Sve manje influenserki odlazi na nedelje mode pošto to ne mogu sebi da priušte
U trenutku kada je blogovanje postalo legitiman posao i kada su oni koji su se izdvojili počeli da na tome zarađuju dobre honorare, u modnoj industriji se stvorio novi poredak. Odjednom su prve redove na revijama počele da zauzimaju obične devojke koje su zahvajlujući svom stilu dospele u žižu javnosti. Uzdigla ih je sama publika i od njih napravila zvezde. Modni urednici nisu bili oduševljeni, ali dizajneri su brzo shvatili da se moraju prilagoditi ovim tektonskim promenama pa su u prve redove doveli devojke poput Chiare Ferragni, Julie Sarinane, Aimee Song i još nekolicinu koje su u to vreme imale zavidan broj posetilaca na svojim blogovima.
Instagram je pomerio lestvicu na novu visinu i ponovo, na svoj način, promenio način poslovanja. Devojke su odjednom počele da zarađuju jednostavnom promocijom nekog proizvoda kroz najprivlačniji način komunikacije sa potrošačima – savršeno nameštenom fotografijom. Iako je preteča svih Instagram influenserki zapravo Kim Kardashian koja je prva shvatila i iskoristila moć ove platforme, mnoge druge poznate devojke na vreme su se specijalizovale za promociju modnih brendova i napravile virtuelne karijere koje su se razvijale brže od nekih novijih online projekata u koje su uloženi milioni dolara. Upravo je taj uspeh mnogima izgledao kao put do lako (i brzo) zarađenog novca i pokrenuo lavinu u kojoj smo do grla ukopani i danas. Odjednom su svi odlučili da budu influenseri (a danas svi i jesu), krenula je agresivna trka za pratiocima i čitav niz bizarnog ponašanja kojim se mnogi i danas koriste kako bi pronašli svoje mesto pod suncem zvanim Instagram. Na primer, u Rusiji postoji agencija koja će vam omogućiti slikanje u privatnom avionu koji ne poleće nego sedite u njemu dok je na pisti i slikate se za Instagram kako bi vaši pratioci mislili da ste na putu ka nekoj egzotičnoj destinaciji. Wannabe influenseri stavljaju lažne reklame kako bi privukli prave klijente na svoj profil. Došli smo dotle da neki analitičari predviđaju potpuni slom tržišta influensera zbog prezasićenosti.
Nedelje mode su nekad bili glavni događaji u kalendaru svkog influensera. PR službe su ih pozivale na revije, dizajneri oblačili, hoteli davali značajne popuste. Putovanja su organizovana kao velike kompenzacije, a ispod svake objavljene fotografije gomila tagova za svaku osobu, kompaniju, osobu i sredstvo uz čiju pomoć je organizovano. Međutim, u poslednjih godinu dana situacija se drastično promenila za većinu influensera. Šta se dogodilo? Prezasićeno tržište je ubilo autentičnost, a time je oslabio interes modnih kuća. Mediji su počeli da spekulišu o vrednosti influeser marketinga i da li su preplaćeni za sadržaj koji prave, a koji je svuda realno isti. Iste poze, isti filteri, iste rečenice i citati koje se razvlače po celom Instagramu. Naravno, u tom „moru istih“ ima i onih koji s duhoviti, inteligentni i koji znaju da napišu copy ispod fotografije i prodati proizvod. Na njihovom profilu nećete pronaći fotografije Ajfelovog tornja, kroasana i rečenice tipa „Paris is always a good idea.“ Imaju razrađenu strategiju i odlično rade svoj posao. NIje problem u njima.
Problem je u onima koji su nakupili ili kupili bezbroj pratilaca bez ikakvog pravog sadržaja na Instagramu, a koji sad moraju da suoče sa sopstvenom „važnošću“. U njujorškoj PR agenciji KCD kažu da ih uoči svake nedelje mode zatrpaju poruke tipa: „Ćao, ja sam influenserka imam deset hiljada pratilaca i želim da dođem na vašu reviju.“ Ukoliko im se neko od ponuđenih učini zanimljivim (a priznaju da većinu zahteva ni ne pogledaju jer za to nemaju vremena zbog količine istih), pozovu ga na reviju ali tu prestaju sve pogodnosti. Svaki influenser mora sam da plati svoju kartu, hotel i pdeću koju će nositi na reviji. BOF je pre nekoliko meseci pisao o tome kako su influenseri znali da potroše i po nekoliko hiljada dolara da bi se ugurali na street style fotografiju koju će objaviti Vogue. Ako im se ne bi ukazala ta milost, ostajali su samo sa dugom na kreditnoj kartici. Pokušavati sve ovo svake sezone je vrlo skup sport. Mnogi ne mogu više u njemu da učestvuju pa polako odustaju od nedelja mode. Street style konkurencija je sve veća i stotine žena se takmiče koja će privući pažnju nekog važnijeg fotografa, biti objavljena na nekom važnom mediju i tako sebi obezbediti potencijalne Instagram oglase. Iz KCD su takođe naglasili da mnogi pokušavaju da uđu na revije tvrdeći da su „street style zvezde“ koje imaju ličnog fotografa, a ustvari se radilo o prezentacijama na koje uopšte nisu bili pozvani.
Sve ovo o čemu smo danas svedoci nije neko veliko iznenađenje. Šta više, radi se o logičnom sledu događaja unutar jednog zakrčenog tržišta u kom se više ne snalaze ni publika ni oglašivači. Mora doći do nekog oblika filtriranja pošto ljudi više generalno ne veruju influenserima, nervira ih generički sadržaj i samim tim neće da kupe proizvod koji im se natura. Verovatno će opstati samo oni koji su na vreme iskoristili svoj uticaj i proširili svoje poslove, bilo da se radi i modnom brendu, kozmetici i slično. Ostatak novca, velike kuće će trošiti na velike zvezde kao što su sestre Hadid, Jenner, Kardashian pošto im se kod njih sve uloženo isplati. Oni koji su kupovali pratioce i prodavali maglu morće da nađu nov posao. Reality check je gadna stvar ali pre ili kasnije u životu stvarnost zakuca na vrata. Vreme je da ih neki otvore.