Znamo da vas ovih dana polako hvata panika oko kupovine novogodišnjih poklona. Da ne pominjemo da će vas uhvatiti nervoza ako to ostavite za poslednji čas i suočite se sa prepunim tržnim centrima bez mesta za parkiranje, pokretnim stepenicama koje ne rade zbog ogromnog broja ljudi na njima i čekanja u redovima na kasama kako biste platili. Okej, kada vam ovako predstavimo stvari onda je vreme za alarm i možda koliko sutra da se pozabavite poklonima. Ali pošto smo u Srbiji, imamo još koji dan da se pozabavimo ovim pitanjem. Na Zapadu je šoping manija u jeku već neko vreme jer se pokloni kupuju za Božić i ludilo kupovine vlada već mesec dana, a verovatno neće uskoro prestati jer odmah posle Božića i Nove godine počinju, nakon male pauze, i sniženja.
Ali šta je sa poklonima koji ne odgovaraju? Džemperima koji su mali, haljinama za devojčice kojima su rukavi prekratki, rukavicama i kapama koje ste dobili, a ne dopadaju vam se? Sve te stvari se na Zapadu vraćaju, a ta praksa se odomaćila i kod nas. I stigle su i prve projekcije koliko će stvari ove praznične sezone biti vraćeno, to jest – o kojim brojkama govorimo. Možda da sednete prvo pre nego što pročitate. Projekcija je da će od Dana zahvalnosti do kraja svih praznika u januaru biti vraćene stvari u vrednosti od 100 milijardi dolara! Da, 100 milijardi! Kao ukupan državni godišnji budžet neke zemlje.
Kompanija UPS koja se bavi isporukom procenila je da će biti vraćeno oko 1.9 miliona paketa ove sezone, i to je za 26% više nego što je bilo u istom periodu prethodne godine. Od ove neverovatne brojke koju smo pomenuli samo 10% stvari će biti očuvano u savršenom stanju i moći će da se vrati direktno u prodaju. Neke od vraćenih stvari se prodaju second hand radnjama ili usmeravaju na sajtove za korištenu garderobu, kojima je upravo ovaj period posle januara najuposleniji zbog činjenice da im je tada ponuda najveća nakon ovolike količine stvari koja završi kod njih. Ako ne uspeju nijednim kanalom da vrate vraćenu garedobu u prodaju, ona završava na otpadu, i projekcija je da će ove sezone tako biti sa preko 2 milijarde tona garderobe. Ako želite slikovito da vam predstavimo tu količinu našli smo online i takvu poredbu: to je oko 5600 aviona Boeing 747 potpuno napunjenih stvarima.
Iako se svi osećaju dobro zbog mogućnosti da vrate kupljene stvari i dalje se ne uzima u obzir šira slika i kakve posledice to ima na okolinu. Samo u Americi, ova vraćanja prouzrokuju milione tona ugljen dioksida izbačenih u atmosferu. Ali edukacija potrošača je i dalje teška i njima je na prvom mestu prilikom kupovine pitanje „da li ovo može da se vrati“ i odgovor na to pitanje je glavni činilac u odluci da li će tu stvar kupiti. Rešenje ovog problema u vremenu u kojem živimo se ne nazire, jer i dalje smo sebi na prvom mestu.