Pretraga

Pitali smo psihologa: Kako da komunicirate sa kolegama

Pitali smo psihologa: Kako da komunicirate sa kolegama

Sa kim vredi započinjati i voditi konstruktivnu raspravu, sa kim ne i kako da je završite na zdrav način.

Tekst: BURO.


Pitali smo psihologa: Kako da komunicirate sa kolegama (фото 1)

Louise Gilmanova

psihoterapeutkinja


SA KIM UOPŠTE VREDI RAZGOVARATI

Razgovor ili konstruktivnu raspravu možete voditi samo sa osobom sa kojom imate nešto zajedničko, bilo da se radi o obavezama, zaduženjima, planovima ili željma. Pored toga, ta osoba treba da vam iz nekog razloga bude važna, a vaš međusoban odnos da znači i njoj i vama. Veoma je teško pronaći zajednički jezik ili se složiti sa nekim sa kim ne delite ništa. Ne trošite vreme uzalud.

SA KIM NE TREBA DA SE UPUŠTATE U RASPRAVU

Pitali smo psihologa: Kako da komunicirate sa kolegama (фото 2)

Uvek je loša ideja upuštati se u ragovor sa nekim ko na taj razgovor nije spreman i ko svoja osećanja i stavove izražava na različit način od vašeg, bilo da se radi o agresiji (i ovde svrstavamo i pasivno-agresivno ponašanje) ili izbegava da komunicira.

Znake toksične komunikacije nije teško prepoznati: nakon takvog razgovora ćete se osećati poniženo, uvređeno, ismejano, necenjeno, biče vas sramota ili ćete osećati krivicu (čak i kad ne znate tačnoo zbog čega). Ukoliko se tako osećate, veoma je lako moguće da ste komunicirali sa osobom koja je pasivno-agresivna. 

Obratite pažnju na još jednu stvar: ukoliko stalno imate potrebu da se prilagođavate nekoj osobi, procenjujete kakvo im je raspoloženje i po kojim pravilima igra dok ta osoba ne čini iste ustupke - ukoliko ih uopšte i čini - zapitajte se šta vi uopšte dobijate iz takve komunikacije i koja je njena cena?

PRAVILA ZDRAVE KOMUNIKACIJE

  • Zapamtite: drugi ne misle ili ne osećaju isto što i vi. Zato uvek dajte na znanje da pričate o svojim emocijama, svom iskustvu, i nemojte automatski pretpostavljati da se njihova poklapaju. Informišite druge o svojim osećanjima, recite "Mislim" ili "Osećam". Jednostavan primer: bolje je reći "Ljut/a sam" nego "Nerviraš me."
Pitali smo psihologa: Kako da komunicirate sa kolegama (фото 3)

  • Razmislite o pravom načinu da nešto iskažete. Ne etiketirajte ljude sa kojima razgovarate i pokušajte da razumete i njihovu poziciju, kakva osećanja se kriju iza onoga što govore. Neretko ćete otkriti da se tu kriju tuđ strah, anksioznost i/ili bes.

  • Veoma je lakopreći granicu poštovanja kada se upletu emocije. U kom god mseru da se razgovor razija, nemojte vređati svog sagovornika.

  • Ukoliko nešto ne razumete, pitajte ponovo. Ponekad ljudi misle potpuno drugu stvar od one koju mislite da ste razumeli.

  • Kada tražite ili želite nešto, bidite jasni. Objasnite i zašto nešto želite i zašto vam je potrebno. Dajte što više detalja. Evo primera takvog razgovora:

"Mislim da treba ovako."

“Boli me kad to kažeš, ne odgovara mi to što predlažeš."

“Baš m briga kako se osećaš."

“Ukoliko ne prekineš tako da razgovaraš, moraćemo da prekinemo razgovor."

Pitali smo psihologa: Kako da komunicirate sa kolegama (фото 4)

  • Zapamtite: tuđa osećanja nisu uvek vaša odgovornost ali zato vaša sopstvena itekako jesu.

  • Ne brinite ukoliko nekad jednostavno nemate energije za komunikaciju. Voditi računa o sebi ponekad znači i izbeći neprijatne ljude ili teme u takvim trenucima.

  • Imate pravo na svoje mišljenje i ne dozvolite da druga strana u vama probudi bezrazložan osećaj krivice zbog toga. Vaši stavovi i osećanja vrede zato što vi sa njima živite, vaši su i validni.

  • Ukoliko sukob nije moguće izbeći, nemojte to sebi prebacivati. Ponekad je zaista nemoguće izbeći takve situacije i imate pravo da obustavite razgovor koji je krenuo u pravcu svađe. To je potpuno normalno iako nekad zaista nije lako povući crtu u datom trenutku. 
Pitali smo psihologa: Kako da komunicirate sa kolegama (фото 5)

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor