Izložba kao omaž Naominom dugogodišnjem uticaju na modu

autor Dubravka Kovačević
18

Krajem juna je u Victoria & Albert muzeju otvorena izložba koja slavi 40 godina vanserijske karijere najplaćenijeg supermodela, Naomi Campbell, predstavljajući njen doprinos kako modnoj industriji tako i društvenom aktivizmu kroz seriju fotografija, odeće i aksesoara.

Jean Paul Gaultier je jednom prilikom izjavio da odeća nema apsolutno nikakvu vrednost ukoliko je ne nosi neko ko zna kako da se u njoj kreće. Za eskcentričnog francuskog dizajnera, Naomi Campbell je otelotvorila tog „nekog“: asertivnu modnu ikonu koja je katapultirala dizajnersku odeću u savremenu kulturu – super-model dostojan zvučnog prefiksa ove kovanice. Tokom četiri decenije karijere, Naomi je prešla kilometre modne piste u najrazličitijim outfitima. Nosila je haute couture i konfekcijsku garderobu za sve najistaknutije dizajenrske kuće, na jedan autentičan Naomi Campbell walk način, prepoznatljiv po samopouzdanju i fluidnosti.

naomi
Photo: © Steven Meisel

Pored kultnih revijskih modela, u galeriji je izložen i njen Dolce Gabbana outfit koji je nosila poslednjeg dana drušveno-korisnog rada, nakon što je sudskom presudom kažnjena za fizički nasrtaj na ličnu asistentkinju. Deluje kao svojevrsno podsećanje na nesavršenost i nezgodan temperament modne ikone.

NAOMI: In Fashion

Izložba pod nazivom NAOMI:In Fashion označava prvu manifestaciju u V&A posvećenu modelu – što umnogome naglašava njen dubok uticaj ne samo na modu, već i na kulturu u celini. Izložba beleži Naomine prve korake u industriji, od kada su je sa 15 godina na ulici otkrili modni skauti, da bi dve godine kasnije debitovala na naslovnici Vogue-a, nešto kasnije i TIME-a, kao prva crna manekenka sa ovako prestižnim angažmanom.

naomi2
Marco Bahler, 2023, London,V&A muzej

Izložba je više od omaža „Naomi u modi“. Ona prolazi kroz sve, od njene spiritualne relacije sa Nelson Mandelom, koji ju je nazivao svojom „počasnom unukom“, do njenog konstantnog antirasističkog aktivizma. Izložene su i fotografije sa poslednje revije visoke mode Gianni i Donatelle Versace u Kejptaunu, koju je Naomi organizovala kako bi se sakupio novac za Dečiji fond Nelsona Mendele.

Naomi je u javnosti prepoznata kao prototip dive, koja zbog one druge strane medalje često nailazi na osude. Pa je tako bije glas da je sujetna i preka, a jednom je i zbog diva- kašnjenja dobila grubu šut kartu sa nastupa na reviji Alexander McQueen-a.

Bez obzira na sve, ona je uspela da uspostavi trajnu saradnja sa najuticajnijim inovatorima u industriji, što je i čini neprikosnovenom u svom profesionalnom domenu. Izložene su fotografije sa dizajnerima čija je bila muza, medju kojima su i Vivienne Westwood, kao i Azzedine Alaia.

74c0914a1851fafb02ec478d28c3674b

Naomi Campbell i tuniški dizajner delili su bliski lični i profesionalni odnos. Za nju je Alaia bio „tata“, kako je govorila u raznim intervjuima i objavama na društvenim mrežama, naročito nakon dizajnerove smrti. Upoznali su se tokom njenog prvog angažmana u Parizu, nakon što su joj ukradena putna dokumenta. Alaia je mladoj manekenki otvorio vrata svoje rezidencije i bio joj čvrsta podrška. Dizajner je otvoreno govorio koliko ga je mlada manekena iz kolekcije u kolekciju inspirisala. Naomi u ulozi muze jednog od najuticajnijih dizajnera s kraja prošlog veka je odraz kreativne sinergije, te je tema njihovog odnosa sasvim  neizostavan deo izložbe.

Yves Saint Laurent je oličenje francuske visoke mode i takođe je bio poznat po tome što je za svoje revije birao crne modele. Naomi je prvi put prošetala pistom za Saint Laurent na reviji jesen/zima 1987. godine. Nosila je haljinu od perja rajskih ptica, a ta antologijska scena je ovekovečena na fotografijama, koje su takodje izložene u galeriji. Inače, ona je ovu haljinu nosila dva puta, prvi put na tom svom YSL debi nastupu, a zatim još jednom na reviji 2002. godine povodom dizajnerove oproštajne revije.

a88f38a74c8715ded5e3126f7c2e383a
Foto: Pinterest

Fotograf Steven Meisel zauzima značajno mesto u Naominoj karijeri. On je obeležio početak njenog modelinga i radili su na dosta projekata od druge polovine 80ih godina. Za njega je izjavila da je najbolji učitelj koji je naučio kako da se kreće i da koristi sopstveni izraz iznutra ka spolja. Zvuči kao jednostavan recept za fantastičnu modnu fotografiju.

Prva saradnja Naomi sa modnom kućom  Chanel ovekovečena je naslovnom stranom britanskog Voguea iz decembra 1987. Snimanje, koje je održano u ranim satima na plaži u Hemptonsu, bio je zapravo back up plan za drugi koncept koji je trebalo da bude na naslovnici. To će postati njena prva naslovna Vogue-a i prvi put da je crna britanska manekenka dobila ovako značajnu ulogu u tom magazinu. Slika sedamnaestogodišnje Naomi – koja se smeje zabačene glave – krajnje je mladalačka i radosna. To je magična fotografija koja bi gledaocu predstavila mladu, modernu sliku francuske visoke mode. Ovo Chanel odelo boje lavande je Naomi iz lične arhive pozajmila kustosima izložbe, kao simbol još jedne kultne saradnje, ovog puta sa Karl Lagerfeldom, koji je dugi niz godina za nju dizajnirao haljine u ovoj njenoj omiljenoj boji.

f23eb7e5e98ffbaf5c955d7f1493b46a
Foto: Pinterest

Poseban deo izložbe čine i artefakti iz Muglerovog dizajnerskog opusa. Tu je čuveni hauba- korset, takodje jedan od najistaknutijih Naomi Campbell outfita. Pored vizuleno epohalne predstave, saradnju sa ovim dizajnerom je Naomi opisala kao tektonski pomeraj kada je u pitanju status super modela i vrtoglave visine njihovih zarada. Osim visokih honorara, Mugler je istakao i značaj modelinga u modnoj industriji.

8fb5f6923cc7ecacde2be992a6ed4aa6
Foto: Pinterest

NAOMI: In Fashion je izložena u londonskom V&A muzeju do aprila 2025.

Foto: Pinterest