Telfar torbe i problematika dropa: šta se dešava kada botovi pokupuju gotovo celu željno iščekivanu isporuku?
Za one koji ne znaju, Telfar Clemens je američki modni dizajner čiji su roditelji poreklom iz Liberije. Odrastao je u Kvinsu i još kao gej tinejdžer iskovao za sebe određenu reputaciju kao dizajner i DJ. Svoj brend Telfar osnovao je 2005. godine. Čemu ovakav uvod? Da ne bi bilo zablude šta tridesetpetogodišnji Telfar predstavlja i za šta se zalaže, a to je inkluzivnost ne samo na papiru ili “pod moranje” već ona autohtona, kao jedini način funkcionisanja. Isto tako ovih nekoliko rečenica bi trebalo da eliminišu eventualne ideje o tome kako je odrastao sa srebrnom kašikom u ustima, što mesto do kog je stigao čini još višim nego što se to na prvi pogled čini.
“Želim da budem Michael Kors, ali svesno i namerno”, izjavio je jednom prilikom. Uvek ga je interesovalo šta nose svi, a ne samo poneki usamljeni slučajevi. 2017. godine Clemens je osvojio C.F.D.A./Vogue Fashion Fund nagradu, najveće priznanje koje je do sada dobio. Novčani iznos uložio je u razvoj i proizvodnju jednog modela torbe Telfar Shopping bag koja se proizvodi u tri veličine, a napravljena je dimenzijama po uzoru na kese iz legendarne robne kuće Bloomingdale’s. Ovo se ispostavilo kao odličan izbor pošto je torba za vrlo kratko vreme dostigla kultni status i dobila nadimak Bushwick Birkin (po delu Brooklina gde Telfar radi). Za ovom torbom su poludeli svi, pogotvo ljudi na ulicama, ljudi kao vi i mi. Cena joj je od početka ista i kreće se od 150 do 257 dolara, a brend je u prodaju pušta po principu dropa, svakog prvog petka u mesecu tako da “ljudi ne moraju da brinu u renti narednih dvadeset i pet dana”.
Od kada torba postoji u prodaji, postala je toliko tražena da je inspirisala čitav niz memova, a dropovi se željno iščekuju. Nažalost, globalna pandemija umešala je prste u Clemensovo poslovanje – osim što mu je otkazana saradnja sa brendom Gap ali i projekti u Parizu stavljeni pod znak pitanja, Telfar torba takođe je kasnila, a kada se konačno pojavila na sajtu prošlog petka – rasprodala se u roku od nekoliko sekundi!
Zvuči dobro, zar ne? Pa, ne.
Ubrzo se ispostavilo da više od pola torbi nisu kupili “obični” kupci već preprodavci, konkretno sajt koji se bavi preprodajom pod imenom Hypernova Group (i ne, namerno ih ovde neću linkovati). Kako ovo znamo? Hvalili su se sami, jasno i glasno, na Twitteru.
Ovo je izazvalo, malo je reći, burne reakcije.
Ovo je izazvalo, malo je reći, burne reakcije. Većina komentara odnosi se na to da je ovakav postupak direktno u sukobu sa vrednostima brenda Telfar koji se diči time da proizvodi komade dostupne širokoj publici. Sam dizajner se oglasio vrlo brzo: “Telfar je za ljude, ne za botove. Radnja ne radi dok ih ne budemo otkrili i uklonili (…) To što ovi botovi rade je u direktnoj suprotnosti sa onim za šta se zalažemo. Mi ne pokušavamo da napravimo hajp tako što ne damo da roba uđe u prodaju – jednostavno imamo stvarno ludu potražnju.”
Sami preprodavci kažu da ih nije mnogo briga pošto postoje i „gori načini da se zaradi nego to šo oni rade“.
Epilog još uvek ne znamo. Trentutno je poslovična lopta bačena u dvorište samim kupcima, ne čak ni brendu. Ovo će biti veoma stvaran test onoga što svi govorimo da je globalan trend i princip po kom funkcioniše generacija Z, a to je identifikacija sa vrednostima koje neki brend zastupa. Da li će i dalje želeti komade koji se prodaju na način koji te iste vrednosti potire? Naime, jedna od bitnih stavki poslovanje brenda Telfar jeste direct-to-consumer pristup, dakle odsustvo posrednika i preprodavaca. Da li će prevladati glad za it-komadom ili smo evoluirali? Iskreno, zaista me zanima kako će se ova konkretna utakmica završiti.