Povezano
Preporučeno
Yugo.Logo projekat je svojevrsna riznica grafičkih oznaka koje su obeležile zlatno doba Jugoslavije. Naša regionalna istorija ima svoj vizuelni identitet koji je uveliko nadživeo davno pocepanu državu, a ostaje pitanje: koliko smo u stanju da budemo objektivini dok romantizujemo ovu autentičnu estetiku i šta zapravo znači biti jugonostalgičan? Grafički dizajner Ognjen Ranković je, u okviru višegodišnjeg projekta, prikupio kultne jugoslovenske logotipe, koji su publici dostupni u štampanom izdanju, dok je nedavno završena izložbena turneja po regionu sa istom tematikom.
Kako je nastala ideja da se objedine svi ovi logotipi iz zlatne epohe Jugoslavije?
– Ideja za projekat je nastala spontano, tj. nadovezala se na seriju fotografija u kojoj sam beležio modernističku arhitekturu u regionu. Na većini tih starih fasada i danas stoje logotipi preduzeća koja više ne postoje. S obzirom da se i sam bavim grafičkim dizajnom, smatrao sam da je velika šteta da ta rešenja, kao i autori koji stoje iza njih, padnu u zaborav.
Ko je iz regiona najviše jugonostalgičan?
– Dobijam veliku podršku iz celog regiona, kako struke, tako i entuzijasta za ovu oblast i period stvaralaštva. Izložba je odlično prihvaćena u svim republikama u kojima je do sada prikazana.
Kakve su do sada bile reakcije i komentari?
– Reakcije su odlične od samog početka projekta. Upravo su ta zainteresovanost i spremnost na saradnju velikog broja ljudi jedan od motiva koji mi daje vetar u leđa da nastavim sa istraživanjem.
Da li Gen Z prepoznaje inspirativni potencijal u yugo.logo dizajnu?
– Svakako, cilj mi i jeste bio da ova rešenja približim mladjoj publici. Verujem da ljudi umeju da prepoznaju kvalitet kojoj god generaciji da pripadaju. Mislim da yugo-dizajn poslednjih godina napokon dobija pažnju koju zaslužuje.
I za kraj jedno stručno pitanje: kolika je verovatnoća da postoji ovolika sličnost izmedju logoa Zavoda za udžbenike i ultrapoznatog fashion brenda Isabel Marant? Da li ovakve priče imaju epilog u pravnim ustanovama ili se smatra uobičajenom i nenamernom podudarnošću?
– Moram reći da ovakvi slučajevi nisu retkost, pogotovo kada govorimo o firmama koje dolaze iz različitih industrija, ali i regiona.
Što se pravne strane tiče, to je dosta zamršeno, te mnoge kompanije polažu prava na određeni znak samo u lokalnom kontekstu.