Estetika futurizma u R&B spotovima od prvih najlon kombinezona do danas

autor Dubravka Kovačević
18

Kada se osvrnemo na omiljene muzičke spotove iz devedesetih, verovatno će barem jedan od njih imati uglađenu, naučno-fantastičnu estetiku. Od ljubavnih priča sa robotima do antologijskih scena u bestežinskim prostorima, opsesija futurizmom bila je sveprisutna, prvo se ukorenivši u pop muzici, a zatim brzo prodirući u vizuelni pejzaž hip hop i R&B kulture.

R&B umetnici su upotrebili fascinaciju idejom sajberprostora i virtuelnih svetova da stvore vizuelno atraktivne i inovativne muzičke spotove. Hype Williams je odigrao značajnu ulogu u oblikovanju ovog R&B fenomena svojim jedinstvenim i uticajnim vizuelnim stilom.

rB 3

TLC, Janet Jackson, Aaliyah i Missy Elliott bile su ključne u popularizaciji ove estetike svojim muzičkim i modnim R&B izborima. Aaliyah je prihvatila gracioznu, tomboy estetiku, ukrašenu širokim pantalonama, oversized košuljama i bejzbol kapama, savršeno spajajući muške i ženske stilove da bi stvorila autentičan fashion identitet, dok je Missy Elliott ostala dosledna svom supa dupa vajbu, nastupajući godinama u PVC vrećastom kombinezonu iz spota „Rain“ (1997).

Da bismo proslavili trend koji je bio podjednako kičast koliko i zabavan, uronili smo u neke od najboljih naučno-fantastičnih vizualnih kreacija koje su proizašle krajem devedesetih i početkom dve hiljaditih u R&B muzici.

MICHAEL & JANET JACKSON – “SCREAM” (1995)

Legenda kaže da je ova naučno-fantastična ekstravaganca bila najskuplji video svih vremena, koštajući oko 7 miliona dolara, a reditelj Mark Romanek preuzima zasluge za njegov planetarni uspeh. Jackson duo nosi holografske kostime i pvc pantalone kojim eksplozivno otvoraju sezonu ovog trenda, a radnja se desava u grandioznom svemirskom brodu. U pozadini, na ogromnom LCD ekranu se prikazuju vizuali sa motivima preuzetim iz japanske anime, kao gejmerske reference. Pesma je bila odgovor na medijsku osudu koju je Michael Jackson doživeo 1993. godine.

MISSY ELLIOTT – “SHE’S A BITCH” (1999)

Ne samo da je Missy Elliott potcenjena feministička ikona, ona je i vizuelni pionir. Njen složeni video koncept i avangardni stil verovatno su bili jedna od pokretačkih snaga iza komercijalnog hip-hopa koji prihvata uglađenu, naprednu modu. Reperka je prvi put istražila naučno-fantastičnu estetiku u spotu za pesmu “The Rain (Supa Dupa Fly)” iz 1997. godine, koju je režirao Hype Williams, a za čiji se kostim i scenofrafiju nije stedelo kad je u pitanju kvadratura PVC materijala. Williams je 1999. godine obnovio saradnju sa Missy Elliott na spektakularnom spotu “She’s A Bitch”, prvom singlu sa njenog drugog albuma. Nakon svojih naučno-fantastičnih početaka, Missy je ovog puta podigla futurizam na viši nivo sa LED trenerkom koja je, kada je snimana pod ogromnom svetlosnom instalacijom, omogućila reperki da bukvalno postane deo scenografije. Hiphop diva je nastupila obmotana lateksom i ukrašena kamenčićima – izgled koji je zahtevao sate i sate rada i kilometre najlona.

