Davne 1984. Madonna se na dodeli MTV nagrada – prvoj dodeli MTV nagrada ikad, pojavila u čuvenom belom izdanju – donjem vešu sa čipkastim rukavicama i pojasom na kojem je pisalo Boy Toy, koje je do dana današnjeg jedna od prvih asocijacija na MTV uopšte (i na izvođenje pevačicinog hita Like a Virgin). Ove godine, pre 3 dana, održana je 40. dodela MTV VMA nagrada, a Madonnin efekat želela je da postigne Addison Rae, no u domaćim medijima je o tome napisan samo jedan članak. Ako se osvrnemo na 4 decenije dugu istoriju dodele muzičkih nagrada – najpoznatijih posle Grammyja, mnogo je „istorijskih“ trenutaka koji padaju na pamet – Ledi Gaga je 2010. nosila meso na glavi, Taylor Swift I Kanye imali su čudan momenat pred milionskim auditorijumom, Beyonce je (2011) otkrila da je trudna, a Britney Spears, sem što se ljubila sa Madonnom, postala kraljica sjajnih performansa uživo, što je i bio razlog zašto su ove godine – ne jedna, ne dve, ne tri, nego četiri pevačice imale upravo nju na umu kad su kreirale koreografije i autfite.
Britney na jedan dan
Prva na listi pevačica koja se ugledala na Britney jeste Sabrina Carpenter, čiji je nastup na MTV VMA dodeli bio pun skrivenih detalja, a opet, svima je bilo jasno kome pop zvezda odaje počast. Vlasnica hita Taste pojavila se na crvenom tepihu u sjajnoj bisernoj vintage haljini Bob Mackie, koju je, sasvim slučajno, nosila Madonna na dodeli Oskara 1991. No, vratimo se na Britney.
Sedeći na ljuljašci ukrašenoj draguljima, dok se ogromni lik astronauta približavao i pružao ruku ka njoj, iz pozadine su se čuli Oops!…I did it again! stihovi. No, umesto da na kraju poljubi devojku na svom nastupu, Sabrina je ipak odlučila da to bude vanzemaljac, što joj je na instagramu zamerila i sama Britney, kojoj je još jedna zvezda posvetila svoju izvedbu na sceni.
Iako suptilna, i K – Pop pevačica Lisa na svoj način je odala počast Britney. Dok je izvodila hitove New Woman i Rockstar, zvezda je nosila mikrofon na glavi, baš onako kako je to radila Britney dvehiljaditih.
A žena koja se potrudila da Britney bude apsolutno prisutna na ovogodišnjoj dodeli MTV nagrada (iako u stvarnosti nije došla) jeste Megan Thee Stallion, jedna od voditeljki programa, koja je u jednom trenutku izašla obučena u zelenu bikini-bluzu i šortsu sa kićankama, sa obmotanim žutim pitonom oko sebe. Naravno da je svima bilo jasno da Megan aludira na Britneynin nastup iz 2001, dok je izvodila I’m a Slave 4 U. Iako ovaj omaž Britney može da potpadne pod kultni, to nije sve što je Megan imala u rukavu. Pepsi reklama koja je kasnije emitovana te večeri predstavila je reperku u prvom planu sa Travisom Kelceom, Joshom Allenom, Justinom Jeffersonom i Derrickom Henryjem, koji su glumili u njoj obučeni kao gladijatori. Ovo je referenca na veoma popularnu reklamu iz 2004. godine u kojoj su Britney, Beyoncé i P!NK zajedno pojavile na ekranu.
Tu je i Tate McRae koja je obukla identičnu haljinu kao Britney na dodeli MTV nagrada 2001. godine – godine koja je bila zlatno doba MTV televizije, gde su se dodele nagrada očekivale s nestrpljenjem, a program pratio u realnom vremenu – na televiziji.
I dok se mnogi sa setom sećaju tog vremena i MTV-a na kojem su premijere spotova imali muzički velikani poput Michaela Jacksona, Madonne, Duran Durana, Sindi Loper, gde su dolazile zvezde da promovišu novu muziku, a publika uživala u muzičkim emisijama (Headbanger’s Ball, MTV Raps, TRL i sezonskoj Spring Break), danas jedva da iko iščekira i tih nekoliko vesti u vezi sa dodelom, a kamoli pogleda celu ceremoniju. MTV više nema toliko snažan uticaj na pop kulturu.
Kad je MTV postao stvar prošlosti?
Stvar je donekle jasna i za to nije kriva ni MTV televizija, ni dodela nagrada, kojoj ni šokantni momenti na crvenom tepihu ne bi pomogli da oživi popularnost koju je imala ranije. Jer u tom „ranije“ leži zec. Dok su nekad predstavljale nove albume i promovisale spotove na MTV-u, neverovatno gledanoj televiziji, a onda dolazile na dodelu nagrada kako bi potvrdile svoj uticaj, današnje muzičke zvezde shvatile su da veću pažnju (publike) mogu da privuku na svojim instagram stranicama.
Internet i društvene mreže pomerili su fokus sa tradicionalnih dodela nagrada, kao primarne platforme za stvaranje i ostvarivanje uticaja slavnih, na njihovu direktnu komunikaciju s publikom i drugačije načine promocije. Nove pesme otkrivaju se preko striminga, preporuka na društvenim mrežama i viralnih trendova, ne preko tradicionalnih televizijskih kanala. Dakle, ako žele da povrate staru slavu i sjaj, VMA dodela nagrada bi verovatno trebalo da privuče fokus mlađih gledalaca i da se pre obraća njima, nego onima koji osećaju žal za zlatnim dobom televizije i MTV – a, možda da osveži program i promoviše mlade, inovativne izvođače, baš kao što je to uradila sa Madonnom 1984. i Britney dvehiljaditih.
Fotografije: Instagram