“Pravila postoje da bi se kršila” je rečenica koju je svako barem jednom izgovorio ili sigurno pomislio u životu, ali ume da bude neobično i problematično kada velika kompanija ili platforma poput Instagrama pođe tim putem. Još čudnije je što je pravila od kojih odstupa postavila sama i prividno ih poštuje, dok su stvari izgleda prilično drugačije “ispod površine”. O čemu se zapravo radi?
Poznato je svima da je Instagram jedna od najkorišćenijih društvenih mreža sa preko milijardu mesečno aktivnih korisnika, od kojih su mnogi upravo korišćenjem ove platforme, uspeli da naprave unosne biznise to jest da pretvore sebe u jedan. Grupa novinara je započela svoje istraživanje na temu popularnosti i toga šta nekoga pretvara from zero to hero, a sve zbog nekoliko izjava influensera koji su rekli da u poslednje vreme postavljaju najčešće fotografije na kojima su u kupaćem kostimu ili donjem vešu ne bi li stekli nove pratioce. Dodatan problem i povod za detaljnije istraživanje regulativa Instagrama je podatak da su zeleno svetlo za takav sadržaj zapravo i dobili konsultacijom sa statistikom dostupnom na aplikaciji koja pokazuje šta najbolje prolazi. Zbog zabrinjavajućih izjava i preseka stvari Médiapart predvođen Nicolasom Kayser-Bril i Judith Duportail započeo je istraživanje o tome šta Instagram zaista zabranjuje a šta favorizuje. Instagramov javni rat protiv nagosti je povremeno prilično nerazuman ali je kako se ispostavlja pitanje je da li ga zapravo u potpunosti i vodi. Instagram možda i nije toliki puritanac kako se čini, ali zato jeste hipokrit.
Istraživački tim je u svom istraživanju to i potvrdio jer su na prvom mestu ustanovili manjkavosti samog algoritma, kao i samog “shadow ban”. Ne bi li ograničili i kontrolisali objavljivanje fotografija opscenijieg ili čak pornografskog sadržaja uveli su “shadow ban” koji osigurava da se takav sadržaj ne pojavljuje u explore opciji i ne nudi korisnicima. Međutim, statistika pokazuje drugačije, i kako se čini Instagram sam zaobilazi svoje zabrane, i dok se čisto pornografski sadržaj možda zaista i ne toleriše, ispostavlja se da koketiranje sa istim ipak donosi dodatne poene vlasniku profila. U proseku na 2500 uzetih primera “fotografija na kojoj je žena u kupaćem ili donjem vešu ima 1.6 puta više šanse da se pojavi na explore feedu”. Iz Mediapart tima su to nazvali “nudity bonus” koji postoji zbog algoritma koji kako istraživanje pokazuje sugeriše da što korisnici otkriju više tela, ironično, i njihova vidljivost na mreži postaje višestruko bolja, jer su to objavljivanja koja društvena mreža sama bira kao one koje će imati najveći engage.
Statističarka tima, Kira Schacht, koja je radila na nedavno objavljenom izveštaju je studiju nazvala “Undress or Fail” i zaključeno je da su zbog svega, seksualno evokativne i provokativne fotografije mnogo ćešće i prisutnije, u odnosu na bilo kakav drugi sadržaj. I naravno, ne dovodi se u pitanje lični izbor ko će, šta i koliko sebe prikazati, ali jeste problematično što Kirin naslov zapravo možda ukazuje na neveselu realnost sistema poslovanja mnogih. Sistem “undress or fail” mnogim pravim influenserima otežava posao da zaista kvalitetnim sadržajem i njegovim stvaranjem postignu vidljivost, jer Instagram radi u korist onih drugih koji možda nemaju dobar sadržaj ali imaju dobro telo. S druge strane, favorizovanje ovakvog sadržaja najočiglednije moguće, je veoma klizav teren i za mlađe generacije jer kako je Judith Duportail objavila “Naše istraživanje pokazuje da Instagram publici prikazuje sve veći broj relativno nagih fotografija na explore feedu, što je problematično jer time gura korisnike da i sami postuju slične fotografije ne bi li došli do što veće publike.”