Kreativnost između redova: Drugačiji pogled na radni dan pravnika u ritejlu
Moja funkcija je da svemu tome dam pravni oblik, ali i poslovni ritam

Povezano
Moj radni dan u svetu komercijalnih nekretnina počinje pre nego što se naši shopping centri otvore, ispred ekrana koji uz blagi pokret na tastaturi već prikazuje otvorene Word dokumente, Excel tabele i PowerPoint prezentacije marketinških kampanja.
Biti pravnik u real estate industriji, naročito sa fokusom na retail leasing, znači balansirati između preciznosti propisa i dinamike tržišta, a kada se u to uključi i marketing, dobija se savršen spoj analitičnog i kreativnog.

Jutro – retail leasing je mnogo više od papira
Svaki ugovor o zakupu je mali univerzum – iza njega stoje vizije zakupaca, strategije našeg leasing tima i potreba da pravno zaštitimo vrednost imovine, a istovremeno ostavimo dovoljno prostora za komercijalnu kreativnost.
Moja funkcija je da svemu tome dam pravni oblik, ali i poslovni ritam. Najveći izazov mog dana uglavnom nije to što brzina razvoja događaja zahteva da nešto bude savršeno završeno juče, već činjenica da svako juče ima svoje poslovne, pravne i emotivne slojeve. Iza jedne odredbe često stoji višenedeljna komunikacija sa zakupcima koji su generatori kreativnih ideja, a pravni domen mora da bude ne samo tačan, već i strateški uvezan sa komercijalnim ciljevima.
U tim trenucima sam diplomata, pregovarač, pravnik, ali i tihi partner u razvoju nečijeg biznisa, jer zakup nije samo prostor, već i ambijent koji neko zove svojim, mesto koje živi kroz boje, oblike, muziku, mirise, energiju i postaje deo svakodnevnice potrošača. To je već ozbiljna odgovornost – ali i lepota posla. Najviše me raduje kada nam u shopping centre dolazi sasvim novi brend ili koncept, to posmatram kao ideju kojoj smo i mi udahnuli život, a potom nastavili da rastemo i razvijamo se sa njom. Trudim se da nikad ne zaboravim da ugovor kreiram za život, a ne za arhivu, pa je moj zadatak da pronađem način da dogovore uobličim u odredbe koje su jasne, izbalansirane i dugoročno održive.

Podne: marketing i pravo, ne tako čudan spoj
Paralelno sa radom na ugovoru o zakupu, dobijam poziv marketing tima. Planira se kampanja povodom otvaranja lokala novog brenda u našem šoping centru i potrebno je da hitno proverim da li korišćenje naziva centra u kampanji odgovara ugovornim obavezama, kao i da li je oglašavanje u potpunosti usklađeno sa propisima. Linija razgraničenja između prava i brendiranja je veoma tanka – sve mora da bude potpuno pravno usklađeno i zakonito, a ujedno i inspirativno za sam brend i za kupca. Neretko se dešava da u jednom danu iz pravne logike pređem u ton komunikacije kampanje, pa se zateknem u konsultacijama vezanim za sadržaj bilborda ili pravnih fusnota u reklamnim materijalima.
Tada moja uloga nije samo da štitim interese kompanije, već da omogućim da brend što slobodnije komunicira u okviru unapred postavljenih ograničenja. Volim kada se zakon i umetnost sretnu na pola puta i kada umesto „ne može zbog člana 11.2“ mogu da kažem „može, ali ovako“.
Popodne je rezervisano za analizu, brainstorming i pripreme za projekte
Kako pravna struktura utiče na vrednost imovine, moj rad se direktno prepliće sa investicionim planovima i komercijalnim projekcijama koje uvek moram da imam u vidu. Razmena novih ideja i iskustava, analiza i revidiranje standardnih ugovornih odredbi, prilagođavanje postojećih ugovora situacijama koje se dešavaju u praksi i priprema pravne strukture za buduće aktivnosti su obavezan deo mog radnog dana. Taj deo rada je tih, često i nevidljiv, ali bez njega ništa ne bi funkcionisalo. U tom segmentu, uživam u osećaju da sam deo nečeg većeg, stabilnog, nečeg što se stalno unapređuje.

Na početku i kraju, iza svega toga stoji tim
U svakom danu, bez izuzetka, postoji trenutak kada zastanem, pogledam oko sebe i znam da nisam sama. Moj pravni tim čine ljudi sa kojima delim i pritisak i uspeh. Ljudi koji znaju posao, osećaju puls tržišta i misle tri koraka unapred, koji ne preskaču detalje, ali nikada ne gube iz vida širinu cele slike. I kada je najhitnije, najnapetije, najkompleksnije – mi radimo.
Uvek zajedno, bez buke, bez euforije, precizno, koncentrisano i tačno. Tako postajemo dizajneri prostora, sa tom razlikom da umesto rasvetom, nameštajem i opremom, mi upravljamo rečima. Ima u svemu tome i smeha, i oslonca, i onog pogleda koji kaže „znam, rešićemo“. To je ono što najviše cenim.
Funkcija pravnika danas je da ponudi mnogo više od prava
U našoj industriji, pravnik mora da bude i čuvar interesa kompanije i saveznik njenog rasta. Mora da razume zakon, ali i biznis. Mora da čita između redova, kako u ugovoru, tako i u komunikaciji. I nepogrešivo mora da zna kada treba da podvuče granicu tako da svima bude vidljiva, a kada da je pomeri.
Na kraju dana, kada zatvorim laptop, ostaje osećanje da sam tog dana ne samo ispratila zakonske procedure, već i oblikovala deo urbanog života – prostore gde ljudi kupuju, šetaju, susreću se. I to je ono što me svakog dana iznova motiviše i vraća da živim i radim u službi prostora, ljudi i trajne vrednosti.
Foto: Miomir Milić