Umesto „izvini“

    12.05.2022.
    RECOMMENDED

     „Izvini, da li imaš minut vremena“ 

    „Izvini na predugačkom mejlu“

    „Izvini na ranom mejlu“

    „Izvini tada ću biti na odmoru“

    Izvini ovo, izvini ono, izvini što nešto nemam, izvini što sam poranila, izvini što sam zakasnila, izvini što sam pročitala mejl, izvini što ga nisam pročitala, izvini što jesam, izvini što nisam.

    I tako u nedogled. 

    Uprkos pesmi Elthona Johna da je „izvini“ najteža reč na svetu, naša navika da se izvinjavamo iako nemamo zbog čega tvrdo je utkana u biće. Mnoge žene imaju tendenciju da se stalno izvinjavaju nervozno, nepotrebno i instinktivno. Izvinjavamo se šefovima koji nam daju pogrešna naređenja, vozačima autobusa koji propuštaju naša stajališta, muškarcima koji upadaju u naš lični prostor, slučajnim prolaznicima koji nas odnesu ramenom.

    Međutim mesto gde to najčešće i najnepotrebnije izgovaramo je – kancelarija. Izvinjavamo se kada se pojavi problem koji nije naša greška, ali je naša odgovornost. Izvinjavamo se kada se suočimo sa problemom koji dovodi u pitanje naš učinak. Nepotrebna izvinjenja predstavljaju nedostatak poverenja, ilustruju naše nesigurnosti i slabosti. Iako se dugo smatralo stereotipom mitom, brojna istraživanja pokazala su da su i statički žene te koje se izvinjavaju na poslu mnogo češće nego muškarci. 

    „Izvinjenja su postala naš uobičajeni način komunikacije“, rekla je sociološkinja i autorka knjige „Hey Ladies, Stop Apologizing!“ Maja Jovanović. „Svako od nas je nekad dobio SMS na koji nije mogao da odgovori odmah. I šta ste sigurno odgovorili? ‘Izvini.’, iako ste opravdano bili zauzeti. 

    Izvinjenja su postala naš uobičajeni način komunikacije

    Pomenuto istraživanje pokazalo je da žene to rade jer misle da će ih drugačije ponašanje dovesti u nepovoljnu poziciju na poslu. Žene koje su oštre, stroge, profesionalne i one koje izdaju naređenja, često se u poslovnom okruženju karakterišu kao „hladnokrvne kučke“, te sa namerom da izbegnu takve etikete, trude se da budu dovoljno ljubazne, da se smeju više nego što je potrebno i izvinjavaju za svaku glupost. Da „ne talasaju“. Znamo da su nam određene navike servirane još od detinjstva, ali neke od njih treba osvestiti i preispitati. Za početak, trebalo bi da postanemo svesne koliko često upotrebljavamo ovu reč bez potrebe, a evo nekoliko situacija u kojima bi stvarno trebalo da je izbegavamo. 

    NAŠA FINANSIJSKA OČEKIVANJA i profesionala dostignuća 

    Otkako su žene masovno ušle u radnu snagu, postojali su izveštaji koji otkrivaju da u proseku zarađujemo manje od svojih muških kolega. I ne samo to. Celo tržište rada je znatno nepravednije prema ženama, od samog stupanja na tu scenu. Susrećemo se sa diskriminacijom na samim razgovorima za posao, sa razlikom u platama, mobingom, i neopravdanim otkazima. Iako se ovaj jaz smanjuje, ima još mnogo do napretka. Razgovor o novcu i o povišici možda  predstavlja trenutnu neprijatanost, ali i to je zbog toga što nismo navikle da same pričamo o svojim zaslugama. Međutim, ukoliko smo zaista zaslužile nešto i to dobro argumentovale, nema potrebe da se zbog toga iole osećamo posramljeno ili nesigurno, a kamoli da se izvinjavamo što tražimo nešto što smo i te kako zaslužile. 

    fizički izgled 

    Jedan od najčešćih komentara kada se žena sredi za posao ili sastanak, ili za bilo koju privatnu priliku je „Za koga si se tako sredila?“. Takođe, naša potreba da se izvinjavamo što se nismo dovoljno sredile za neki sastanak ili običan dan na poslu je potupno nepotrebna. Krajnje je vreme da smanjimo pritisak koji stavljamo na sebe da bismo izgledale savršeno. Umesto toga, trebalo bi da se fokusiramo na ono što je važno – ono što postižemo, a ne na usputne banalne gluposti. Da ne pominjemo koliko su svaki komentari na vaš fizički izgled na radnom mestu određena vrsta mobinga koja bi trebalo odmah da se sankcioniše. 

    Vekovima smo trenirane da budemo osetljive na svačija osećanja, da ne budemo sebične i da se ne hvalimo onim što smo postigle. Krajnje je vreme da shvatimo da ponekad nije prikladno da se izvinjavati se, a u najčešćem broju slučajeva, to izvinjavanje nije opravdano. 

    Ukoliko niste sigurne da li se prečesto koristite ovu reč, evo malog eksperimenta: U svoj poslovni mejl pretražite reč „Izvini“. Verujem da će vas rezultati iznenaditi i osvestiti, tako da počnite da razmišljajte o ovoj ružnoj navici i pretvorite je u nešto drugo, što će, za promenu učinite da se osećate bolje i značajnije, a ne poniznije. 

    PS Ukoliko vam ne idete, uvek možete da instalirate aplikaciju koja je nastala sa misijom da smanji učestalost ove reči u vašem životu. 

    Saznaj više:
    Povezani članci: