Pre nego što je, pred kraj novembra, i-D objavio tekst sa naslovom “How the Internet Killed the It Girl”, nisam imala blagog pojma da su društvene mreže toliko opsednute pojmom “it devojke”. Fenomen naprosto nije uhvatio moju pažnju. No, blažen bio hashtag, pa je reči autorke Rayne Fisher-Quann lako proveriti. Dovoljno je samo ukucati #itgirl i sve samoprozvane it devojke na Instagramu odjednom će se pojaviti na jednom mestu. Milioni njih. Raštrkale su se od Pariza preko Petrinje i Zadvarja pa sve do Hong Konga i ima ih k’o stabala u Amazoniji. No, većina njih se samoovenčala ovom titulom, dok je TikTok po tom pitanju kudikamo precizniji. Osim zgođušne devojke u ranim dvadesetima koja vam prodaje desetu bundu sa SheIn sajta, na toj mreži ćete lako pronaći i celu paletu saveta “kako postati it djevojka” ako već sami ne znate. I ne morate ništa da brinete, instrukcije su detaljnije od Ikeinog vodiča za sklapanje TV komode.
SVE PIŠE. I KOJE CIPELE MORATE DA NOSITE, I KAKO DA LAKIRATE NOKTE, I KAKO DA VEŽETE KOSU, I KAKAV PRINT BI VALJALO DA IMATE NA JASTUČNICAMA. DA, I POSTELJINA JE POKRIVENA. KOD IT DEVOJKE NEMA ZAJEBANCIJE SA POSTELJINOM. ONA NIŠTA NE PREPUŠTA SLUČAJU.
Jasno je kuda moje podbadanje vodi. It devojka je sve suprotno od onoga što društvene mreže danas misle da ona jeste. Premda je teško definisati ko je ona tačno pošto sama definicija poprilično zavisi od naših projekcija i naše percepcije privlačnosti, vrlo je lako naslutiti ko ona nije. U mojoj viziji sveta, it djevojci ne pada na pamet da drugim ženama govori kako bi trebalo da im izgleda navlaka za madrac. Ili šta bi trebalo da nose, jedu, i kako da pričaju… It devojku naprosto zabole za te tričarije. Ona nosi, jede i priča šta želi i verovatno ima obične bele čaršave. Premda u svakoj eri možemo da pronađemo bar jednu it djevojku koja ju je obeležila, bila ona Marylin Monroe, Edie Sedgwick, Kate Moss, Grace Jones ili neko deseti, sve one nekako dele iste karakteristike. It djevojka uvek je figura čija privlačnost izvire iz njene posebnosti, njene odvažnosti da se ne uklapa, iz harizme i iz stila, iz autentičnosti njene pojave i životnog stava. It djevojka ima onaj neopipljivi šarm, ono što je nemoguće objasniti rečima. Nešto što će svi poželeti da iskopiraju, ali je nemoguće iskopirati. It devojka je it devojka baš zato što niko ne može da bude kao ona. Ona ne gladuje za statusom, ali ga svejedno nekako stekne i zadrži. I fascinantna je naprosto zato što jeste. No, ono što je najviše čini privlačnom jeste energija koja isijava iz njene nonšalancije, iz manjka truda i želje da se, baš takva kakva jeste, svidi drugima. Paradoksalno, ali baš zato im se sviđa.
SVOJOM JEDINSTVENOŠĆU, IT DEVOJKE STVARAJU TRENDOVE, PREMDA IM TO NIJE NAMERA. KAO TAKVE, ONE SU UVEK ODRAZ KULTURE I VREMENA U KOM ŽIVE. IT DEVOJKA JE OGLEDALO ZEITGEISTA. U NJOJ SE NALAZI SVE TO VREME, ALI I ONO MALO ZRNCE KOJE GA MENJA. NEKOLIKO KORAKA ISPRED SVIH OSTALIH.
No, ono što me oduvek fasciniralo kod it djevojaka, iz bilo kog perioda, jeste to što one nikada nisu bile odraz savršenstva. Njihovi životi nisu ljubići koje sredovečne gospođe čitaju vikendom, uvek tu ima nekog haosa, “pogrešnih” izbora, poneke tragedije, pomalo zajebanih karaktera, ali i prkošenja društvenim normama. One ne teže da budu savršene već samo onakve kakve jesu, bez želje da ih vole i da im se dive. A upravo je to ono što karakteriše eru interneta i društvenih mreža. U želji da se svide što većem broju ljudi, nove “it djevojke” imaju tendenciju upravo prema tome da budu savršene, ali savršene po unapred propisanim gabaritima – unutar ispoliranih, savršeno nijansiranih feedova, generičkih haulova iz Zare, trendova koje smo videli već sto puta i sadržaja koji se kreira samo zato što “prolazi”. Ta količina truda naprosto je ubila coolness.
NOVA “IT DEVOJKA” JE SVE ONO ŠTO IT DEVOJKA USTVARI NIJE. NJOJ NEDOSTAJU NONŠALANCIJA I SPONTANOST, A STRAH OD GREŠKE I NEPRIHVATANJA NA KRAJU JE ČINI DOSADNOM. NO, AKO JE IT DJEVOJKA OGLEDALO ZEITGEISTA, ŠTA OVE DEVOJKE GOVORE O NAŠEM VREMENU? DA LI JE IT DJEVOJKU STVARNO UBIO INTERNET? ILI JU JE “UBILO” NEŠTO DRUGO?
Novinarka i-D-a sjajno je konstatovala da se problem zapravo krije u konzumerizmu. Sudeći po društvenim mrežama, “it devojka” je danas na prodaju. Možeš da postaneš ona ako ispoštuješ “pravila” i kupiš sve što ti kažemo. Uključujući jastučnice sa cvetnim printom. Ali gde je onda šarm? “Ako društvene mreže mogu svaku devojku da učine it devojkom, onda niko nije it devojka”, zaključuje Rayne. It devojka je it devojka zato što je retka ptica. Njih ne mogu da postoje milioni, može da postoji tek poneka.
Da li danas postoje it djevojke i ko su one? Nemam pojma. No, nekako mi se čini da je nije ubio samo internet. Ubio je je strah od neprihvatanja. Savršenstvo na pijedestalu učinilo ju je dosadnom i predvidljivom. I jasno, poslednji metak je ispalio konzumerizam koji svemu što smo nekad romantično poštovali ukrade i poslednju trunku šarma. A danas je, čini se, fakat sve na prodaju.