
Povezano
Madonna se u prilično velikom stilu vratila u naše živote. Lično, taman sam je otpisao želeći da je zadržim u najboljem sećanju sa najlepšom kolekcijom pop pesmama ikada. Ali – Madonna ne bi bila Madonna kada ne bi, barem u našem mikro/lokalnom svetu, uradila nešto neočekivano. Tako smo se vratili njenoj izuzetnoj diskografiji, izuzetnoj veštini transformacije i veštini trajanja u sve dinamičnijem svetu muzičke industrije. Za one nešto mlađe da pomenemo da je Beograd bio domaćin jednog od njenih koncerata na turneji „Sticky & Sweet“ (2009). Možda će ova iznenadna poruka sa njenog Inastagrama, a imajući u vidu da radi na novom albumu, učiniti da se taj susret na nekoj budućoj turneji u srpskoj prestonici ponovi.
Nas je sve to podstaklo da se vratimo Madonninim pesmama. Naš sagovornik je Vladimir Petković, doktor medija i komunikacija, veliki poštovalac pop kulture i višedecenijski muzički novinar. U dosadašnjem novinarskom radu Vladimir se prilično fokusirao na Madonninu karijeru baveći se njenim fenomenom kao profesionalac, ljubitelj i poštovalac. Zajedno smo izabrali pesme koje Madonnu čine umetnicom spremnom da se uhvati u koštac sa mnogim nepravima bilo gde u svetu.
Šta je najviše doprinelo da Madonna stekne reputaciju „pop ikone“?
VLADIMIR: Mnogo je razloga zbog kojeg je Madonna najveća pop ikona možda i svih vremena. Ona nije najtalentovanija pevačica, nema najbolji vokal, ali ceo paket koji ona nudi je jedinstven. Pre svega je veliki radnik, konstantno radi na sebi i neko je ko je otvorenog uma i spreman da usvaja i menja se, kako muzički tako i kao osoba. Uvek prati sve šta se dešava u svetu muzike, politike i društva u celini, što se jasno vidi u razvoju muzike i tekstova njenih pesama i njenim stavovima. Voging je na primer popularizovao Malcolm Mclaren samo malo pre Madonne u pesmi „Deep In Vogue“, ali ona je znala kako da to upakuje i prezentuje publici da svima deluje kao da se ona prva setila toga.
Da li je tokom osamdesetih bilo lakše steći takav kredibilitet i da li bi neka „Madonna današnjice“ imala lakši ili teži zadatak da u tom smislu uspe?
VLADIMIR: Ako uzmemo u obzir da su zvezde osamdesetih u velikoj meri zavisile od prodaje fizičkih singlova i albuma, kao i rotaciji na MTV kanalu, u vremenu pre striminga i YouTube-a, mislim da je ona imala teži put od nekih zvezdi današnjice. Danas je mnogo lakše postati viralan, vrlo često i iz pogrešnih razloga, ali i plasirati muziku digitalno širom planete, što ne znači da vam i dalje ne trebaju talenat i znoj da biste uspeli.
Na koje sve promene, na globalnom nivou, je njen glas imao uticaja?
VLADIMIR: Mislim da su glavne promene na koje je ona uticala promene po pitanju svesti ljudi. Da li su u pitanju ljudska prava, religija, politika ili seksualnost, ona je uticala na veliki broj ljudi da počnu da razmišljaju o tim temama na kritički način. Van toga, u smislu pop muzike je najznačajniji ženski izvođač i uticala je na čitav niz novih ženskih pop izvođača i poštuju je svi od Beyoncé, Lady Gage, Taylor Swift, Britney Spears ili Kylie Minogue.
Koji je po tvom mišljenju Madonnin najznačajniji album i zašto?
VLADIMIR: Najdraži mi je „Ray Of Light“, nešto ličniji i introspektivniji album, ali mislim da je globalno najznačajniji „Like A Prayer“. To je njen prvi ozbiljniji album, koji sadrži singlove kao „Like A Prayer“ i „Express Yourself“, koji su sada već opšta mesta za kritiku religije i feminizam. Ali te pesme imaju to nešto što je Madonnu izdvojilo od prosečnog pop izvođača bez stava. Tu su i pesma posvećena ocu „Oh Father“, porodici „Keep It Together“ i čuveni duet sa Princeom „Love Song“.
U kom smeru će se Madonnin aktivizam nadalje kretati?
VLADIMIR: Madonna je u poslednjem periodu bila angažovana oko humanitarnog rada u Malaviju recimo, singl „God Control“ sa poslednjeg albuma se bavio pitanjem kontrole oružja u Americi, a ono sa čime se ona susreće svaki dan kao seniorka i protiv čega se bori je i ejdžizam, dakle ljudi imaju predrasude prema tome kako bi ona trebalo da se ponaša sa svojih 66 godina. Na primeru Srbije vidimo da prati i događaje po svetu, tako da možemo očekivati da neće posustati u svom aktivizmu.
Šta očekuješ od njenog budućeg albuma?
VLADIMIR: Trenutno je u studiju sa Stuartom Priceom, producentom albuma „Confessions On A Dance Floor“, koji ja jako volim i koji je poslednji njen veliki album. Tako da polažem nade u ovaj novi album, povratku na plesni podijum i onome u čemu je Madonna najbolja.
Izabrane pesme komentariše Vladimir Petković.

