Pretraga

Da li znate da u našem telu postoji 4 različita tipa masti, evo kako da ih se rešite

Da li znate da u našem telu postoji 4 različita tipa masti, evo kako da ih se rešite

Tekst: Manda Javorina


Zaista nemam nameru da bilo kome govorim kako treba da izgleda - svako od nas ima svoju formu - ali zdravlje je druga priča i to priča koja nema veze sa tim kako neko izgleda. Radi se o važnom životnom izboru (sa kojim se ja prva periodično srećem) koji nije baš uvek lako održati i u kom je svaka pomoć dobrodošla. Pogotovo kada se radi o osnovnom razumevanju naših tela i kako reaguje na određene stvari pošto jednostavna jednačina unosa i potrošnje kalorija jednostavno nije uvek dovoljna. 

Na naše zdravlje utiču mnogi faktori, a kada je težina u pitanju onda je teško ozbiljno diskutovati o toj temi, a ne dotaći se psihičkih aspekata, hormonalnih faktora i genetika isto koliko i ishrane, režima fizičke aktivnosti i dodatnih tretmana. Jedna od takođe važnih tema jeste ta da nisu sve rezerve masti u našem telu iste i da, shodno tome, ne reaguju ni na iste stvari.

Saznajte koji tipovi masnih naslaga postoje i kako se nositi sa svakim od njih ponaosob.

Meko potkožno masno tkivo

Da li znate da u našem telu postoji 4 različita tipa masti, evo kako da ih se rešite (фото 1)

Ovo je masno tkivo koje se nalazi na površini i lako se “trese”. Ženski hormoni su zaslužni za to što žene prave depoe masti na ovaj način - između kože i mišića - mnogo više nego muškarci. Ovaj tip masnog tkiva obično se nalazi na stomaku, bokovima i butinama, mišicama i leđima.

Uloga ove vrste masnog tkiva jeste da čuva mišiće i kosti, da služi kao toplotna izolacija ali i da se koristi za energiju. Ona može biti meka ili fibrozna (kojoj smo posvetili posebnu stavku).

Ov vrsta masti većim delom “lako silazi” ali je često vrlo teško izgubiti one poslednje rezerve na donjem stomaku, bokovima i butinama. Ukoliko redovno i efikasno vežbate ali se to ne vidi onoliko koliko biste želeli, meka površinska mast je krivac.

Invazivni tretmani

Laserska, ultrazvučna i obična liposukcija kojom se trajno otklanja masno tkivo.

Neinvazivni tretmani

Neinvazivni laserski tretmani koji rade po principu topljenja površinskog masnog tkiva. Kontrolisanim zagrevanjem se masne ćelije ubijaju, a telo ih izbacuje regularnim metaboličkim procesima.

Namenski trening

Trening visokog intenziteta (HIIT) je najbolji način da izgubite površinske masti ali ishrana je u ovim slučajevima presudna. Neophodno je izbaciti prerađene šećere (posebno sokove i alkohol kao i prerađenu hranu slatku i slanu)

Fibrozno potkožno masno tkivo

Da li znate da u našem telu postoji 4 različita tipa masti, evo kako da ih se rešite (фото 2)

Fibrozno masno tkivo jeste “grublja” verzija potkožnih masti i često je vidimo u vidu “rolnica”. Ovu vrstu masnog tkiva i dalje možete da uštinete ali ne možete da je stisnete, a savršen primer su recimo rolnice koje se formiraju oko grudnjaka i koje ostaju na svom mestu i nakon što se grudnjak skine. Ovaj oblik potkožne masti se teže razgrađuje od obične potkožne masti zato što se nalazi između fibroznog tkiva pa je telu teže da je sagoreva za energiju. Iz toga razloga je “poslednja koja se topi vežbom” i najupornija.

Invazivni tretmani

Laserska i klasična liposukcija su idealne za ovu vrstu masti, a ukoliko se mast i vrati na isto mesto usled naknadnog dobijanja na težini ona neće biti fibrozna pa će biti i lakša “za skinuti”.

Neinvazivni tretmani

CoolSculpting je dobar izbor procedure za ovaj tip masti pošto aparat ima aplikator koji omogućava da se “rolnicama” fibroznog masnog tkiva pristupi sa svih strana.

Namenski trening

Svaka vrsta treninga usled kog se gubi težina i ojačava vezivno tkivo će pomoći ali povećanje mišične mase jeste najbolje i najefikasnije rešenje za ovaj problem. Pored vežbanja, trebalo bi da izbacite ili drastično smanjite unos prerađene hrane.

Celulit

Da li znate da u našem telu postoji 4 različita tipa masti, evo kako da ih se rešite (фото 3)

Za početak, hajde da ponovimo da 80% do 90% žena ima celulit u nekoj meri i zato, kada se sledeći put iznervirate zbog svog, setite se toga i spustite loptu. Rečju, samo nežno prema sebi. Ovo ne znači da ne može (ili ne treba) ništa da se uradi po pitanju celulita ukoliko to želite. Naučno je dokazano da celulit nastaje kada se masne naslage probiju kroz sloj vezivnog tkiva ispod kože (najčešće na gluteusu i zadnjoj loži ali i na nadlakticama, stomaku). Vezivno tkivo slabi usled delovanja hormona, nedovoljne fizičke aktivnosti i manjka mišićne mase, viška masti i loše cirkulacije. Vrlo često celulit imaju i tanke žene i one sa viškom kilograma.

