Koliko puta ste se osetili kao Holly Golightly u uvodnoj sceni filma „Doručak kod Tifanija“ (doduše, bez Givenchy haljine i bisera)? Svako od nas je nebrojeno puta zurio bez daha u fantastične izloge modnih brendova širom sveta, dizajniranih tako da nas uvuku u svoj svet ili, jednostavno, zaintrigiraju.
Čak i danas, kada su nam vizuali uvek i svuda „na izvol’te“ i što se čini da niko nije motivisan da stoji na pločniku da bi sanjao o stvarima koje mogu da se naruče jednim klikom, window shopping je i dalje jedno posebno iskustvo za koje ne postoje ni cena ni karta. Kreiranje izloga odavno je prevazišlo samo vizuelni merchandising čiji je cilj da nas prosto namami u butik i izvuče nam novac – u njegovoj srži je zapravo plasiranje vizije posebne estetike brendova iza koje stoje ozbiljni kreativci (i znalci) poput kreatora, vajara, arhitekata, programera, majstora svetla i ko sve ne.
Modni brendovi se utrkuju ko će bolje i više ostaviti kupce (ali i posmatrače koji ne kupuju) bez daha, ko će kroz impresivnije saradnje sa umetnicima, stilistima i fotografima, pomeriti lestvicu. Nekada su se, kako je to jednom objasnila dugogodišnja kreatorka Hermès izloga, Leila Menchari, izlozi pravili skoro pa ni od čega. Ona sama bila je pionirka ovog posla kada je pre dvadesetak godina u izlog legendarnog francuskog brenda postavila greben izvajan od belog mermera koji je podsećao na talas, par naočara za sunce i kupaći kostim, a zatim poprskala Hermès Eau d’Orange Verte na ulicu ispred njega. Nastala je opšta gungula jer su prolaznici opijeni mirisom pohrlili u radnju. Genijalno, zar ne?
Leila, među dizajn insajderima poznata i kao ‘’kraljica očaravanja’’, posljednjih dvadeset godina od Hermès izloga stvara dela promišljenog eskapizma. Njen rad uzdigao je ovaj komercijalni zanat do nivoa fantastičnog čina magičnog razmišljanja (kao, na primer, kada je u izlog 1995. godine postavila veliko krilato stopalo grčkog boga-glasnika po kom brend Hermès nosi ime i time kupovinu torbi, sedla, porculana i svile gotovo pretvorila u umetnost).
A šta se dešava kada poznati modni urednici i stilisti sarađuju sa brendovima poput Valentina? Inspirisan konceptom dekonstrukcije, kreativni direktor Valentina Pierpaolo Piccioli kreirao je kolekciju za proleće/leto 2023, pod nazivom Unboxing Valentino. Kao deo devet interpretacija koje se oslanjaju na uticajne ljude iz sveta mode poput Anne Delo Ruso i Law Roacha, ovaj brend napravio je jedinstveno iskustvo onima koji su se našli u Dubaiju i Njujorku. Prava maksimalistica, Dello Russo je iskoristila gomilu perja i šljokica da stvori instalaciju inspirisanu tropskim ribama, dok je u Njujorku Roach odao počast osnivaču brenda postavkom izloga u legendarnoj Valentino-crvenoj boji, a po motivima kampanje za proleće/leto 1992. koju je snimio Steven Maisel.