Da li su Kinezi zaista razotkrili „prljave tajne“ modne industrije?

Povezano
Nakon što su Trumpove tarife izazvale eskalaciju trgovinskog rata, Kinezi uzvraćaju udarac serijom video snimaka na TikToku, koji razotkrivaju „pravu cenu“ brojnih proizvoda luksuznih i high-street brendova koji se navodno proizvode u njihovim fabrikama.
U poslednjih nekoliko dana, TikTok je preplavljen serijom viralnih videa koje objavljuju Kinezi koji su vlasnici fabrika i dobavljači torbi i kozmetičkih proizvoda, a koji su posebno privukli pažnju korisnika iz Sjedinjenih Država. Suštinski, svi ti snimci sugerišu isto: da je gotovo sva evropska luksuzna roba zapravo tajno proizvedena u Kini.
Najdeljeniji video dolazi od korisnika @bagbestie1, kineskog muškarca koji se u videima predstavlja kao vlasnik neimenovane fabrike i tvrdi da već trideset godina snabdeva brojne evropske luksuzne brendove.
Njegov originalni nalog više nije aktivan, ali snimci se i dalje masovno šeruju na X i TikToku, a pojavio se i novi, gotovo identičan profil: @senbags2.
80% of Gucci made in China. Hermes bags cost $1000USD. I wanna throw up pic.twitter.com/eufsrLDxMb
— Brittany Rae (@legitbrittFLA) April 13, 2025
Na tom nalogu, on opširno govori o radu kineskih fabrika, tvrdeći da njegova izrađuje torbe za poznate luksuzne brendove, koje se zatim šalju u Evropu gde se završavaju i dobijaju oznaku “Made in Italy”.
Istovremeno, on bez ustručavanja promoviše kopije Hermès torbi, uključujući i jedan video koji je postao viralan u SAD-u, a u kom se navode tačni troškovi i materijali potrebni za izradu jedne Birkin torbe, piše nss mag.
Cela situacija izazvala je burnu debatu online, ne samo o etici luksuzne industrije, već i o transparentnosti, autentičnosti i granici između originala i “dupe” kulture u današnjoj modi.
@ebonybrownstyle CHINESE MANUFACTURERS SPILLING ALL THE ☕️ #luxurygoods #madeinchina #chinamanufacturer #spillingtea #fashion #fashiontiktok ♬ original sound – Ebony Brown Style
ŠTA JE ISTINA IZA SNIMAKA GDE KINEZI RAZOTKRIVAJU PRAVE CENE LUKSUZNIH PROIZVODA?
Pojava ovih videa koje Kinezi objavljuju iz fabrika, kao i izjave proizvođača kozmetike koji tvrde da rade za najveće svetske brendove, izazvala je buru pažnje i sumnji. Ali, šta zapravo znače ove „eksplozivne“ tvrdnje? I koliko su tačne?
Muškarac sa profila @bagbestie1 / @senbags2, koji tvrdi da pravi torbe za brojne luksuzne brendove i da može da rekreira Hermès Birkin za manje od 1.400 dolara, u suštini ne prodaje original, već vrlo kvalitetnu kopiju (dupe). Isto važi i za proizvođača koji nudi Birkenstock Boston Clogs za deset dolara.
Zapravo, to nisu proizvodi iz zvanične proizvodnje. U stvarnosti, Hermès torbe se proizvode u Francuskoj, a Birkenstock u Nemačkoj. Njihovi lanci snabdevanja su relativno transparentni i dobro dokumentovani, uključujući podatke o radionicama, materijalima, i čak majstorima koji izrađuju pojedinačne komade.
Ono što ovi videi otkrivaju nije nužno prevara, već „siva zona“ luksuzne proizvodnje i kulture duplikata. Neki luksuzni brendovi zaista mogu koristiti delove proizvodnje u Kini, posebno za sirovine ili poluproizvode. Završna obrada, brendiranje i sertifikacija se potom obavljaju u Evropi, što omogućava stavljanje oznake “Made in Italy”.
Nemoguće je zanemariti nacionalističku prirodu ovih videa koji objavljuju Kinezi: naslov jednog od najgledanijih klipova naloga LunaSourcing, sa 2,9 miliona pregleda, bukvalno glasi: „Navedi jednu stvar koju Kina NE MOŽE da napravi“.
TikTok kreatorka @LunaSourcingChina stoji ispred fabrike za koju tvrdi da proizvodi Lululemon helanke za jogu po ceni od 5 do 6 dolara, iako se u SAD-u prodaju za više od 100 dolara.
„Materijal i izrada su praktično isti,“ kaže ona u videu.
Portparol kompanije Lululemon izjavio je da se oko 3% gotovih proizvoda kompanije proizvodi u kontinentalnoj Kini, i naglasio da se autentični proizvodi mogu kupiti isključivo u Lululemon prodavnicama, na zvaničnim veb-sajtovima i kod ovlašćenih partnera.
@lunasourcingchina Suppliers behind Lululemon!!! #sourcingtips #sourcingagent #yiwuagent #yiwuminigoods #yiwumarkets #Lunasourcingchina #chinasource #lululemon #lululemonaddict #alo #yoga #yogawear #activewear #fashion #leggings #factory#chinashipping #wholesale#shoefactory #leggingfactory #alibaba #directfactory ♬ original sound – LunaSourcingChina
S druge strane, proizvođač torbi koji je ranije pomenut ne deluje kao da želi da diskredituje luksuzne brendove, već pre da istakne izuzetno visok nivo kvaliteta koji Kinezi mogu da postignu u svojim fabrikama.
Sama količina ovih videa, njihova preciznost i trenutak kada su objavljeni ostavljaju malo prostora za sumnju: izgleda da je reč o velikoj, gerilskoj marketinškoj kampanji sa dvostrukim ciljem: da dokaže kako svet ne može da funkcioniše bez kineske proizvodnje, time naglašavajući njenu važnost, kao i da dodatno naruši poverenje zapadnih potrošača.
Sve se ovo dešava u trenutku kada je trgovinski rat između SAD-a i Kine doveo do toga da kineska vlada zapreti obustavom izvoza retkih zemnih elemenata i poluprovodnika, ključnih za proizvodnju računara i oružja. Istovremeno, Kinezi sklapaju trgovinske sporazume sa susednim zemljama poput Južne Koreje i Japana, dok započinje niz dijaloga sa Evropom kako bi pokazala svoju ključnu ulogu u globalnoj trgovini.
Jedno je sigurno: Kinezi su ovom kampanjom uspeli u svojoj misiji da izazovu raspravu, kao i da uzdrmaju poverenje u „zvučne“ brendove. Na kraju, setimo se Dior skandala od prošle godine.
Tada je italijanska policija izvršila raciju kod nekih od LVMH dobavljača za Dior koji prave luksuzne torbe. IItalijanski tužioci su otkrili da je Dior platio 57 dolara za proizvodnju torbi koje se prodaju po ceni od 2.780 dolara.

Takvih slučajeva ima još mnogo – zato su Kinezi ovom kampanjom pametno targetirali baš ono što jeste „prljava tajna“ modne industrije. Ostaje da vidimo na koji način će sve to uticati na same potrošače.
Fotografije: instagram dior