Pretraga

Kako je Issey Miyake promenio modu

Kako je Issey Miyake promenio modu

Tekst: BURO.

Issey Miyake sebe nije zvao modnim kreatorom već modnim inženjerom.

Tako je još od 70-ih kada se pojavio na sceni, Miyake razvijao nove tehnologije materijala i izmišljao nove oblike, a sve u želji da stvori "funkcionalne stvari koje život čine lakšim". Za njega, funkcionalnost nikada nije bila suprotnost kreativnosti, a svoj život ovaj talentovani čovek-tehnolog proveo je na samoj tački u kojoj se susreću umetnost i moda.

Kako je Issey Miyake promenio modu (фото 1)
Kako je Issey Miyake promenio modu (фото 2)
Kako je Issey Miyake promenio modu (фото 3)

Danas više niko ni ne trepne na činjenice da neki od najpoznatijih i najvećih muzeja na svetu posvećuju izložbe modi, da dizajneri na svojim kolekcijama odeće sarađuju sa umetnicima i da se neki komadi odeće - posebno visoke mode - smatraju umetničkim delima. Nekada, ne tako davno, umetnički svet nije baš "voleo" modu. Bilo je, razume se, časnih izuzetaka poput kolaboracija koje je izvodila Schiaparelli ili (prva na svetu) izložba posvećena Yves Saint Laurentu u muzeju Metropoliten. Ipak, pokušaji da se ova dva sveta spoje i prepletu jako dugo nisu zapravo bile uspešne, a kamoli prihvatljivi mejnstrim, a veoma mali broj ljudi funkcionisao je i u umetničkom i modnom svetu.

Kako je Issey Miyake promenio modu (фото 4)
Kako je Issey Miyake promenio modu (фото 5)
Kako je Issey Miyake promenio modu (фото 6)

Globalni preokret desio se počekom osamdesetih, a upravo to je vreme u kom su japanski dizajneri na sebe skrenuli pažnju pariške publike, i na sebi svojstven način preokrenuli zapadnjačke ideje o tome šta je odeća (i šta ona može biti), koja je njena svrha i koji principi njenog stvaranja. Možda bi tačnije bilo reći da su ove ideje izvrnuli naopačke. Nezvanični vođa ovog pokreta bio je upravo Issey Miyake, koji je svoju prvu kolekciju prikazao 1971. godine, a 1974. je bio i prvi stranac koji je održao reviju u Parizu. Još tada je svoj rad neraskidivo povezao sa umetnošću, a nekoliko komada iz ove kolekcije bili su ukrašeni japanskim "tetovažama" na kojima su bili prikazani Janis Joplin i Jimi Hendrix, a izradila ih je umetnica Makiko Minagawa, kasnije kreativna direktorka za tekstil Issey Miyake ateljea.

Kreatori koji su pokazivale nekonvencionalne ponekad neprijatne-za-gledati kolekcije na pisti naterali su javnost da se zapita da li moda zaista može da bude oblik primenjene umetnosti.

Prava prekretnica desila se 1982, kada je cenjeni umetnički magazin Artforum na naslovnu stranu svog martovskog izdanja stavio manekenku u modelima iza Issey Miyake kolekcije Body Works. Ovo je bio prvi put da jedan ovakav simbol umetničke zajednice kakav je magazin bio u to vreme stavi znak jednakosti između mode i umetnosti. "U to vreme bilo je nezamislivo da neki komad odeće bude na naslovnoj strani magazina koji se bavi umetnošću," izjavio je Miyake kasnije. Bio je to trenutak kada su establišment umetničkih krugova i zajedno sa njima, istoričari umetnosti prepoznali jedan novi žanr kom je dato ime "clothing art". 

Kako je Issey Miyake promenio modu (фото 7)

Iako je jedan od tekstova u gorepomenutom izdanju nosio naslov "Zašto moda ne može da se smatra umetnošću?" barijera je probijena. Tokom 80-ih i 90-ih publikacije kao što su Artforum, Art in America, Flash Art i Frieze počeli su i nastavili da objavljuju radove avangardnih dizajnera poput Ray Kawakubo i Martina Margiela ali i Helmuta Langa i Miuccie Prade (a vremenom počeli i da brendovima prodaju prostor za oglase). Ovaj spoj išao je na ruku i jednoj i drugoj strani, pa je samo nastavio da se razvija i voilà, oblikovao predstavu koju i o jednoj i o drugoj imamo danas.

Pravično je reći da je upravo to njegova najveća zaostavština, a ne jedan poseban komad ili činjenica da je Steve Jobs nosio njegove rolke, zar ne?

Kako je Issey Miyake promenio modu (фото 8)

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor