Japanizacija high fashion brendova: Kako anime estetika utiče na modu

autor Dubravka Kovačević
1 2024 05 24T114847.589

U poslednjih nekoliko godina teško je ne primetiti rastuću fascinaciju koju luksuzne kuće imaju u odnosu na japansku animaciju, takozvana japanizacija brendova. Od Gucci x Doraemon kapsule i Loewe x Studio Ghibli kolekcije, pa sve do neobične saradnje Balmaina i Pokemona.

Dok svet anime, koji je ranije bio deo underground kulture, dobija eksponencijalnu pažnju publike širom sveta, zbog svojih fantastičnih zapleta i kreativnih vizuala, njegova povezanost s modnim svetom je dublja nego što bismo mogli da pomislimo. Manifestacija koju lako možemo vizuelno prepoznati je zapravo kulturni fenomen cosplaya—gde se fanovi oblače od glave do pete kao njihovi omiljeni anime likovi.

Ali, ako kopate malo dublje, videćete kako su određene anime serije imale još veći uticaj na modu za mlade. Naročito dve shoujo anime —Sailor Moon (1992) i Nana (2005)—bile su izrazito uticajne na tinejdžerske stilove. Između borbe protiv čudovišta, druženja i odlaska u školu, Sailor devojke su imale svoj autentični stil: crop topovi, kompleti jarkih boja i preppy džemperi ili prsluci/ kardigan, kao živa imaginacija povratničkog trenda ’90-ih.

Anime x moda – dvosmerna ulica

Autorka Sailor Moon-a, Naoko Takeuchi je jasno referencirala visoku modu svog vremena. Od Palladium Dior haljine koju je nosila princeza Serenity, do Chanel kompleta sa mašnom, Takeuchi je unela momente visoke mode u svoj serijal.

b4b282e0289e68612c82d7d9803ae40c
Pinterest: Sailor Moon Chanel 1992.

Dok je Sailor ekipa virtuelno živela casual-meets-preppy estetiku ’90-ih, jedna od dve glavne protagonistkinje u animi pod nazivom Nana, bila je oličenje onoga što je svaka punk-goth devojka želela da bude. Nanini outfiti često su bili inspirisani modnim revijama Vivienne Westwood: korseti, pocepane čarape ispod plisiranih tartan blejzera kao i čuvene Rocking Horse platforme činile su ključni deo njenog outfita, savršeno uklopljenim uz crveni karmin i razmazanu senku za oči. To je bila estetika koja osnažuje introvertni emo senzibilitet neshvaćenih devojčica koje su u Nani pronasle vizuelni uzor.

Cyberpunk moda je takođe dobila na značaju kada se pojavila Katsuhiro Otomo-ova anima Akira (1988). Kultni Akira crveni moto-kombinezon je ubrzo postao stilska referenca za mnoge streetwear modne brendove uključujući Comme des Garçons i Supreme koji su reinterpretirali ilustracije anime na svojoj odeći i aksesoarima. .

TikTok anime trend

U poslednje vreme, anime estetika takođe je ispunila TikTok sferu. Jednostavna pretraga hashtagova #animeaesthetic ili #animeoutfits može vas dovesti do beskonačnog skrolovanja lako usvojivih outfita koji nose duh različitih anime likova. Pomislite na light akademiju za Dazai-a iz Bungo Stray Dogs ili cyberpunk za Kaneki Ken-a iz Tokyo Ghoul-a.

Kako se svetovi anime i mode prepliću, realno je očekivati širenje kreativnih saradnji modnih kuća sa japanskom animacijom—posebno s obzirom na sve veći prostor za vizuelnu umetnost koja se širi preko modnih pista. Naposletku, u srcu anime je beskonačna riznica inspiracije za eklektičnu umetnost i stil.

Sailor Moon x Jimmy Choo

Prošle godine, Jimmy Choo je lansirao dugo očekivanu ograničenu kolekciju cipela inspirisanu heroinama iz popularne anime. Sailor Moon, Sailor Mercury, Sailor Mars, Sailor Jupiter i Sailor Venus- ovo su pet Sailor Senshi koje su predstavljene u ovoj kolekciji povodom tridesetogodišnjice anime. Ispostavilo se da je ova neobična kolaboracija bila pun pogodak, te se ova kolekcija momentalno rasprodala na njihovom sajtu.

japanizacija

Astro Boy x MSCHF

Sećate se groteskno velikih crvenih čizama koje su pre dve godine preplavile internet? MSCHF koristi anime element u modi kroz ove viralne čizme, pronalazeći inspiraciju u Astro Boy stripu.

Snapinsta.app 329779233 892422275235341 8166676887783695027 n 1080

Studio Ghibli x Loewe

LOEWE, čije su kolekcije Spirited Away i My Neighbor Totoro bile neosporno uspešne, zaključio je svoj anima opus sa Studiom Ghibli: kolekcijom aksesoara i odeće inspirisane nagrađivanim animiranim filmom Hayao Miyazakija Howl’s Moving Castle (2004).

Loewe

Kada je LOEWE-ova Spirited Away kolaboracija predstavljena u januaru 2022, fanatični obožavaoci su oborili sajt brenda, onemogućavajući kupovinu sada već kultnog No Face novčanika ili Chihiro torbe. Predmeti iz kolekcije kasnije su se pojavili na sajtovima za preprodaju po ultra-visokim cenama.

Doraemon x Gucci

Povodom Kineske nove 2021.godine kreirana je Doraemon X Gucci kapsula kolekciju sa manga printom robota-mačka na torbama, majicama i drugim predmetima. Ova tačka preseka anime i modne sfere, koja kombinuje raskošni luksuz sa dostupnom umetnošću, je prirodna ali suptilna.

Snapinsta.app 137275766 405968080509601 1077842717096512440 n 1080 11

Pokémon x Converse

Kolaboracija između Pokémona i Converse-a, sa minimalnim obrtom na anime patike, privukla je veliku pažnju. Četiri para Converse All-Star Chuck Taylors su kreirana specifično za ovu kolaboraciju da predstavljaju sada već čuvene klasične Pokémone: Pikachu, Eevee, Piplup i Mewtwo. Svaki par Chuck Taylors je imao jezičak sa pikselizovanim likom iz igre zasnovanim na osnovnoj boji iz dizajna Pokémona. Još jedna značajna komponenta bio je mali tekstualni okvir koji prikazuje ime lika, visinu, težinu i Pokédex kod, a bio je smešten iza pete i podsećao je na Pokemon karticu.

pinterest
Pinterest

Reggieknow x Louis Vuitton

Na Louis Vuitton-ovoj Proleće/Leto 2021. muškoj reviji, kreativni direktor Virgil Abloh angažovao je Reggieknow-a, američkog anime umetnika, da kreira ilustracije koje će pratiti ovu kolekciju. Manga-inspirisani motiv pojavio se na pisti u obliku prevelikih napumpanih statua Reggieknow-ovih likova i odeće ukrašene plišanim figurama.

Louis Vuitton

Akira x Supreme

Da bi razvili specijalnu kolekciju baziranu na manga seriji Akira, autora Katsuhiro Otoma, Supreme je sarađivao sa japanskim umetnikom. Cyberpunk distopija i tinejdžerska otuđenost u Akiri, jednoj od najznačajnijih manga 1980-ih, se uglavnom priznaju kao ono što je uvelo mangu i anime na Zapad. Kolekcija je uključivala odeću, opremu i aksesoare.

Snapinsta.app 23161646 853712571467956 6397949284607590400 n 1080

Popularne anime su se razvile u autonomne brendove. Odeća i tematski kućni proizvodi sa popularnim likovima samo su neke od stvari koje su proizašle iz kolektivne opsesije ovom estetikom. Luksuzni brendovi: Louis Vuitton, Moschino i Prada uneli su u svoje kolekcije statement komade inspirisane prepoznatljivim stilom stripa i direktnim referencama na viralne likove. Spoj ova dva sveta deluje prirodno, ali nijansirano, jer meša ekskluzivni luksuz sa pristupačnom umetnošću.

Anime stilovi i aluzije posebno su prisutni u streetwear modi. Pristupačni brendovi kao što su Uniqlo i Adidas izbacili su veoma uspešne saradnje sa manga serijama kao što su Sailor Moon i Dragon Ball Z.

adidas dragon ball z
Pinterest: Adidas x Dragon Ball Z

Društvene mreže su rekonstruisale način na koji publika konzumira popularnu kulturu. Tokom poslednjih nekoliko godina, publika iz generacije Z i Alfa širom sveta sve više je pod uticajem K-pop-a, anime i gejminga. Ali ko bi pomislio da će japanske umetničke forme manga i anime postati planetarni trend u modnom svetu? Pojavljujući se svuda, od modnih revija do kapsula kolekcija, moda inspirisana manga i anime estetikom podstakla je krupne stilske promene kako u streetwear domenu, cosplay kulturi, tako i u luksuznim kolekcijama.

Fotografije: Instagram i Pinterest