Da li ste videli onaj TikTok video koji je u jednom momentu postao viralan na kom sedi čovek (srednjih?) godina objašnjava milenijalsi i pripadnici generacije Z svi imaju “Petar Pan sindrom i ne žele nikada da odrastu”? HIljade tinejdžera imalo je da mu na to nešto kaže, a to nešto je sumirano u samo dve reči: “Ok, boomer”.
Upravo ovaj odgovor postao je neka vrsta nezvanične himne zoomera. Reakcija na sve starije generacije koje ih ne razumeju. Videćete ga u komentarima na tvitove Donalda Trumpa ali i ispod Youtube videa – svuda gde ocene da neko popuje njima ili stvarima koje su im bitne. Oni su rođeni između 1996. i 2015. godine, a najstariji među njima su već odrasli ljudi. Radi se, naravno, o generaciji koja je neraskidivo povezana sa internetom i samim tim radikalno drugačija od svih pre nje. Zoomeri imaju drugačije ideale, ideje i navike (ali i strahove) i upravo su ovo stvari na koje treba obraćati pažnju. Zašto? Zato što su, jednostavno rečeno, oni budućnost svega. A kako će se modna industrija prilagođavati? Pa, na mnoge načine promene su već započete iako je dug put pred nama. Možete biti sigurni da će se kretati u smernicama koje budu zadavali upravo zoomeri i zato nije na odmet da rekapituliramo znanje – pouzdanije je od gledanja u staklenu kuglu, zar ne? Dakle, zoomeri:
Društveni aktivizam shvataju vrlo ozbiljno
Potrošače ove generacije veoma interesuju društveno odgovorna pitanja i ona koja se tiču zaštite životne sredine. Iz tog razloga, zoomeri podržavaju brendove sa kojima dele vrednosti i važno im je da je ono što konzumiraju proizvedeno po etičkim i ekološkim standardima, bilo da se radi o konkretnom proizvodu ili o usluzi. Pripadnici ove generacija smatraju da su kompanije i proizvođači odgovorni za većinu prirodnih i društvenih problema i svoj novac troše veoma selektivno, samo tamo gde smatraju da su svi njihovi kriterijumi zadovoljeni. Brendovi koji odbijaju da se na adekvatan način bave ovim pitanjima sve više se nalaze na klizavom terenu.
Prevelika proizvodnja kao i potrošnja su jedan od najvećih problema kojima se kraj ne vidi ukoliko kupci ne promene navike. Ako to neko učini – biće to Generacija Z.
Ne razbacuju novac
Cena igra veoma bitnu ulogu u sistemu generacije Z. Zahvaljujući ogromnoj kolikčni informacija kojoj imaju pristup, oni su lako u stanju da upoređuju, istražuju i nađu najbolju ponudu. Iz tog razloga veoma im je teško “uvaliti nešto” pod nerealnim uslovima. Zoomer ne želi da plati tzv punu cenu, ne priznaje visoke marže i neće nikada preplatiti neku stvar. Iz tog razloga, cela generacija nije posebno odana modnim i kozmetičkim brendovima na način na koji su to njihovi predhodnici. Ovo ne znači da ih brendovi kao takvi apsolutno ne interesuju već da je njihovo poverenje potrebno zaslužiti na drugačiji način, ne samo izgledom. Upravo odatle potiče ceo globalni trend predstavljanja marki kao načina života i skupa zajedničih vrednosti, a ne samo estetike. Ukoliko igrate na kartu društvene odgovornosti i ekologije, još uvek ima dosta mesta za vas u srcima Zoomera koji će spremno platiti ideju koja se nalazi iza proizvoda ili usluge.
Od društvenih mreža ne traže isto što i njihovi prethodnici
Kao što smo već rekli, Zoomeri su više nego sposobni da pronađu informacije ali i da razumeju njihov potencijalni značaj. Ako je glavna društvena mreža milenijalsa Instagram, mlađe generacije više čuvaju svoje lične podatke i privatnost, što znači i da nisu uvek ljubitelji proizvoda koje nam nudi Mark Zuckerberg. Još uvek je teško bilo šta tvrditi sa velikom sigurnošću po pitanju TikToka čija polisa o privatnosti takođe ne uliva preterano poverenje ali jasno je da će budućnost online komunikacije biti premeštena na kanale poput WhatsAppa i Teegrama. Zoomeri društvene mreže doživljavaju kao izvor zabave, a ne kao sredstvo komunikacije sa ljudima koje vole (ili ne) i, u skladu sa tim, za samu komunikaciju ostaju verni zatvorenim kanalima, dok su im video formati neprikosnovena zabava – što dokazuje da je Youtube najpopularnije društvena platforma generacije zoomera.
Od fizičkih prodajnih prostora traže posebnu namenu
Prošle godine (iako se čini da je prošlo više vremena) Barney’s je proglasio bankrot, nedavno je isto učinio i Neiman Marcus, a kako stvari stoje Saks Fifth Avenue je sledeći na redu. Jasno je da velike luksuzne robne kuće više ne mogu da se nose sa novom ekonomskom realnošću – za koju više niko nije do kraja siguran kako će izgledati – ali u kojoj e-commerce igra dominantnu ulogu. Zoomeri bez izuzetka kupuju velik broj stvari online zato što im je tako jednostavnije ali ovo ne znači da će fizički prostori postati stvar prošlosti već da će jednostavno promeniti oblik.
Brendovi moraju da izmisle nove načine na koje će prevazići čist konzumerizam i svom proizvodu ili usluzi dodati još neko značenje – i ovim se vraćamo na prvu stavku ove liste. Propadnici generacije Z žele da kupuju stvari koje predstavljaju određeni experience i vrednosti, nešto jedinstveno što će povećati kvalitet života onoga ko kupuje.
Pored toga, od fizičkih prostora će se očekivati da pruže jednak osećaj maksimalnog iskorištavanja trenutka. Iz tog razloga pop up stores sve više dobijaju na značaju: uz pravi pristup upravo ovaj oblik prodaje biće u stanju da stvori ogroman promet. Ovo će biti prostori, ne samo prodavnice, u kojima će kupci provoditi vreme na poseban način, ne samo isprobavati i kupovati stvari. Za fizičke prostore će se, dakle, vezivati emocije, a ne praktičnost.
Žele da odeća (ponovo?) postane odraz ideja i način izražavanja
Iako se forma odevnih predmeta sve više okreće jednostavnosti i praktičnosti, ovo je ne spračava da jasno odrazi ideje onih koji je nose. Pripadnici generacije Z su spremni da plate više za personalizovane komade i, naravno, brendove sa kojima identifikuju svoje vrednosti i stavove. Za razliku od milenijalsa i generacje X, zoomeri nemaju idole u klasičnom smislu te reči već upravo spektar vrednosti koje traže svuda. Ako želite da postignete uspeh među pripadnicima ove generacije, potrebno je da stvorite proizvod ili uslugu koja će imati jaku konceptualnu komponentu za koju se i sami zalažu. Ovo se posebno ogleda i u multidisciplinarnim saradnjama brendova iz različitih sfera – od kojih mnogi uopšte nisu modni – a koje među zoomerima odlično prolaze.