Invazivni tretmani

Cellulaze™ je laserska hirurška procedura koja utiče na sve aspekte celulita: pod kožu se ubacuje tanki kabel kojim se tope masne naslage, otpuštaju vlakna između kojih se masno tkivo nalazi ali se i boostuje proizvodnja kolagena i elastina pa se koža zateže. Na ovaj način se dobija glatkija površina kože, bez neravnina.

Neinvazivni tretmani

Na celulit se može uticati kombinacijom neinvazivnih procedura koje različito deluju ali imaju isti cilj. Ciljana ručna masaža ali i aparati koji koriste mehaničke pokrete, ultrazvuk i radiofrekvenciju kao što su LPG, AWT, Exilis Elite i Unison su se svi pokazali učinkovitim u smanjenju masnih naslaga ali i zatezanju i toniranju kože, odnosno vezivnog tkiva pa površina kože postaje glatkija. Neizostavan deo protokola za borbu protiv celulita je i limfna drenaža, koja se sprovodi na celom telu, ne samo na pojedinim zonama.

Namenski trening

Kada je celulit u pitanju, ovo je pitanje na koje ne postoji samo jedan odgovor koji odgovara svima. Nekim ženama mršavljenje pomaže, dok kod drugih gubitak kilograma čini da neravnine postanu još vidljivije. Kompletan trening, koji uključuje i kardio i trening snage je svakako najkompletnije rešenje pošto deluje na ojačavanje vezivnog tkiva.

Uz vežbanje se mogu uzimati i suplementi koji boostuju proizvodnju kolagena, poput vitamina C ali i kreme koje pospešuju površinsku cirkulaciju (ali koje, same za sebe, neće uraditi ništa). Nakon vežbanja preporučuje se i naizmenino tuširanje vrućom i hladnom vodom, takođe u cilju pospešivanja cirkulacije.

Visceralna mast

Da li znate da u našem telu postoji 4 različita tipa masti, evo kako da ih se rešite (фото 4)

Poznata još i kao abdominalna mast, ova vrsta masnog tkiva nalazi se duboko u trbušnoj duplji, ispod mišićnog sloja i ona oblaže unutrašnje organe. Pošto se nalazi iza mišića imate osaćaj da je čvrsta i ne može se uštinuti.

Koliko je visceralna mast opasna govori i fenomen skinny fat - u pitanju su osobe normalne težine i BMI-a za svoju visinu i konstituciju ali čiji je procenat masti u telu dosta iznad preporučenog i koje stoga imaju iste zdravstvene probleme i/ili rizike kao i “očigledno” gojazne osobe (visok nivo šećera u krvi, nizak dobar holesterol, visoke trigliceride, upalne procese i visok pritisak).

Bila ona očigledna ili ne, na visceralnu mast se može uticati samo i isključivo promenom načina života pošto do danas ni jedan kozmetički ili hirurški tretman nije za to izmišljen. Ipak, i na ovom frontu postoje jako dobre vesti: visceralne masti reaguju na promene u načinu života brže od svih ostalih tipova masnog tkiva.

Evo nekih načina na koje možete uticati na njihovo smanjenje

Ništa nije beznadežno. Način ishrane i fizička aktivnost su ovde, kao i u mnogim drugim stvarima kada je zdravlje u pitanju, jedini pravi put do uspeha. Ovo su mali koraci kojih treba da se pridržavate kako biste postigli veliki uspeh:

  • Uravnotežena ishrana - manje šećera i više kvalitetnih hranljivih sastojaka. Nije u pitanju nikakva prekomplikovana nauka, držite se osnovne četiri grupe namirnica: proteina, zdravih masti, povrća bez skroba i složenih ugljenih hidrata. Držite se podalje od svih vrsta prerađevina.
  • Pokrenite se - znamo da nije uvek lako, ali fizička aktivnost ne podrazumeva isključivo ličnog trenera i sate provedene u teretani. Čak i pola sata dnevno tokom kojih ćete ubrazati rad srca može biti dovoljno.
  • Dižite tegove - ne, nećete se pretvoriti žensku verziju Hulka (a i to je ok, ako vam se sviđa). Dokazano je da mišići sagorevaju više energije u stanju mirovanja, kao i da osobe sa većim procentom mišića imaju manji rizik od mnogih zdravstvenih problema nevezano za to koliki im je procenat masti u telu.
  • Opustite se - stres može da učini da svi mehanizmi u telu trokiraju. I zato bar pola sata dnevno radite nešto što vas opušta. Čitate, šetajte, ili jednostavno nemojte raditi ništa.
  • Spavajte - šest do osam sati treba da vam bude cilj. Bez izgovora.
  • Ne odustajte - od svakih 10% ukupnog gubitka težine, čak 30% su visceralne masti. Ako se pridražavate nekog programa, on će se svakako isplatiti.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor

Ostavite komentar