Like A Virgin
Prvi globalni hit Madone, ujedno prvi singl koji se na suptilan i pomalo naivan način bavio ženskom seksualnošću i kao takav pomerao neke granice u svoje vreme. Mislim da je provokativan nastup na MTV nagradama 1984. godine pomogao da se Madona etablira kao Velika zvezda koja se ne libi da se pozabavi tadašnjim tabu temama na otvoren način.
Jusify My Love/ Erotica
Dve srodne pesme u kojima je istraživanje seksualnosti u prvom planu i obe izdate u vreme knjige „Sex“, ujedno su i jedne od najboljih pesama koje je Madona ikada snimila. Oba spota su morala da budu prikazivana posle ponoći na MTV-ju početkom devedesetih godina, iako po današnjim standardima nisu toliko provokativni.
Human Nature
Ovaj singl je nastao kao odgovor na prozivke koje je dobijala povodom „Sex“ knjige i singlova u kojima se bavima seksualnošću, ono što bi kod repera bio tzv. diss track. Pesma se na zabavan način bavi malograđanštinom kod ljudi i prikazuje Madonnu koja se ne izvinjava nikome zbog svoje otvorenosti, već stoji čvrsto u odbrani iste.
Papa Don’t Preach
Iako je samo dopisala neke stihove na već gotov tekst pesme, iznela ga je kao svoj na ovom singlu koji se bavi tinejdž trudnoćom. Uvek aktuelna tematika je i u vreme osamdesetih dovela do kontroverze, pogotovo što se Madonna negde stavlja na stranu tinejdžerke koja priznaje svom ocu da je trudna. I sve to u par minuta savršene pop pesme, koja je u to vreme pokretala neka nova pitanja.
Like a Prayer
Pesma po kojoj je svi prepoznaju, proizvela je najviše kontroverze u vreme pojavljivanja, naročito u tandemu sa spotom koji ima krstove koji gore, crnog Isusa i mnoge druge elemente koji su uznemiravali Hrišćane krajem osamdesetih. Čak je i Pepsi povukao svoju reklamu sa ovom pesmom zbog negodovanja Vatikana i nekih religioznih organizacija. Pesma je prst u oko tradicionalistima i vernicima, koja je pomerila granice u smislu preispitivanja stvari koje su se do tada uzimale zdravo za gotovo.
Forbidden Love
Elektro-pop pesma sa albuma „Confessions On A Dance Floor“ je standardna pesma o zabranjenoj ljubavi u maniru „Romea i Julije“, nešto što definitivno nije revolucionarno za Madonnine standarde. Međutim, u živom izvođenju na „Confessions“ turneji, prikazuje dvojicu momaka – igrača, koji se drže za ruke, a na sebi imaju iscrtanu Davidovu zvezdu (simbol Jevreja) i polumesec sa zvezdom (simbol Islama). Ovakva vrsta političke izjave je nešto što je ponovila i na nastupu na Evroviziji 2019. u Izraelu, kada se dvoje igrača drže za ruke sa zastavama Izraela i Palestine na leđima.
American Life
Pesma koju joj Amerika verovatno nikada nije oprostila je „American Life“ sa istoimenog albuma, gde se na direktan način bavi površnošću američkog sna tada u vreme administracije Džordža Buša. Ovo je ujedno možda bilo i prvi put da je Madonna pritisnula kočnice, jer je povukla originalni spot u kojem se pojavljuje u vojničkoj uniformi i baca bombu na publiku modne revije, zbog klime koja se stvorila u Americi posle invazije na Irak 2003. godine.
Music
Madonna je ipak najbolja onda kada peva o đuskanju i lekovitosti muzike. Brojni su primeri od „Into The Groove“ do „Hung Up“, ali „Music“ se možda izdvaja po tome što peva o zajedništvu koji muzika donosi i u redove buržoazije i buntovnika istovremeno. Njen poslednji No.1 u Americi pokreće i angažuje ljude na složnost i jedinstvo, kakvu viđamo širom Srbije poslednjih meseci.
Keep It Together
Za sve one koji govore da Madonna pravi samo angažovane i kontroverzne pesme, predlog je da poslušaju pesmu „Keep It Together“ koja govori o Madonninom odnosu sa svojom originalnom porodicom. Ovde se ona pojavljuje kao predstavnik tradicionalnih vrednosti, govori kako je porodica zlato i kako su braća i sestre uvek bili uz nju.
Vogue
Jedna od najvećih oda plesnom podijumu, ova pesma je u vrhu najboljih singlova koje je Madonna izdala. Ono što ga još izdvaja od drugih singlova je to što inspiraciju vuče iz voginga, plesa koji je bio popularan u andergraund klubovima njujorške gej scene. Madona je oduvek bila veliki pobornik LGBTQ prava, ali ovde je u prvi plan u spotu za „Vogue“ i na predstojećoj turneji „Blond Ambition Tour“ unajmila mahom gej igrače, čime je doprinela većoj vidljivosti gej ljudi u vreme kada je borba za njihova prava bila mnogo teža.
Express Yourself
Verovatno najveća feministička himna. U njoj Madonna ohrabruje žene da se ne zadovoljavaju prosečnim partnerima i savetuje im da zaslužuju najbolje u životu. Kao jedna od najinspirativnijih „ženskih“ singlova iz njenog kataloga, pesma je kasnije bila motivacija za novu generaciju ženskih pop izvođača poput Lady Gage i Britney Spears.
Fotografija iz lične kolekcije sagovornika.