Nakon prvobitnog šoka i neverice oko svega što je zadesilo svet pa i modnu industriju, prvi su se sabrali modni igrači na Istoku: Tokio je organizovao prenos uživo sa revija u martu, a u aprilu je i Šangaj održao svoju Nedelju mode u digital only formatu. Ipak, ono što nas je sve najviše zanimalo jeste koje prve korake će preduzeti najveće modne prestonice: Pariz, Milano, London i Njujork. Konačno su nam svi zvanično potvrdili planove i oni izgledaju ovako…
Njujork je (što nažalost verovatno ne bi trebalo da nas čudi) otkazan u potpunosti. London, Milano i Pariz će održati revije planirane za ovo leto. Sort of.
Forma na koju smo navikli je, logično, potpuno promenjena i to ne samo u smislu toga da će revije moći da se gledaju isključivo digitalno već i zbog obilja alternativnog online sadržaja.
London je prvi na listi i manifestacija koja je trebalo da bude Nedelja muške mode održaće se u ranije predviđenom terminu od 12. do 14. juna, a sav sadržaj biće dostupan putem platforme londonfashionweek.co.uk. “Sadržaj” će podrazumevati sve od digitalnih lookbookova, Q&A sesija sa dizajnerima, čak i podkasta. Na ovaj način dizajnerima će biti pružena šansa da predstave šta god da su uspeli da naprave za vreme izolacije, bilo da se radi o samoj odeći ili o novim strategijama marketinga, interakcije sa publikom i kupcima, načina na koji su pristupili vođenju društvenih mreža itd. Modna industrija, u svojoj osnovi i dalje elitistička, na ovaj način pokazuje koliko je spremna da se prilagodi. Digitalna platforma LFW imaće i svoj showroom deo kako bi povezala bajere sa dizajnerima, a još jedna od novina jeste činjenica da će predstavljanje biti dozvoljeno svim brendovima, ne samo onima koji se bave muškom modom. Gender-agnostic je jedna od ključnih reči koje donosi ova (r)evolucija.
Trend brisanja rodnih granica u predstavljanju na nedeljama mode zvanično će ispratiti i Milano. Od 14. do 17. jula MFW organizuje digitalnu nedelju mode koja će, po rečima Carla Capasse, predsednika Camera della Moda, biti “malo drugačija od normalnih nedelja mode. Biće veoma izmešana i svako će moći da odluči koju poruku želi da prenese. Prednost digitalnog sveta jeste ta da ste u njemu potpuno slobodni. Svima smo rekli da imaju od jednog do 15 minuta za prezentaciju i da sami odluče šta žele da prikažu.” Za one dizajnere koji imaju spremne kolekcije, prezentacije će verovatno više podsećati na tradicionalne revije dok drugi mogu napraviti kratke modne filmove, davati intervjue, praviti snimanja i sl. Na primer, brendovi Giorgio Armani i Emporio Armani će istovremeno predstaviti i muške i ženske kolekcije za proleće 2021. Zvanično ime manifestacije jeste Milano Digital Fashion Week i moći ćemo da je pratimo na zvaničnom sajtu organizacije. Ipak, Capassa insistira da ova vrsta prezentacije ne treba i ne sme da na duge staze zauzme mesto klasičnih revija i da je, u budućnosti, planiraju kao “dodatak” klasičnim Nedeljama mode. “Nadamo se da ćemo na ovaj način doneti dobru energiju i probuditi svest o tome da svi treba da se ponašamo odgovornije.”
Pariz, sa svoje strane, ostaje verniji tradicionalnom modelu. Nedelja visoke mode je, koliko znamo, u ovom trenutku i dalje otkazana. Nedelja muške mode za proleće 2021. održaće se od 9. do 13. jula (iako je bila zakazana za kraj juna) u digitalnom formatu ali brisanja rodnih granica neće biti, kao ni proizvoljnog sadržaja, pa će kolekcije biti predstavljene u video formatu.
Sadržaj će biti dostupan za gledanje preko zvanične platforme ali i preko platfrome Sphere na kojoj će se nalaziti virtuelan showroom. Mnogi brendovi još uvek nisu potvrdili svoje učešće ali se ovo očekuje u narednim danima kao i preciziranje samog rasporeda.
Kada se sve uzme u obzir, ovo će biti zanimljivo modno leto makar i na samo digitalnom nivou, zar ne? Ipak, nas koji smo odrasli sa idejom Nedelja mode i kojima ovo sve ostavlja i pomalo gorak ukus, obradovao je predsednik Fédération de la Haute Couture et de la Mode, Ralph Toledano. “Jasno je da je digitalni oblik deo budućnosti mode i prihvatamo ga kao mogućnost za inovacije koja će nadopunjavati tradiciju. Ipak, i kada se to uzme u obzir, poslednjih nedelja osećamo da nam fali jedna velika dimenzija: ona koju nam prenose sva čula osim vida. Ovo je konačno zacementiralo naš stav da ništa ne može da zameni spoj vremena i mesta. Revije su jedna od najvećih komponenti modne industrije i tako će i ostati.” Ovo se, naravno, ne odnosi na ovo leto i ovaj jul pred nama ali radujemo se unapred.