Kako slušati druge sa razumevanjem?

autor Phoebe McDowell
listensquare

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2021/01/listencover.jpg

Praznici su posebno dobar period za uvežbavanje ove veštine.

Sada je možda više nego ikada važno da slušamo. Naučnike koji govore o tome kako sprečiti širenje COVID-19 virusa. Zajednice koje su najviše ugrožene. Narative starog i novog Black Lives Matter pokreta. Naše cimere, prijatelje, porodicu, partnere, sve one sa kojima se ovih dana nalazimo na prazničnim večerama i ručkovima, ili Zoom pozivima.

Znamo da je biti dobar slušalac neophodna vrlina, gotovo izvanredan kvalitet. Možda baš zato je tako malo nas sposobno da prizna da nismo baš najbolji u tome, uprkos tome što neke druge stvari lako priznamo da ne umemo, da smo recimo beskorisni u kuhinji ili užasni za mikrofonom. “Zato što “slušamo” svaki dan, nismo svesno da smo loši u tome” kaže nekadašnji pregovarač u otmicama Richard Mullender, koji sada vodi kurseve i predavanja u korporacijskom svetu kroz svoju platformu The Listening Institute.

Možda ako bi se slušanje više cenilo, možda bismo mu i više posvetili pažnje, više radili na tome? Uzbudljivi govori svetskih lidera, tinejdžeri aktiviste, eksperti iz Silikonske doline, svi oni koji javno nastupaju i govore, su i oni koji nas mahom inspirišu. TEDTalks su veoma često označitelji eminentnih karijera. Govor je asertivan i urgentan. Elokvencija i inteligencija su seksi. Ima tona primera dobrih govornika, u poređenju sa kojima je jako malo dobrih slušalaca (ako takva stvar uopšte i postoji). Daleko od audio spektakla govorenja, slušanje je po difoltu, pasivnije, manje primetno.

„gotovo 55% slušanja se odnosi na neverbalno, ono koje dolazi iz gestova i zvukova“ 

Tu tišinu koju donosi pažljivo slušanje je teško asimilovati u kakofoniju sveta u kom živimo. Sve je poznato, svega je previše, i čak i među prijateljima postoje često previše poznate debate u kojima zapravo niko nikog i ne sluša. Beskrajan niz online mišljenja, napada i odbrana. Alain de Botton, filozof, skreće pažnju koliko je kvalitet onog što čujemo danas neuhvatljiv: “Neobičan stepen samopouzdanja je ključan- sposobnost da te ne bace sa kursa ili ne zakopaju informacije koje mogu duboko osporiti određene ustaljene pretpostavke“. To je ono što Kate Murphy, autorka “You’re Not Listening: What You’re Missing and Why It Matters”, zove “negativna sposobnost.” Da, naša sposobnost da uzvratimo kada čujemo nešto što nam se ne dopada bi trebalo da bude zamenjena ubeđenjem da je nekada bolje malo zastati. Slušati šta neko govori i obratiti pažnju na podkontekst u određenoj situaciji u kojoj govori, omogućava da bolje razumemo zašto neko razmišlja na način na koji razmišlja“.

Murphy procenjuje da 55% tajne dobrog slušanja leži u onom neverbalnom, u čitanju gestova i zvukova kao što su pauze u govoru i uzdasi što još jednom ukazuje da je prva stvar koju treba uraditi biti tih i slušati. “Možda mislite da vas postavljanje pitanja čini angažovanim, punim razumevanja i na nivou sagovornika, ali time zapravo samo utičete na prirodni tok komunikacije. Nasuprot tome, tišina signalizira onom ko govori da nastavi sa onim što radi, a što više taj neko govori to više otkriva informacija, tajni i emocija jer podsvest osobe koja govori počne da radi brže nego um.” kaže Mullender. “Dobijanje informacija je jedno, ali i dalje morate biti u mogućnosti da pristupite njihovom načinu razmišljanja i pravilno ih protumačite” dodaje.

„NAŠA ZAVISNOST OD DISTRAKCIJE NAS JE DOVELA DO UPOZORENJA PSIHOLOGA I SOCIOLOGA DA SMO NA PRAGU EPIDEMIJE USAMLJENOSTI“ 

Društvene mreže nam istovremeno pomažu i odmažu u uvežbavanju veštine slušanja- ovo drugo zato što nam telefoni skreću pažnju i uzurpiraju vreme koje bismo inače proveli razgovarajući i slušajući jedni druge. “Kao pušači sa cigaretama, ljudi jednostavno postanu nervozni bez svojih telefona” piše Murphy. A to dovodi do zavisnosti od distrakcije koja dalje dovodi do toga da “psiholozi i sociolozi upozoravaju da se nalazimo na pragu epidemije usamljenosti”.

Ipak, ne očajavajte. Uprkos činjenici da je Mullender jako uspešan, sjajan slušalac, i da je omogućio oslobođenje dva UN zaposlena koje su Talibani držali kao zarobljenike u Afganistanu 2004. i da je tokom svoje karijere do sada spasio oko 50 ljudi koji su pokušali da se ubiju, siguran je da bilo ko uz praksu može da postane dobar slušalac kao što je on. Murphy se slaže da se slušanje uči: “Niko se ne rađa tako, slušanje i pažnja se vežbaju”. Tako da, ima nade, što je dobro pogotovo zato što nam ovih dana treba baš dosta međusobnog slušanja i razumevanja. 

Ovaj članak je prvobitno bio objavljen na buro247.com