grown for this sh*t

Doja je odabrala da naslovna pesma ovog projekta bude MASC. na kojoj gostuje Teezo Touchdown, za koju je snimljen i spot. Zadržaćemo misao na melodičnom pop lajtmotivu Boy, we way too grown/ For this sh*t, koji označava buđenje i izlazak iz toksičnog paterna. Još jedno opšte mesto, ali ovoga puta u svetlu partnerskih odnosa i (ne)postavljenih granica, očekivanja i prevazilaženja. Da li je u pitanju buđenje i sazrevanje, ili možda samo umor i iscrpljenost, too grown deklaracija je nedvosmislena tako da označava kraj jednog odnosa i životne faze.

doja cat time magazin
Doja Cat za Time magazin

Ipak, naziv pesme nameće možda pravu pozadinu problematike ovog odnosa, a to je nedostatak maskuliniteta iliti te muške energije u heteroseksualnoj relaciji koji omogućava ženi da bude žena. Možda pod uticajem tik-tok psihoanalize lako prihvatamo ovakve insinuacije na stereotipne rodne uloge, ali je činjenica da koji god da je naziv za objekat čežnje- rezultat je nezadovoljstvo, bar u ovom narativu. U tom jasnom povlačenju granica, imamo kontratezu u Teezo Touchdownovom pasivno agresivnom prihvatanju kraja dok pakuje svoje stvari, preko dela gde joj se obraca I’m comin’ to you man to man, do konačnog klimaksa u I’ll do anything if you stay. Iako isprva nije baš razumljivo zašto je baš ova pesma zaslužila to počasno mesto naslovne numere, iznova je slušajući lako je otkriti različite slojeve, a naposletku i gradaciju kastracije jednog muškarca koji detinjasto ne prihvata kraj.

Ovu dopunu albuma svakako treba poslušati, možda nije neki materijal za ljubav na prvo slušanje, ali je svakako vredno pažnje.

Fotografije: Pinterest