Novčana dismorfija u doba Instagrama

hronična inferiornost

autor Ivana Kordić
d781b05f17b2c07ffffdb2f68837931d

Svakog dana na Instagramu gledate ljude koji imaju savršen život. Ne mislim na “lep dan za šetnju” vrstu savršenstva. Mislim na Bahame u februaru, Hermes torbu i piće na rooftop-u koje košta koliko vaša nedeljna plata. U tom svetu, novac nije sredstvo, već estetika.

Dobrodošli u eru novčane dismorfije, pojave u kojoj naš doživljaj sopstvene finansijske vrednosti biva iskrivljen pod pritiskom digitalno isfiltriranih standarda.

Novčana dismorfija je termin koji opisuje psihološki fenomen u kojem osoba pogrešno procenjuje svoju finansijsku realnost, bilo da precenjuje ili potcenjuje sopstvenu kupovnu moć, često pod uticajem tuđih prikaza luksuza na društvenim mrežama. U osnovi, to je poremećaj percepcije, ne lica, već stanja računa.

Kao što telesna dismorfija tera ljude da veruju da nisu dovoljno zgodni ili lepi, tako novčana dismorfija ubacuje crva sumnje da nismo dovoljno bogati.

instagram

Instagram kao arena finansijske glume

Na Instagramu je luksuz postao jezik statusa. Ne samo simbol, već forma izražavanja. Iako mnogi svesno prate influensere i slavne osobe, često zaboravljamo da gledamo samo vrh ledenog brega, ono što su oni odlučili da nam pokažu.

Retko viđamo kreditne kartice koje drhte pri prolasku kroz POS aparat ili inbox pun opomena pred tužbu. A još ređe stvarne razgovore o budžetima, štednji, dugovima ili mentalnom zdravlju zbog finansijskog pritiska.

„Svi imaju, samo ja ne“ efekat

Jedna od najopasnijih posledica novčane dismorfije je osećaj hronične inferiornosti. Ljudi počinju da veruju da zaostaju u trci, iako trka zapravo ne postoji, osim one koju sami sebi nametnu.

Koliko puta ste se zapitali da li ste “uspešni” samo zato što niste kupili novu kolekciju Nike patika ili platili vikend u Parizu? Koliko nas koristi luksuzne brendove kao merilo sopstvene vrednosti?

Ekonomija na steroidima

Kupovina „na rate“ postaje estetski alat. Lizing automobila za Instagram storije. Kriptovalute kao obećanje brze moći. Čak i oni koji žive prosečno osećaju potrebu da izgledaju luksuzno, makar to značilo ulazak u dugove, samo da bi postojala iluzija uspeha.

Ali koliko nas istinski zna razliku između finansijske stabilnosti i “finansijskog performansa”?

7dadc4364229df397885c58068edc3ed

Kako se izboriti sa novčanom dismorfijom?

– Očistite feed od onih koji vas teraju da se osećate manje vredno. Pratite ljude koji dele realnost, ne samo reprezentaciju.

– Počnite razgovore o novcu sa prijateljima. Ne morate da ulazite u brojke, ali podelite osećanja. Možda i oni nose isti pritisak.

– Umesto da gledate unboxing, naučite kako da investirate, štedite i planirate budućnost. Znanje je nova valuta.

– Nije važno kako nešto izgleda, već kako se zbog toga osećate.

Vreme je da „unfilteruje“ i novac

Filter na Instagramu je postao istina, a lajk validacija, novac je dobio ulogu glumca u predstavi o savršenstvu. I dok je Instagram možda sjajan za inspiraciju, on nije stvarna ekonomija.

Na kraju dana, vaša finansijska vrednost nije definisana tuđim storijima, već sopstvenim osećajem sigurnosti, slobode i mira.

Novčana dismorfija je ozbiljan psihološki i društveni izazov koji se širi na mlađe generacije.

Početak je obično nevin: pogledamo Instagram i osećamo da nešto „nije u redu“ sa našim životom jer nismo na istom nivou kao „drugi“ koje pratimo. Dugoročne posledice ove dismorfije mogu biti ozbiljne. Pritisak da se „dobije“ na statusu može dovesti do velikih finansijskih problema, poput zaduživanja ili lošeg upravljanja novcem.

Osobe sa ovom vrstom problema često razvijaju loše finansijske navike, ne mogu da se nose sa stresom koji dolazi zbog želje za dokazivanjem. Takođe, novčana dismorfija često se povezuje sa osećajem anksioznosti, dublje depresije i gubitkom samopouzdanja jer stvarna finansijska situacija ne odražava sliku koju digitalni svet voli.

To je opasnost koja nije samo naša, ona je sveprisutan fenomen koji se širi na društvo, utičući na generacije koje odrastaju sa „pojačanim“ i pogrešnim vrednostima koje nemaju nikakve veze sa stvarnim životom.

Foto: Pinterest