Jednorozi stvarno postoje i oni danas menjaju lice kozmetičke industrije
Pastelne boje i šljokice zauzimaju poslovnu arenu?
Po Wikipediji “Jednorog je startup kompanija u privatnom vlasništvu čija je vrednost procenjena na više od milijardu dolara.” Moram da dodam i to da je jedna od najbitnijih vrsta u današnjem beauty eko-sistemu.
Pre samo nekoliko godina ovo je za beauty kompanije zaista bila samo bajka koju su živeli tech giganti kao što su Airbnb i Uber. Početkom ove godine, na celom svetu postojalo je oko 300 jednoroga, a do nedavno su jednorozi na čijem čelu se nalaze žene bili, takoreći, nepostojeći. Kada je Anastasia Soare, CEO kompanije Anastasia Beverly Hills prošlog leta prodala manjinski deo svoje kompanije spoljnom investitoru, ceo poslovni svet ostao je otvorenih usta iz dva razloga: prvo, to je bio prvi put da je neverovatno uspešna Anastasia primila spoljnu investiciju od kada je osnovala svoju kompaniju 1997. godine, drugo i još važnije, vrednost njene kompanije procenjena je na tri milijarde dolara i time je u sekundi i zvanično postala jedna od najvrednijih nezavisnih kompanija u industriji.
Ispalo je da je Anastasia i u ovome bila pionir i praktično započela trend beauty jednoroga. Od tog dana do danas, Pat McGrath Labs i Kylie Cosmetics su procenjeni na više od milijardu dolara (što od investitora, što od strane javnosti), Glossier je dobio finansiranje od sto miliona dolara i time postao vredan 1.2 milijarde, Huda Beauty je apsolutna imperija, a insta-kultni Drunk Elephant je na prodaju za cenu koja će izvesno imati deset cifara. U pregovorima sa investitorima koji će je dovesti u istu arenu je i Charlotte Tilburry.
Moda ima nekoliko svojih, uključujući Allbirds i ThirdLove ali kozmetička industrija ih brže izbacuje. Za početak, marža na kozmetičkim proizvodima je znatno veća nego na odeći, ne postoji problem veličina i povraćaj kupovina je znatno manji, proizvod koji se prodaje se troši, što znači da se kupci vraćaju po još. Ne treba zanemariti ni činjenicu da beauty influenseri imaju moć kakvu većina njihovih modnih parnjaka i dalje može samo da sanja. Iza svake čudotvorne priče stoje ozbiljna poslovna strategija i realni finansijski podaci, ne dajte da vas bilo koja količina šljokica zavara.
A šta zapravo znači procena vrednosti? Grubo rečeno, ona je realan očekivan potencijal. Potencijalno tržište, potencijalna zarada. Iz tog razloga na nju vrlo često utiče i mera hajpa koji se diže oko brenda. Huda Kattan ima 34 miliona pratilaca i verovatno je najjača beauty influenserka na svetu, a njena šminka je must-have za većinu tih 34 miliona pratilaca. Računajte sami. Glossier ima drugačiju vrstu buzza i, uprkos tome što Emily Weiss nije ni blizu Kattanove po broju pratilaca, euforiju koja se diže oko njihovih novih proizvoda niko ne može da dostigne. Jednorozi često definišu svoje kategorije. Na primer, Anastasia Soare je bila verovatno najpoznatija “žena za obrve” u Holivudu i svetu kada je osnovala svoj brend. Oprah je bila i ostala veran klijent, a Soare za nju sa pravom tvrdi da je devedesetih bila ono što je danas Instagram. Tek nakon što se pozicionirala i zauzela deo tržišta namenjen obrvama, Anastasia je počela da proširuje asortiman proizvoda. I dan danas se, kao i Emily Weiss, rado priseća kako su je bankari i poslovni ljudi snishodljivo gledali kada je počinjala prezentacije sve dok im ne bi pokazala brojke.
Ipak, pejzaž danas je drugačiji čak i od prošlog leta kada je prvi put uzela veliku spoljnu investiciju. Iako se i dalje nalazi odmah iza Too Faced i Estée Lauder na listi od deset najjačih američkih brendova, ona nije konglomerat. Investicija je podrazumevala i velike promene – ulaganja u infrastrukturu, nove prostore, tim koji će voditi neke od sektora i posao je pomalo počeo da se usporava – linija tečnih pudera koja je trebalo da izađe u aprilu, na tržište stiže sad. Pored toga, njenih impresivnih 20 miliona pratilaca na društvenim mrežama više nisu samo njeni. Tutorijali koje je među prvima radila, danas radi puno influensera, a mnogi poznati koji su je podržavali su se rasuli po virtuelnom svetu. Ovde je najbolji primer Kylie Jenner koja je od promoterke Anastasijine linije smućkala sebi svog jednoroga. Kompanija i dalje ima ogroman uticaj i nema potrebe da gubimo san brinući za njenu budućnost, ali jasno je da se pejzaž menja.
Investicija je ono što na kraju krajeva, stvara ili ubija jednoroga. Zato su mnogi osnivači, od kojih velik broj nema pozadinu u marketingu i finansijama, na tankom ledu i sa punim pravom obazrivi. Anastasija je svoju kompaniju gradila dvadesetak godina i dobro je poznaje ali manje i mlađe firme, kakve su recimo Drunk Elephant ili Ouai Haircare, apsolutno ne znaju šta ih čeka. Investicija od previše partnera ili jednog pogrešnog može lako da se pretvori u kinesku zamku za prste. Procene vrednosti su pomalo kao kad se neko hvali svojom prvom kreditnom karticom: pare su ipak suštinski pozajmljene i treba ih vratiti. Mnogi osnivači se zato odlučuju na manje investicije koje im omogućavaju da stignu do određenog nivoa na kom se onda odlučuju za prodaju cele kompanije nekom kozmetičkom gigantu. Na kraju krajeva, jedina procena vrednosti koja je stvarna je ona za koju prodaš kompaniju, zar ne?