Pretraga

Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode

Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode

Henry Holland otkriva nam finansijske i emocionalne prtiske učestvovanja na LWF

Tekst: BURO.

Pre nego što sam se početkom ove godine povukao iz svog brenda, House of Holland, organzovali smo ukupno 26 revija u okviru Nedelje mode u Londonu. Tokom perioda od dvanaest godina bio sam svedok seizmičkim promenama u modnoj industriji. U njih spadaju - ali nisu ograničene samo na - i vrtoglavi uspon društvenih mreža, rođenje influensera i boom onlajn prodaje preko sajtova sa puno različitih brendova.  

Svoju prvu reviju organizovao sam u february 2007. godine. Prošlo je manje od osam nedelja od toga što sam prestao da radim full time u tinejdžerskim magazinima, a dobio sam poziv da svoje kreacije predstavim u okviru grupne smotre mladih talenata (u okviru manifestacije Fashion East, koju je organizovala dobra vila mladih kreativaca Lulu Kennedy). U početku me je nosio rolerkoster zabave sve do onog trenutka kad više nisam mogao da izdržim.

Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 1)

Lični danak koji plaćate kada prikazujete kolekcije svake sezone je ogroman. Osećaj je - a mogu, naravno, da pričam samo iz sopstvenog iskustva - da kad jednom sednete na taj rolerkoster, koliko god vožnja bila luda, silazak sa njega znači poslovno samoubistvo. U najboljem slučaju, tako nešto provocira zajedljive komentare u fazonu "dotičnom sigurno ne ide dobro (ako) ne izlaže ove sezone". U najgorem? Nedostatak prisustva u medijima usled kog međunarodni bajeri, kao i kupci, zaboravljaju da uopšte postojite.  

Kad se osvrnem unazad, House of Holland verovatno nije ni bio idealan brend za sam koncept modne revije. Počeli smo kao marka koja pravi majice, ja nisam imao nikakvog iskustva u krojenju ili pravljenju odevnih komada od nule (osim ideje da duhovit slogan naštampam na American Apparel majice koje smo kupovali na veliko).

“MODNA REVIJA MOŽE DA KOŠTA OD 30.000 FUNTI PA SVE DO PREKO MILION"

Kao tek diplomirani novinar-koji-je-postao-dizajner bez iskustva ali sa preciznom idejom i konceptom toga šta su moji klijenti želeli, često sam bio na meti kritika kada sam učestvovao u zvaničnom programu, nego što su me hvalili. 

"Ovih dana, ljudi koji idu na modne revije sa strahom pitaju jedni druge "šta je budućnost revija" ali izgleda da niko nema odgovor. Ipak, House od Holland je jedan primer onoga što revije više ne bi trebale da budu." Ovo je bila jedna posebno bolna kritika u magazinu Vogue (ali da budem iskren, revija i jeste bila pravo sranje).

Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 2)
Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 3)

Mene, naravno, nije bilo briga. Pažnja koju smo privlačili i uzbuđenje i radost koji su dve revije dva puta godišnje pružale mom timu daleko su premašivale glavobolju od čitanja loših kritika na moj rad. U takvim situacijama budio se moj takmičarski duh. Vrlo brzo sam usvojio "pokazaću ja njima da zaslužujuem da budem tu!" pogled na stvari koji me je u krajnjoj liniji gonio da radim više, da se trudim jače da sledeće sezone napravim nešto bolje i veće. 

Definitvno sam podlegao euforiji Nedelja mode. Bio sam ubeđen da što više prisustva u medijima dobijem to će stići i veće porudžbine i neko vreme je bilo upravo tako.

"PREVIŠE LJUDI SE BOJI DA TALASA"

Ima toliko stvari u postavljanju ove predstave koja traje svega 12 minuta koje ljudi uopšte ne vide. Pronaći lokaciju, osvetljenje, odabrati muziku i organizovati sedenje za 500 ljudi, planiranje rasporeda sedenja za veliku grupu urednika, bajera i zvezda tako da se niko ne oseti uvređenim ili se naljuti. Kasting za 25 devojaka, fitinzi na kojima treba da izvedete da svaki od gotovo 100 komada odeće savršeno stoji, presvlačenje u roku od 90 sekundi, odabir zvezda koje odgovaraju vašem brendu i kupcima, frizura i šminka, snimanje i fotografija, obezbeđenje... Sve ovo se samo naređa - pa modna revija na kraju može da vas izađe od 30.000 funti do preko milion za velike modne brendove u Parizu i Njujorku. U svoj toj Fashion Week histeriji jako je lako smetnuti s uma pravu zvezdu cele predstave, a to je kolekcija.

