
1941-2022. Vivienne Westwood od A do Z
29. decembra preminula je legendarna britanska dizajnerka, pankerka i aktivistkinja Vivienne Westwood koja je do poslednjeg dana modu koristila kako bi nam skrenula pažnju na važna društvena pitanja. Sećaćemo se ne samo njenog dizajna već i života.
GOD
A KAO ANGLOMANIJA


Tokom cele svoje karijere, Westwood je radila sa motivima britanske kulture i mešala tradicionalne dezene, tkanine i siluete. Volela je da kopira edvardijansku odeću, krinoline i tzv Norfolk breeches odela. Radila je sa kariranim štofovima, škotskim tvidom, svilenim taftom i drugim tipično britanskim materijalima, a imena kolekcija poput "Anglomania", "Anglophilia" i "Harris Tweed" govore sama za sebe. Na početku, britanska modna industrija nije priznavala ni njen talenat ni uticaj. Prvi put je nagradu za dizajnera godine dobila tek 1990, nakon skoro 20 godina na modnoj sceni. Ipak, 1992. godine kraljica Elizabeta dodelila je Vivienne orden Order of the British Empire uprkos buntovništvu po kom je bila prepoznatljiva još od sedamdesetih - jedan od njenih najlegendarnijih komada zapravo je Sex Pistols majica sa likom kraljice koji je izbušen zihericama.
B
B KAO BUFFALO GIRLS
Ovo je ime kolekcije koju su 1982. zajedno potpisali Westwood i Malcolm McLaren i sa kojom su otišli u Pariz. Par je želeo da pokaže kako su odeća i muzika post-industrijalističkog doba zapravo bazirani na kulturi primitivnog društva. Westwood je proučavala nošnje domorodaca Severne i Južne Amerike - plisirane suknje žena iz Perua, kapute od ovčijeg krzna, kape karakteristične za tradicionalnu nošnju sa Anda. Ove poslednje verovatno ste videli na Pharrellu Williamsu koji je jednu nosio na dodelu Grammy nagrada 2014. godine i podigao novi talas interesovanja za dizajnerkine arhivske kolekcije i komade.


C
C KAO CARLO D'AMARIO

Izvršni direktor i, kako ga nazivaju u Vivienne Westwood timu, kum cele kompanije. Carlo i Vivienne upoznali su se 1983. i on je postao njen menadžer, odveo je u Italiju gde je upoznao sa Eliom Fioruccijem, sklopio dogovore sa italijanskim fabrikama i našao novac kojim je finansirana proizvodnja. Sama dizajnerka nikada nije osporavala da je za komercijalni uspeh njenog brenda zaslužan upravo Carlo, kao i to da je on igrao veliku ulogu u tome što je mogla sebi da priušti da odbije da proda svoj brend - za šta je sigurno imala puno ponuda.
F
F KAO FLINTSTONES
Haljina nazvana po Wilmi Flinstone prvi put se u Westwood kolekciji pojavila 2007. godine. Inspiraciju za model sa naglašenim strukom Vivienne je zaista pronašla u ovoj heroini iz crtanog filma, a jednu od Wilma haljina nosila je i Carrie Bradshaw na svom (neuspelom) venčanju u filmu "Seks i grad". Upravo je Sarah Jessica Parker, koja je velika obožavateljka Vivienne Westwwod, lično insistirala da ona kreira venčanicu za film.


H
H KAO HARIS-TVID

1987. Vivienne Westwood je nazvala jednu kolekciju po legendarnom štofu koji se pravi na škotskim ostrvima Hebridi. Danas je ova tkanina zaštićna brtianskim zakonom i sa njom rade luksuzni brendovi kao što su Chanel, Dior i Ralph Lauren. Kasnih osamdesetih je situacija bila drastično drugačija i njegova proizvodnja je zamirala, a Westwood ju je apravo spasla od propasti. Kolekcija "Harris Tweed" jedan je od razloga zbog kojih je od kraljice. dobila nagradu za doprinos razvoju uvoza i izvoza.
SAVE
I KAO ISTORIJA
U ranim danima Westwood je kopirala istorijske kostime kako bi unapredila svoju tehniku krojenja - na kraju krajeva, bila je samouka - ali istorija kao inspiracija ubrzo je postala sastavni deo nje same i brenda. Gusari, zašnirane viktorijanske haljine, pantalone za lov iz XVIII veka, jakne za jahanje, krinoline i korseti... Dizajnerka nije samo korisila esetiku ovih komada već se koristila i nekim originalnim elemantima njihovih krojeva.

THE
K KAO KORSET

Korset je komad po kom je postalaprepoznatljiva - istorijske reference kombinovane sa provokativnom seksualnošću. Westwood je svoje korsete nazivala "statuama slobode" i isticala da oni ne predstavljaju opresiju i simbol patrijarhata, već da ih od njih oslobađaju. Legendarni Westwood korseti iz kolekcije "Portrait" rrađeni su po motivima sa slika François Bouchera i danas su veoma cenjeni i traženi među modnim kolekcionarima.
QUEEN
K KAO KRINOLINA
"Mini crini" je hibrid krinoline i mini suknje koji koji je Vivienne dizajnirala 1985. godine, a bila je inspirisana baletom "Petruška" koji je gledala kao mala. Za njene modele se kaže da su otpočeli mnoge trendove, a neki od njih su široka ramena osamdesetih, povratak ženstvenoj silueti, veš kao regularni odevni komad i njen uticaj je samo jačao i kroz dekadu devedesetih. i


LJ
LJ KAO LJUDSKA PRAVA

Dizajnerka je pomagala organizacije British Refugee Council, grupu za borbu za ljuka prava Liberty kao i organizaciju koja se borila protiv smrtne kazne. Bila je i prijatelj sa Julianom Assangom i posetila ga je u ambasadi Ekvadora, te prodavala majice kako bi pomogla finansiranje Wikileaks-a. Na MET Gali 2013. Westwood je obukla hajinu sa fotografijom Bradleya Manninga (poznatog kao Chelsea) koji je osuđen za svoj udeo u Wikileaks aferi. Isto tako, Westwood je organizovala protest u Londonu kada se zatvorila u kavez za ptice kao znak podrške Assangu, a prtoiv njegovog izručenja SAD-u.
M
M KAO MALCOLM MCLAREN
Nakon razvoda od prvog muža Dereka Westwooda, Vivienne je bila u vezi sa McLarenom. NJihova veza obeležila je rađanje panka kao takvog, a butik na adresi 430 Kings Road je i dan-danas leganda. U njemu su prodavali svašta, od ploča pa do vintage garderobe, a ime butika se menjalo zajedno sa kolekcijama: "Let it Rock", "Too Fast to Live", "Too Young to Die", "Seditionaries". 1974. nazvali su ga Sex, sve sa sloganom "Latex for the Office." Godinu dana kasnije, McLaren je osnovao Sex Pistols-e, a butik je postao Meka pankera. Westwood i McLaren nisu se baš prijateljski razišli i ona je morala da ponovo počne od nule, a zajedno imaju sina Josepha koji je osnivač brenda Agent Provocateur.

N
N KAO NAOMI CAMPBELL

Revija "Anglomania" iz 1993. ušla je u legendu zahvaljujući Naomi koja se na sred pistee saplela na visokm platfromama i pala. Ovo su prenele sve novine i to na naslovnim stranama, pa je brend neke od ovih slika čak koristio i za reklame. U backstage-u su se svi smejali, čak i Vivienne.
O
O KAO OLIMPIJADA
Na ceremoniji zatvaranja Paraolimopijskih igara u Londonu 2012. godine, Westwood je otkrila veliki crno-beli transparent na kom je pisalo "Climate Revolution". Događaj je prenošen uživo i ovo nije bilo dogovoreno (ni odobreno) sa organizatorima, a ispis je bio sakriven u njenoj haljini. "Morala sam sve da ih prevarim i ne grize me savest pošto da sam im rekla šta mi je bila namera, dužnost bi im bila da mi to zabrane," izjavila je kasnije.
DAME
P KAO PAGANSTVO

