Umesto „Zone Zamfirove“ gledamo ove slovenske praznične filmove

autor Isidora Mitri
praznični filmovi

Kao čudni snovi uhvaćeni na filmskoj traci, slovenski „praznični“ filmovi prošlog veka često su se poigravali vremenom, pamćenjem i granicama stvarnosti. Dok su se političke ideologije sudarale s umetničkom slobodom, ovi filmovi uspevali su da ispletu hipnotičnu mrežu kosmičkog haosa, mračne komedije i provokativne simbolike. Rezultat? Filmski svetovi koji deluju kao da su rođeni iz najdubljih ponora podsvesti – svetovi koje ne možemo da zaboravimo. Na prelasku iz jedne godine u drugu, ovi filmovi nas podsećaju da su promene, ma koliko neprijatne, neophodne. Slovenska kinematografija, sa svojom smelošću i inventivnošću, i danas inspiriše sve nas koji tragamo za dubljim značenjem u haotičnom svetu. Savršeni za praznike – jer šta je bolje vreme da se izgubiš u čudnom i pronađeš u neobičnom?

praznični filmovi

Slovneski praznični filmovi – šta to uopšte znači?

Praznici su pravo vreme za takve priče. U trentucima kada godine menjaju svoje lice, dok preispitujemo prošlost i pokušavamo da uhvatimo smisao budućnosti, nema boljeg trenutka da se prepustimo filmovima koji su večiti otpor svakodnevici. Zato biramo tri klasika slovenskog filma, tri puta u nepoznato, tri acid-tripa na celuloidu.

SLATKI FILM (1974), DUŠAN MAKAVEJEV, JUGOSLAVIJA

Alternativno, mogao bi se zvati provokacija u svom najčistijem obliku. Dušan Makavejev je ovim filmom zaronio duboko u političku satiru, seksualnu revoluciju i kolektivne traume savremenog društva. Slatki film je poput ogledala koje ne samo da odražava stvarnost već je i deformiše, izazivajući nas da preispitamo šta znači biti slobodan. Njegove scene su smela mešavina groteske i poezije, uz stalno prisustvo osude kapitalizma i represivnih sistema. Ovaj film nije lak za gledanje, ali je neophodan za razumevanje duha jednog vremena.

SEDMIKRASKI (eng. Daisies, 1966), VERA CHYTILOVA, ČEHOSLOVAČKA

„Ako je svet pokvaren, zašto i mi ne bismo bile?“ – pitaju dve junakinje ovog remek-dela češkog novog talasa. Vera Hitylóva kroz kaleidoskopske vizuale i anarhičnu naraciju pruža feministički komentar o društvu koje je zaglavljeno u sopstvenim pravilima. Daisies je proslava slobode, neposlušnosti i kreativnog haosa, a u isto vreme oštra kritika konformizma. Ovaj film je poput razbijanja staklenog plafona – neuredan, intenzivan, ali beskrajno oslobodilački.

NA SREBRNYM GLOBIE (eng. On the Silver Globe, 1988), ANDRZEJ ZULEWSKI, POLJSKA

Zamislite svet na ivici apokalipse, gde se naučna fantastika sudara s filozofijom i religijom. Na srebrnom globusu je film koji je gotovo uništen zbog cenzure, ali ono što je ostalo od njega i danas blista kao svedočanstvo neukrotivog umetničkog duha. Żuławski nas vodi na putovanje kroz vreme i prostor, ispisujući univerzalnu priču o ljudskoj potrebi za smislom i o neminovnim katastrofama koje ta potraga nosi. Ovaj film je testament umetnosti koja odoleva svakom pritisku – bilo političkom, bilo tehnološkom.

Foto: IMDb