Da li vam se čini da algoritmi jednostavno ne razumeju vaše interese i da vam kvare iskustvo na Instagramu, TikToku i YouTube-u? Dobra vest je da sada možete nešto preduzeti po tom pitanju.
Instagram je konačno uveo opdiju za resetovanje algoritma, omogućavajući korisnicima u SAD-u da obrišu sve prethodne preporuke i krenu od nule. TikTok već neko vreme nudi sličnu opciju, dok na YouTube-u, uz malo truda, možete obrisati istoriju gledanja i na taj način redefinisati preporuke koje dobijate.
Šta to znači u praksi? Možete se oprostiti od polarizovanih političkih objava, ekstremnih fitnes izazova, prenaglašenih glasova kućnih ljubimaca ili bilo kojih drugih trendova koji su preplavili vaš feed.
ZAŠTO SADA?
Mnogi korisnici su već nezadovoljni Instagramom i njegovom matičnom kompanijom Meta, ne samo zbog preplavljenosti besmislenim sadržajem, već i zbog ukidanja provere činjenica, kao i odluka Marka Zuckerberga koje sve više i više izazivaju negodovanje javnosti.
Resetovanje algoritma može učiniti vaš Instagram „prijatnijim“ mestom, bez potrebe da u potpunosti obrišete nalog.
ALGORITMI VAS NE POZNAJU TAKO DOBRO KAO ŠTO MISLITE
Možda neki uživaju u onome što im aplikacije prikazuju, ali realnost je da niko od nas više nema potpunu kontrolu nad sadržajem koji konzumira. Umesto objava prijatelja, porodice i profila koje sami pratimo, sve više nam se servira sadržaj koji nismo tražili, preporučene stranice, a sve to na osnovu veštačke inteligencije koja pokušava da predvidi šta će nas zadržati na platformi što duže.
Neretko nas algoritmi navode na sadržaj koji izaziva bes, šok ili radoznalost, umesto na nešto što bi nam donelo radost ili smirenost.
KAKO FUNKCIONIŠE INSTAGRAM RESET
Pritiskom na dugme za reset, sadržaj koji vam se preporučuje na Instagramovom feedu, Explore tabu i Reels sekciji više neće biti zasnovan na vašem prethodnom ponašanju. I dalje ćete videti objave ljudi koje pratite, ali ako vam je dosadio sadržaj koji oni dele, Instagram će vam ponuditi opciju da ih otpratite tokom resetovanja.
Jednom kada obrišete personalizovane preporuke, ne možete ih vratiti, barem ne odmah. Adam Moseri, iz Instagrama, upozorio je da će feed u početku izgledati „manje zanimljivo“. Ali možda je to upravo ono što vam treba, manje beskrajnog skrolovanja.
DA LI SE PROBLEM REŠAVA?
Resetovanje algoritma ne znači da će Instagram, TikTok ili YouTube prestati da vam predlažu sadržaj, samo će krenuti od nule i prilagođavati preporuke iznova.
Međutim, treba imati u vidu da reset ne briše vaše stare podatke, to se može učiniti samo uz potpuno brisanje naloga. Takođe, i dalje ćete biti meta personalizovanih oglasa.
Na YouTube-u resetovanje podrazumeva brisanje istorije gledanja, što je jedan od glavnih faktora u kreiranju preporuka. Možete takođe isključiti istoriju gledanja, kako bi algoritam imao manje podataka za analizu.
Ukoliko ipak niste spremni za potpuni reset, postoje i drugi načini da poboljšate svoje iskustvo na društvenim mrežama. Većina platformi nudi opcije za podešavanje algoritma, tačnije možete označiti sadržaj koji želite više ili manje da vidite.
TikTok, na primer, ima podešavanje u kom možete birati da li želite više videa iz kategorija poput plesa, mode, prirode ili kućnih ljubimaca. Na YouTube-u, klikanje na „sviđa mi se“ na određenim videima može pomoći u oblikovanju algoritma.
Ako vam, poput mene, smeta što vidite gomilu sadržaja koji niste tražili, postoji još jedan trik. Instagram ima opciju: „Snooze suggested posts in feed“, koja na 30 dana onemogućava preporučene objave. Nakon mesec dana morate je ponovo aktivirati, ali to može biti jednostavan način da makar privremeno preuzmete kontrolu nad svojim feedom.
Resetovanje algoritma možda nije savršeno rešenje, ali je korak u pravcu veće kontrole nad sadržajem koji konzumiramo. Na kraju krajeva, društvene mreže bi trebalo da rade za nas, a ne obrnuto.
Foto: Pinterest