Period izmađu 1988. i 1990, Westwood je u svom radu nazavala "godinama paganstva" i u tom razdoblju izbacila j pet kolekcija pod zajedničkim imenom “Britain Should Be Pagan”. U njima je spojila tradicionalne britanske elemente sa erotskim motivima antičke Grčke i Rima, a po njenom mišljenju, bolja budućnost ne može se zamisliti bez slika iz prošlosti.
P
P KAO PANK
Pank je praktično rođen među zidovima butika koji su držali Westwood i Malcolm McLaren. On je skupio Pistolse, a ona dizajnirala iscepane majice šivene naopačke, svuda dodavala zipove, bušila rupe na odeći cigaretama, pravila mini suknje od lateks. Skandalozni crteži sa Miki Mausom, raspeća, kraljica, anarhistički slogani... Moda, seks, politika i umetnost spojili su se na njenim komadima. Kako sama kaže, panke se rodio kao reakcija na grozne političare vremena, na primer Pinocheta. “Prve svega, za nas je pank bio prezir. Prezirali smo stariju generaciju koja nije ni pokušavala nešto da promeni."

VI
P KAO PROFESORICA

Sa 18 godina, Westwood je upisala pedagošku školu i čak jedno vreme radila kao nastavnik likovnog. Kada je već bila veoma poznata, predavala je na Akademiji primenjenih umetnosti u Beču gde je i upoznala svog budućeg muža Andreasa, koji je u to vreme bio njen učenik.
R
R KAO ROKOKO
"Daphnis i Chloe" slikara François Bouchera je jedno od njenih omiljenih dela i inspirisalo je celu "Portrait" kolekciju 1990. godine. Westwwod se često koristila bojama i motivima sa slika i ukrasnih predmeta iz ovog umetničkog pravca, a pored Buchera posebno je volela Fragonarda čije slike iz Wallace Collection muzeja iz Londona je znala napamet.

VIENNE
S KAO SEX PISTOLS

Sid Vicious and Vivien, 1976.
Kada McLaren okupio bend, Westdood je ponudila da piše tekstove pesama. Zajedno sa njim bila je delom odgovorna za muziku, velikim delom i za stil. Jedna od najpoznatijih majica koju su poneli bila je Destroy majica sa kukastim krstom i ispisom "I am an Antichrist" iz kultne pesme "Anarchy in the UK". Danas se ova majica nalazi u Victoria and Albert muzeju.
T
T KAO THATCHER I TATLER
Evo naslovnice April Fool's izdanja magazina "Tatler" iz 1989. na kom je Vivienne Westwood u ulozi tadašnje britanske premijerke Margaret Thatcher. Westwood je u odelu koje je političarka naručila od brenda Aquascutum, ali još nije bila stigla da ga preuzme. Urednik koji je bio odgovran za ovu naslovnu stranu dobio je otkaz u roku od nekoliko dana.

WEST
W KAO WESTWOOD

Westwood je prezime koje je Vivienne Isabelle Swire uzela od svog prvog muža, Dereka Westwooda, sa kojim je živela tri godine. Poslednjih 30 godina svog života Westwood je provela u braku sa Andreasom Kronthalerom, svojim bivšim studentom. Zajedno su radili na svim kolekcijama.
W
W KAO WESTWOOD MCANDREAS
"Westwood Macandreas" je ime kariranog tartan-štofa koji je Vivienne dizajnirala 1993. Dozvola za ovo mora da se dobije od posebne vladine organizacije ali je u njenom slučaju "Westwood Macandreas" prepoznat zvanično u rekornom roku - inače procedura traje oko 200 godina.


WOOD
Z KAO ZEMLJA
Sama Westwood kaže da je njen ekološki aktivizam započeo 2005. i to kada je pročitala intervju sa Jamesom Lovelockom u magazinu "The Guardian" u kom je naučnik izjavio da će do 2099. na zemlji ostati svega jedna milijarda ljudi. Westwood je ubrzo nakon toga lansirala svoju Climate Revolution kampanju, podržavala je Greenpeace's Arctic kampanju, kao i Cool Earth Rainforest Society. Skoro svaka njena revija poslednjih godina bila je neka vrsta statement-a na temu ekologiije. kako bi privukla pažnju na ovu goružu temu, šetala je gola, brijala glavu i snimala provokativne videe - kao ovaj u kom priča o nedostatku vode dok se tušira.
Povezani članci
Buro 24/7 Izbor