Prema istraživanju kompanije McKinsey iz 2023. godine, više od polovine pripadnika Generacije Z smatra fitnes ključnim za svoj život, dok ih 40% redovno ide u teretanu.
Pripadnici ove generacije, mladi ljudi, ne vežbaju samo kod kuće; sve češće posećuju teretane, doprinoseći porastu članstva u fitnes klubovima. Popularni lanci, kao što je Planet Fitness, beleže ogroman porast članova – više od 4 miliona novih od 2019. godine.
Imamo i informacije o tome koje su vežbe najzastupljenije, naime Generacija Z obožava dizanje tegova, koje je prema istraživanju iz 2023. godine drugo najpopularnije fitnes zanimanje.
Potreba za jačanjem mišića jedan je od glavnih razloga zbog čega mladi sve više gravitiraju ka teretanama. Osim toga, u vremenu kada je povezivanje sa ljudima postalo izazovno, teretana postaje ključno mesto za socijalizaciju i pokušaj sklapanja prijateljstava ili pak ulazak u emotivne odnose.
Mnoge teretane su prepoznale ovaj trend i redizajniraju svoje prostore kako bi uključile više zajedničkih zona za druženje. Ali i proširile svoje kapacitete. Osmislile različite klubove i aktivnosti na kojima bil ljudi mogli bolje da se povežu i iskoriste sport i u ove svrhe.
U čemu je (zapravo) caka?
Fitnes influenseri na društvenim mrežama, naravno, dodatno motivišu mlade da se bave treniranjem snage. Nemojte zaboraviti da ipak živimo u digitalnoj eri, a da društvene mreže imaju najviše uticaja na pripadnike ove generacije.
Mnogo toga što pokreće Generaciju Z da se bavi vežbanjem dolazi sa društvenih mreža, gde su takozvani „gymfluenceri“ postali popularni.
YouTube je izdao zvanično saopštenje u kom glasi da je broj fitnes videozapisa na platformi porastao više od pet puta u 2020. godini, a da popularnost postaje sve veća. Stotine personalnih trenera, amaterskih bodibildera i instruktora fitnes časova izgradili su lojalne fanove na mreži deleći svoje rutine vežbanja, razmenjujući savete o vežbanju i pokazujući svoje preplanule i zategnute mišiće.
Dok je fitnes-influenser kultura generalno pozitivna i usmerena na obrazovanje ljudi o njihovom zdravlju, može se veoma lako pretvoriti u ekstrem.
„Grindset“ influenseri, čiji sadržaj kombinuje muški orijentisan onlajn svet manosfere sa kulturom intenzivnog rada i fitnesa, takođe su eksplodirali. Njihova misija? Da se samousavrše uz rutine kao što su buđenje u 4 ujutru, trčanje 18 milja uz crnu kafu i slušanje poslovnih podkasta tri puta brže od normalne brzine. Još jedan trend koji navodi mlade da se okrenu načinu života koji će ih dovesti do boljih rezultata na poslu, ciljeva, mentalnog zdravlja.
Zdravlje je razlog, ali ne jedini
Zdravstvene prednosti nisu jedini razlog zbog kojeg mladi hrle u teretane — to je takođe jedno od retkih mesta koja ljudi redovno posećuju gde mogu upoznati nove ljude. To je mesto gde se druže sa prijateljima; ovde postoji zajednica.
U istraživanju kompanije McKinsey iz 2021. godine, 70% fitnes potrošača reklo je da im je nedostajao njihov klub isto koliko i prijatelji i porodica tokom karantina. A u istraživanju Les Mills-a iz 2023. godine, dve trećine Generacije Z je reklo da im je društveni aspekt nešto što traže u teretani.
Na neki način, ovo je povratak osnovnim ljudskim potrebama. Sport i druženje dugo su bili povezani i podrazumevali su se zarad zdravog funkcionisanja.
Sportski klubovi, čiji su prvobitni sadržaji uključivali teniske terene, terene za polo, trkališta i bejzbol terene, bili su važan deo američke društvene scene u 20. veku. Lokalne sportske lige i klubovi dugo su popunjavali praznine koje su ostale padom drugih vrsta društvenih grupa. Jedini problem je što mnoge teretane nisu pripremljene za navalu članova. Zapravo, mnoge teretane zapravo zavise od toga da članovi ne dolaze. Na taj način, putem članarina, one zarađuju, a ne troše.
Zašto odjednom nema mesta za sve?
Planet Fitness, najpopularniji lanac teretana u SAD, u proseku ima 6.500 članova po teretani. Ali većina njihovih teretana može primiti samo oko 300 ljudi.
U 2022. godini, rekli su za CNN, da 60% njihovih članova nije posetilo teretanu u periodu od 30 dana. Ali nastavljaju da plaćaju — niska mesečna cena ne motiviše ljude da otkažu članstvo, tako da oni koji ne dolaze subvencionišu troškove za one koji dolaze.
Međutim, mlađa generacija, tačnije generacija Z opsednuta je kako društvenim mrežama tako i sadržajem koji se tamo plasira. Dakle, motivacija za odlazak u teretanu mnogo je veća i snažnija nego kod onih koji ne slušaju svaki dan motivacione govornike i fitnes instruktore. Tako je veoma lako došlo i do porasta ljudi koji svakodnevno posećuju teretanu i ne preskaču treninge.
Ujedno, tu je i momenat hvale ili popularnije čekiranja na društvenim mrežama, kako se u teretanu odlazi ili iz nje dolazi. To je isto mnoge motivisalo da barem, ako ništa drugo, odu do teretane kako bi odradili nekoliko vežbi i zabeležili ih na mrežama.
U svakom slučaju, zaključak je da sve više mladih, posebno generacije Z, posećuje teretane kako bi radili na svom mentalnom zdravlju, izgledu, upoznavali nove ljude i pripadali zajednici. Međutim, mogu li teretane koje su navikle da više od polovine članova ne dolazi redovno na treninge da isprate trend i potrebe mladih da se svakodnevno bave sportom?
Foto: Pinterest