Modni svet se zaustavio na vesti o njegovoj smrti, ali ko je zapravo bio legendarni dizajner Thierry Mugler?

autor BURO.
SQUARE MUGLER 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/06/mugler_cover.jpg

U moru bombastičnih naslova na koje smo navikli, ovaj nije preterivanje. Svet nas koji voli modu, juče se zaista zaustavio na nekoliko trenutaka. Sinoć smo kolektivno zadržali dah u neverici, ne zbog toga što se desila neverovatna životna tragedija ili zato što nam se svakodnevica okrenula naopačke, nego zato što se desilo ono što niko ne očekuje i u šta nikad do kraja ne (po)verujemo: umrlo je mitsko biće.

Thierry Mugler bio je upravo to. Mitsko biće u svesti većine nas, čiji uticaj je mnogo dublji i jači od „nekoliko haljina“. Ovome je, pored svega što je radio doprinelo i način na koji je ćutao, sve što ljudi od njega nisu mogli da dobiju ili saznaju. Autentično i bez izvinjavanja. Pravi, konačan odgovor na pitanje ko je zapravo bio Thierry Mugler nećemo dobiti nikad ali, evo onoga što znamo. Ostatak dopunite svojim osećanjima. 

 

Toni Garrn; Vogue (Nemačka), 2009, digital print. Outfit: Thierry Mugler, Anniversaire des 20 ans collection, prêt-à-porter jesen/zima 1995–1996. Foto: Karl Lagerfeld.
Claude Heidemayer, New York. Outfit : Thierry Mugler, Les Infernales collection, prêt-à-porter jesen/zima 1988–1989. Foto: Thierry Mugler.

Na početku XXI veka, kada se zvanično i povukao, Thierry Mugler je dožiljavan kao ekscentrik koji je pravio prelepe, složene kreacije koje nisu baš bile primenljive u stvarnom životu, i koje u istoriji mode zauzimaju posebno mesto. Pre neku godinu, kada smo postali prezasićeni silnim “upotrebnim vrednostima”, grandžom i minimalizmom, stvari su se okrenule: Mugler je postao nezaboravni klasik čija je sudbina izvor inspiracije mnogim dizajnerima. On je bio i ostao umetnik koji je krojio legendarne slike iz ere supermodela, ekstravagantna nakaza i duhovni otac Alexandera McQueena.

Njegovu revija za jesen-zimu 1995. smatra se jedinstvenim i obaveznim modnim štivom. Muzej u Montrealu organizovao je retrospektivu njegovih radova, koja se trenutno nalazi u Parizu. Kada se 2019. godine Cardi B na dodeli Grammy nagrada pojavila u jednoj od haljina iz gorepomenute kolekcije, javnost je poludela, a zatim je Mugler podsetio sve da je i dalje tu kostimima za Beyoncé turneju „I Am…“ 2009. Nakon godina koje proveo u tišini i zaboravu (bar onog dela javnosti koji se ne bavi modom profesionalno), iz dobrovoljnog izgnanstva je definitivno izašao u trenutku kada se Kim Kardashian na Met Gali pojavila u njegovoj “mokroj haljini”. Uprkos činjenici da sama haljina nije baš striktno odgovarala zadatoj temi, u sekundi je postala outfit večeri o kom se najviše razgovaralo. Reflektori su se tako neumitno okrenuli i ka dizajneru koji više nije bio dizajner. Thierry Mugler se poslednjih godina predstavljao imenom Manfred, izgledao pomalo kao superzlikovac Thanos iz Marvelovih filmova i, nakon eksploziji interesovanja za njegov rad, bio na svim vestima.

Baletan Rajnske nacionalne opere u Strazburu

 

Thierry Mugler, igrač u Rajnskoj nacionalnoj operi, postao je modni kreator igrom slučaja i to preko noći. Ranih sedamdesetih, sanjao je o baletskoj karijeri zbog koje se preselio iz Strazbura u Pariz. U to vreme je bio ekstravagantni kicoš, personifikacija “kampa” koji je bio tema na Met Gali, i po ponašanju i po pojavi. Nosio je velike naočare, spajao sve dugine boje i kombinovao srednjevekovni i intergalaktički stil.

“Bio je oličenje životne radosti, sve vreme je skakutao i igrao”, kaže gospodin Pearl, dizajner koji stoji iza svih Muglrovih korseta, u jednom intervjuu za magazin Telegraph.  “Kada je odlazio u Café de Flore, ljudi su mu tapšali samo zbog toga kako je izgledao!” . Brojna sećanja savremenika na mladog Muglera se svode na opise njegove nezamislive pojave i odeće koju je nosio. Perje, futurizam, eklekticizam, šeširi – nije ni čudo što su ga bukvalno zaustavljali na ulici sa pitanjima tipa “gde ste to kupili?” Posle jednog takvog zahteva, Mugler je u toku jedne noći napravio skice, ponudio ih i prodao jednom pariskom butiku, a njegova karijera modnog kreatora je počela.

 

Jerry Hall. Outfit: Thierry Mugler, Les Insectes collection,
haute couture proleće/leto 1997. Photo: Dominique Issermann.

Mugler je postao nezaboravni klasik čija sudbina je izvor inspiracije mnogim dizajnerima

Protagonista francuske modne scene sedamdesetih i osamdesetih

 

Vrhunac Thierryjeve karijere desio se ranih osamdesetih – u vremenu koje je sinonim za preterivanje na mnogim poljima. Provodio je sate na stvaranju nezaboravnih legendarnih slika Naomi i Linde, a radio je i na spotovima Davida Bowiea i Georgea Michaela.

