Nove modne profesije: Koja zanimanja su se stvorila, a koja evoluirala pod uticajem promena u industriji
Kada pomislimo na karijeru u modi, prvo što nam pada na pamet jesu klišei tipa modni urednik, stilista, maneken/ka ili dizajner. Ipak, moda je, kao i svaka druga industrija, mnogo raznovrsnija, a ti svima poznati modeli, fotografi, kreatori i novinari su samo vrh ledenog brega, skoro karikirani likovi za javnost o kojima se snimaju filmovi poput „Đavo nosi Pradu“. Danas vam pričamo o jednoj drugoj strani, svežoj i vrlo u trendu – novim profesijama bez kojih današnja industrija ne bi opstala.
Agent za influensere
Danas influenseri bez problema dobijaju budžete namenjene tradicionalnim medijima. Velika većina kompanija oslanja se na influensere sa Instagrama i poveravaju im reklamiranje praktično svega – od seks igračaka do skupih torbi i automobila. Ipak, velike kompanije ne rade direktno sa njima pošto se onda postavljaju problemi pravne i finansijske prirode. Influenserima, baš kao i glumcima, sada trebaju agenti da rešavaju ovakve stvari. Jedna od prvih koja je razumela kako novi sistem funkcioniše je Amber Venz Box, crvenokosa devojka iz Dalasa koja je svoj blog započela još 2010. godine. Kasnije je prerasla ovaj format, pa je RewardStyle prerastao u kompaniju koja pomaže brendovima da pronađu odgovarajuće influensere i prati njihovu saradnju. Za sedam godina, ovaj start up je toliko narastao da sada ima ispostave u sedam zemalja sveta, 250 zaposlenih i preko 4.500 klijenata.
HR stručnjak
Zanimanje skauta i specijalste za ljudske resurse se ne mogu baš nazvati novim ali upravo su ljudi koji pripadaju ovoj profesiji ti koji rešavaju ključna pitanja u modnoj industriji. Mnoge zvezde na modnom nebu su to postale upravo zahvaljujući njima – najvažnija naimenovanja idu preko stručnjaka za regrutovanje koji su poznati i kao „arbitri sudbine“. Odličan primer je Floriane de Saint Pierre. Nakon što je dobila diplomu iz finansija na prestižnom ESSEC-u, Floriane se zaustavila u LVMH gde je preuzela Dior koji je u to vreme, 1984. godine. bio u najgoroj poziciji ikada. Po celom svetu su se, preko Dior licence, prodavali razni proizvodi lošeg kvaliteta što je u velikoj meri oštetilo reputaciju kompanije. Tokom šest godina, Floriane je sprovela kompletno restrukturiranje brenda, ponovo ga digla na noge i zatim, uz podršku Bernarda Arnaulta, napustila LVMH. 1990. godine osnovala je sopstvenu firmu za pronalaženje talenata, Floriane de Saint-Pierre et Associés, i od tada je zovu jednim od „najtajnijih agenata industrije“. Upravo je ona otvorila put mladom Kim Jonesu (koji je trenutno na čelu Dior Homme), dovela Franciscoa Costau u Gucci, preporučila Christophera Baileyja Donnai Karan, spojila Elber Elbaza i Lanvin, kao i započela karijeru Alessandru Micheleu u Gucciju. Provela je mnoge godine gradeći strategije za Gucci i Saint Laurent.
Razvoj novih tehnologija
Moda se nikada ne bi smatrala luksuznom industrijom u toj meri u kojoj je to danas, da nije ekskluzivnih tkanina i materijala. Koža, organdin, svila, prirodan pamuk, taft, vuna – svi ovi materijali se koriste za odeću vekovima, a očigledno je da u XXI veku treba da potražimo alternative. Šta više, najskuplji i najprestižniji od njih – koža i krzno – polako se napuštaju zbog promenjenih etičkih standarda. Na scenu stupaju bioinženjeri kao što je Andras Forgacs, developer mađarskog porekla, koji je uspeo da stvori bio-kožu, vrlo sličnu životinjskoj. Nakon što je diplomirao na Harvardu i magistrirao, osnovao je svoj prvi start up Organovo u okviru kog je stvorio materijal sličan ljudskoj koži. Ovaj proizvod prvobitno je bio usmeren na farmaceutske kuće sa ciljem da se pomoću njega testiraju novi proizvodi. Danas u klijente ubraja konglomerate kao što je L’Oréal. Poret toga, Forgacs je ko-osnivač i CEO i kompanije Modern Medow koja „gaji kožu bez životinja“ za potrebe modne industrije.
Kasting direktor i savetnik za etička pitanja
Ni ovaj poziv se ne može smatrati novim u modnoj industriji ali njegove funkcije i uloge se danas sve više šire. Danas kasting direktor nije samo osoba koja bira modele za kampanje i vodi računa o finansijskim i pravnim pitanjima, već i osoba koja svoje štićenike uči o njihovim pravima i kako da ih zaštite, promoviše različitosti u industriji i bori se protiv predrasuda. U današnjoj atmosferi društvenih promena, ovakvi ljudi su zaista potrebni. Dobar primer je Cody Chandler, osnivač prve LGBTQ+ agencije New Pandemics. On aktivno promoviše LGBTQ+modele, savetuje klijente da rade i ostvaruju interakciju sa queer zajednicom i, sve u svemu, doprinosi promovisanju razlika u modnom svetu. „Želeo bih da pomognem ljudima iz svoje agencije ali glavni cilj mi je da podržim sve ljude iz naše zajednice.“ kaže Cody.
Predviđač trendova
Možda za modu ne postoji ništa bitnije i teže uhvatljivo od trendova. Svake sezone stotine, čak i hiljade, analitičara širom sveta grade strategije na osnovu raspoloživih podataka koje koriste kako bi predvideli šta ćemo i kako kupovati. Ovaj posao se ne može nazvati isključivo modnim, on prelazi granice samo jedne industrije. Jedna od najpoznatijih i najpoštovanijih osoba koja predviđa trendove je Lidewij Edelkoort, osnivač studija Trend Union i šef odseka za hibridni dizajn na Parsonsu. Njena agencija postoji još od 1975. godine i konsultuje marke kao što su Gucci, L’Oréal, Estée Lauder i Lancôme. 2016. godine, Li je predstavila svoj anti-fashion manifest, u kom je iznela glavne probleme industrije (kao što je, na primer, činjenica da svi dizajneri traže inspiraciju u prošlosti) i predložila strategije da se oni reše.