TLC – “NO SCRUBS” (1999)

“No Scrubs” je, na mnogo načina, više od samo pesme. To je himna za žene koje su loše tretirane od strane muškaraca ispod njihovih standarda i ultimativni drzak odgovor na nasrtljive momke u klubu. Izgleda prikladno da kultna pesma bude praćena podjednako kultnim spotom , pod dirigentskom palicom Hype Williamsa. Rezultirajući vizuali su uglađeni i upadljivi, postavljeni na futurističku pozadinu ukrašenu imenom benda. T-Boz, Chili i Left Eye nosile su tri različita, ali usklađena sajberpank kostima koji su predstavljali njihove različite identitete. Metalik PVC kombinezoni, sterilni i visokotehnološki background u kombinaciji sa njihovim hrabrim modnim izborima i samouverenim držanjem, savršeno su dopunili osnažujuću poruku pesme. Stilistkinja Julieanne Mijares bila je inspirisana Issey Miyake dizajnerskim opusom iz ranih 90-ih, što je, naravno, dodalo element retro-futurizma celokupnoj viziji.

Ovaj kultni spot je nastavio da odoleva testu vremena, pokazujući se kao simbol naučno-fantastične pomame koja je preoblikovala r&b estetiku i ideologiju afrofuturizma.

DESTINY’S CHILD- „INDEPENDENT WOMEN Pt. 1“ (1999)

‘Independent Women’ grupe Destiny’s Child, objavljena 2000. godine kao deo soundtrack-a za „Charlie’s Angels“, brzo je postala jedna od najpopularnijih pesama o ženskoj snazi i nezavisnosti. Spot je režirao Francis Lawrence i može poslužiti kao najupečatljiviji primer retro-futurizma. Kroz filmski vizuelni prikaz, trio u futurističkom ambijentu nosi dezenirane outfite inspirisane R&B 70-im godinama, kao savršen omaž Fari Fawcett i ekipi. Kombinacija groovy elemenata i hromiranih postavki je apsolutno zaludela fanove.

AALIYAH- „TRY AGAIN“(2000)

‘Try Again’ Aaliyah, objavljena 2000. godine bila je ultimativna mešavina R&B senzibiliteta i futurističkih vizuala, stvarajući jedinstveni trenutak u vizuelnoj estetici. Aaliyah izvodi prepoznatljivu koreografiju na ugladjenoj scenografiji prepunoj digitalnih efekata. Njen stilista, Derek Lee, kreirao je sada već kultni outfit, koji se sastoji od Dolce & Gabbana kristalnog grudnjaka i chockera i lakovanih pantalona ultra niskog pojasa. Ovo vizuelno remek-delo osvojilo je dve MTV Video Music Awards iste godine, a reziju potpisuje Wayne Isham.

BUSTA RHYMES FEAT. JANET JACKSON „WHAT’S IT GONNA BE“ (1999)

Spot za „What’s It Gonna Be?!“ od Busta Rhymes u saradnji sa Janet Jackson, objavljen 1999. godine, je Y2K remek-delo. Režirao ga je Hype Williams, a vizual je fokusiran na dinamične plesne performanse uz pozadinsko pulsiranje svetlosnih instalacija. Ovaj video od 2,4 miliona dolara počinje sa čašom rastopljenog srebra koja se preliva i otkriva Busta Rhymesa kao viteza u sjajnom oklopu, dok se Janet Jackson pojavljuje kao domina, obučena u ljubičasti lateks kostim sa istaknutim pirsinzima.

R&B I NOVI TALAS FUTURIZMA

Koketiranje sa Sci Fi estetikom je pokazalo dobre rezultate kada je u pitanju atraktivna prezentacija mainstream hitova. Sire gledano, ceo taj žanrovski opus koji je obuhvatio mnogo veće područje pop kulture od samog R&B-a, nije ostao zarobljen u duhu vremena, već se iznova rekreira u novim produkcijama. Generalno Y2K estetika već poslednjih nekoliko godina živi svoju reinkarnaciju, a jedna od njih su i spotovi Doje Cat Need to Know i Get Into It, koji se pozivaju na reference kultnog Petog elementa.

Foto: Youtube