Njegova inspiracija u to vreme dolazila je iz Holivuda četrdesetih, ali mu je um bio na Marsu, ili tačnije, na Veneri pošto su sve njegove kreacije trijumf moćne ženstvenosti. Muglerova formula za oblačenje nije komplikovana i nije se promenila tokom četrdeset godina: stegni struk, proširi kukove, izvij leđa. Kim Kardashian kaže da za vreme Met Gale nije nijedanput sela ali da je to mala cena za šansu da se izgleda tako zanosno. “Zanosno i dominantno”, naglasila je.

“Nikada nisam maštao o tome da postanem modni kreator”, priznaje Mugler. “Želeo sam da povežem svoj život sa pozorištem i budem režiser. Ali, i moda se pokazala kao dobar način komunikacije sa svetom.” Thierryjeva prva kolekcija i revija Café de Paris bila je 1974. godine, a 1994. smatra godinom u kojoj je prestao da se bavi modom (iako se zvanično povukao 2003. godine). “Posle te revije, 1994, osetio sam da je to kraj jedne ere. Moda je sama za sebe postala brend i marketing. Agencije su preuzele kontrolu i to je za mene bilo neprihvatljivo. Za mene je moda uvek bila i biće umetnost, a lepota će uvek dolazi iz različitosti i sposobnosti da se bude svoj.” Ova poznata izjava je iz starog intervjua sa magazinom “The New York Times “ i u mnogome objašnjava metamorfozu kroz koju je prošao nakon 2003. godine.

 

 

Emma Sjöberg za vreme snimanja spota “Too Funky,” Paris, 1992, režija George Michael i Thierry Mugler. Outfit: Thierry Mugler, Les Cowboys collection, prêt-à-porter proleće/leto 1992. Foto: Patrice Stable.
Johanna, Vogue (Amerika), November 1995. Nosi Thierry Mugler, Anniversaire des 20 ans collection, prêt-à-porter jesen/zima 1995–1996. Foto: The Helmut Newton Estate.

Bodibilder Manfred Thierry Mugler

 

Kada je kompanija Clarins ugasila njegovu modnu kuću, Thierry je nestao sa svih radara da bi se ponovo pojavio 2009. godine na muzičkim sajtovima kao umetnički direktor turneje za Beyoncé. Nakon nekoliko godina dospeo je na naslovne strane zahvaljujući svojoj saradnji na erotskoj verziji Cirque du Soleil predstave koja se prikazivala u Las Vegasu. Njegovo ime sve više je počelo da se vezuje za reč “show”, a on sam kao da je postao predstava.

Sada se zove Manfred Thierry Mugler – i nema potrebe da tražite skrivene razloge. “Nisam promenio ime”, kaže maestro. “Manfred je ime koje mi stoji u pasošu. Da bih radio u modnoj industriji trebalo mi je ime koje je zvučalo francuski, a Manfred ima austrijsko-nemačke korene. Zato sam ga krio sve ove godine.”

 

Lida Evangelista za vreme snimanja spota “Too Funky,” Paris, 1992,
režija George Michael i Thierry Mugler. Outfit: Thierry Mugler,
Les Cowboys collection, prêt-à-porter proleće/leto 1992. Foto: Patrice Stable.

Thierry Mugler danas se predstavlja pod imenom Manfred i izgleda kao superzlikovac Thanos iz Marvelovih filmova

 

Promena kroz koju je prošlo njegovo telo prouzrokovala je puno komentara o neuspešnim plastičnim operacijama, i raspravama o tome gde lepota prestaje i ustupa mesto ružnoći kada je “pumpanje mišića” u pitanju. Manfred sa ozbijnim izrazom objašnjava da se uopšte ne radi o transformaciji nego o evoluciji. “Jedan od razloga zbog kojih sam napustio modu je taj što sam nakon dvadeset godina besanih noći provedenih stvarajući superheroje i superheroine, potpuno zapostavio sebe. Stigao sam do tačke u kojoj sam besneo zbog toga što sve radim za druge, a ništa za sebe. Ne zaboravite da sam ja petnaest godina bio plesač, da sam vežbao na trapezu i trenirao katakali (indijsku veštinu-ples koja kombinuje pantomimu, pevanje, borilače sportove i akrobatiku). To je težak i surov sport. Fizičke promene su kao vraćanje samom sebi, popravljanje sebe.”

Ova izjava je iz jednog od retkih intervjua koji je dao za magazin “Numero” pre četiri godine. Pred kraj života nije voleo da razgovara sa novinarima, i molio da se ne priča puno ni sa ili o njegovim prijateljima. Po rečima Jean-Jacques Picarda, prijatelja i konsultanta za LVMH: “Mugler vodi najbolji život od svih dizajnera svoje generacije. Nasuprot onome što ljudi misle, on je mnogo lepši sada nego kad je bio mlad. Iza bodibildinga se nalazi čovek, nežniji, osetljiviji i dirljiviji nego ikad. On je daleko od toga da je odsečen od modnog sveta. Prati i zna sve što se dešava, zna imena svih mladih dizajnera i sve što se radi.”

Možemo da dodamo samo da nam je ostavio i možda više nego što zaslužujemo.

 

 

Eva Herzigová, backstage Thierry Mugler revije, Paris, 1992. Outfit: Thierry Mugler, Les Cowboys collection, prêt-à-porter proleće/leto 1992. Foto: Ellen von Unwerth.
Yasmin Le Bon, Palladium, London, 1997 ; Evening Standard Magazine, Octobar 1997. Outfit: Thierry Mugler, La Chimère collection, “La Chimère” haljina, haute couture jesen/zima 1997–1998. Foto: Alan Strutt.