Na svu ovu zbrku postavlja se i pitanje za koga se revije zapravo prave? Ovo se vremenom menjalo. Pre interneta, na primer, revije su organizovane kako bi se impresionirali modni urednici, bajeri i stilisti koji su sedeli u prvim redovima. Danas, pravi kritičari su zapravo oni koji "glasaju kreditnim karticama" i na Instagram feedovima i koji imaju moć da stvore - ili unište - brend u samo jednoj ili dve sezone.

Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 4)
Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 5)
Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 6)

Savremena verzija modnih revija - pre Kovida, razume se - je dokaz da je paun i te kako živ i da voli da se šepuri. Ono što se pojavi na pisti vrlo često je samo mali deo komercijalnih komada (koji će se na kraju naći u prodaji), a većim delom se radi o "revijskim modelima" koji su dizajnirani da bi probudili interesovanje sstilista, urednika i influenesera koji imaju moć da stvore "viralni momenat" za brend. Velika je verovatnoća da su ovi modeli najskuplji za proizvodnju i da se verovatno neće pravti za kupce.

A ipak, šou se nastavlja. Zašto? Na kraju krajeva, on je napravljen za industriju koju vode ljudi koji vole prestiž koji im odlazak na revije pruža ("samo prvi red, molim!"). Ovo je mač sa dve oštrice. Ovo maženje ega i obožavanje na svakom koraku koje osećate nakon što ste bili na nekoj dobroj reviji je delom ono što drži koncept u životu, ne mogu da lažem... pažnja je divna. Bar onda kada potrefite stvari kako treba.

Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 7)

I dok je Kovid doneo reality-check celog koncepta koji nam je zaista i bio potreban, još uvek vlada osećaj da industrija nije spremna da razvije potpuno nov način razmišljanja.

Najveći elementi u poretku modne industrije rađaju se iz straha. Strah da vaš brend više nije hot ticket za koji se svi otimaju. Strah da vas neće pozvati na bitne događaje. Strah da ćete potonuti u zaborav. Strah da više nikada nećete ništa prodati. Upravo je taj strah ono što blokira promene. Previše ljudi se boji da talasa, da se izbore za svoj sopstveni put i stvore nova pravila koja bi bila efikasnija i relevantnija za industriju u celosti. 

Čak i pre pandemije, modne revije su vapile za promenama. Sa eksplozijom društvenih mreža pre skoro deset godina, ponekad izgleda kao da te iste revije više nisu bitne za aktuelnu publiku i da bi umesto toga mogle biti eventi namenjeni direktno potrošačima, na isti način na koji rok koncerti imaju težinu za svakog muzičara. Za male brendove kakav je House of Holland, revije su uvek bile način da se otpočne razgovor. Prvi ću priznati da za nas to nije uvek bio najbolji poslovni model i, da nije bilo partnera za organizaciju samih evenata, ne bismo ni imali budžet za njih.

Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 8)

Kada gledam unapred, novi brendovi se mnogo više oslanjaju na direct-to-consumer poslovanje. Ove stvarne interakcije koje danas postoje između modnih marki i kupaca u poslednje vreme su stvorile značajan kulturološki trag kog u prošlosti jednostavno nije bilo. Izgleda kao da je trenutni trend industrije da gleda u sebe, da se bude siguran da razumete svoje kupce i taj direktan feedback je od neprocenjive vrednosti.

Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 9)
Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 10)
Poznati britanski dizajner ekskluzivno za BURO. priča o pravoj ceni revija na Nedeljama mode (фото 11)

Nadajmo se da će nas CTRL+ALT+DEL mentalitet koji nam je pandemija donela primorati na promene, prave i neposredne. Da nećemo jednostavno pritisnuti reboot i ponovo se vratiti na rolerkoster, makar i sa samo 30 ljudi u publici.

Preslušajte Henry Hollandov novi podcast "What Were You Thinking?" sa gostima kao što su Alexa Chung i Beth Ditto, ovde.

Ovaj tekst prvobitno je objavljen na buro247.com

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor