Svaki dan, žena oblači odeću kao oklop da bi se suočila sa još jednim danom u svetu koji su izgradili imuškarci, rečenica je koju izgovara lik koji igra America Ferrera u filmu Grete Gerwig, Barbie. Da li zbog toga, postoji nešto posebno uzvišeno u tome kada žena nosi odeću koju su kreirale dizajnerke. I ne iznenađuje rastući broj žena modnih kreatorki – onih koje rade na temeljima koje su za njih postavile velike Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Miuccia Prada… i ne inenađuje ni to što se upravo žene postavljaju na čela velikih modnih kuća.
Vodeće dizajnerke u ovom trenutku
Chemena Kamali – Chloé
Chemena Kamali, žena koja predvodi nemačke dizajnerke, imenovana je za kreativnu direktorku brenda Chloé, nasledivši Gabrielu Hearst na čelu kuće koju je osnovala Gaby Aghion 1952. godine.
„Moje srce uvek pripada brendu Chloé, od kada sam pre 20 godina zakoračila kroz vrata, kaže Kamali, koja oseća čast zbog toga što je preuzela viziju Gaby Aghion i Karla Lagerfelda, koji su definisali istoriju kuće.
Nakon što je Lagerfeld otišao 1997, brend je počeo da zapošljava ženske dizajnerke kako bi započeo svoju viziju: od Martine Sitbon do Stelle McCartney, zatim Philo, Hannah MacGibbon, uz podršku Paula Melim Anderssona, a zatim Clare Waight Keller, koja je brend preusmerila ka boemskijem pristupu i Natacha Ramsay-Levi, koja je ponovo uspostavila odnos brenda sa umetnošću, pre nego što je Hearst čvrsto naglasila njegove etičke principe. Kamali je u februaru 2024. svetu predstavila svoju verziju Chloé žene.
Phoebe Philo – Phoebe Philo
Phoebe Philo studirala je na Central Saint Martins pre nego što se pridružila prijateljici Stelli McCartney u Chloé-u, prvo kao Stellina asistentkinja, a zatim kao kreativna direktorka od 2001. do 2006. Dve godine kasnije, preuzela je kreativno vođstvo u Céline-u pod uslovom da može prebaciti kancelariju u London. Brzo je pretvorila francusku modnu kuću u kultni brend, izbegavajući ekstravagantne revije u korist fokusiranja na proizvod i dizajnerske inicijative poput odeće za trudnice. Philo spada u one dizajnerke koje su uspele da ožive kuću u kojoj rade, osvojivši brojne nagrade, uključujući onu za Britanskog dizajnera godine na Britanskim i CFDA nagradama. Kada je Philo najavila svoj odlazak iz Céline-a 2017. godine, fanovi su s nestrpljenjem čekali njen sledeći projekat. Šest godina kasnije, vratila se modi sa svojim istoimenim brendom, koji će predstavljati dve sezonske kolekcije godišnje. Svaka kolekcija je koncipirana kao „Edit“, sastavljena od tri serije objava u razmaku od nekoliko meseci, sa namerom da se održi ravnoteža između proizvodnje i potražnje. U oktobru je otkrila prvu, „Edit A1“ kolekciju od 150 komada odeće, modnih dodataka i nakita, pohvaljenu kao miks senzualnosti i nosivosti koji odgovara modernim ženama u potrazi za kapsulnom garderobom koja sadrži klasične komade sa modernim pristupom.
Louise Trotter – Carven
Godine 1945. Marie-Louise Carven osnovala je svoju kuću kako bi kreirala odeću za sitnije žene. Ona spada u dizajnerke koje su pionirke prêt-à-porter-a, marketinga i eksperimentalnih modnih revija.
Trotter je predstavila kolekciju proleće/leto 2024 u Parizu prošlog septembra, ponovo pokrećući francusku modnu kuću koja je bila neaktivna od 2018. godine. Britanska dizajnerka započela je karijeru u kompaniji Whistles pre nego što je otišla u SAD, gde je radila u kompanijama Calvin Klein, Gap i Tommy Hilfiger. Vrativši se u London, dobila je poziciju u kompaniji Lacoste, gde je istraživala inovativne metode recikliranja. Njen stil je idealan za capsule kolekcije: pametan je i umeren, sa manje-je-više kvalitetom, fokusiran na pojedinačne komade i karakteristične žene koje ih nose. Kao inspiraciju navodi umetnicu Alison Watt, koja je radila pozivnicu za njen prvi šou.
Jezabelle Cormio – Cormio
Jezabelle Cormio osnovala je istoimeni brend 2019. godine, nakon što je studirala na Kraljevskoj akademiji lepih umetnosti u Antverpenu. Inspirisan junacima i kulturnim simbolima svojih tinejdžerskih godina, uključujući Vivienne Westwood i fudbal, njeni dizajni govore o ženi koja ne mora da se objašnjava.
Spada u one dizajnerke koje beskrajno veruju u moć žene.
-Govorim o postrodnosti jer pričam priču o ženi koja radi šta god želi, ne o ženi koja se odriče nečega da bi bila shvaćena ozbiljno. Žene bi se činile bolje u trošenju novca kao potrošači, kao preduzetnice, menadžeri ili kreativni lideri“, kaže ona i dodaje: „Disparitet u rodnoj ravnopravnosti u kreativnim liderstvima čini se povezan sa predrasudom o kreativnom geniju/muškom geniju. Da bi se prekinuo ovaj mehanizam ogledala, potrebno je više poverenja u figuru kreativnog. Još jedan kreativni direktor neće učiniti ništa osim što će doprineti perpetuiranju ove igre.“
Cormio spada i u one dizajnerke koje imaju za cilj da stvore komade koje će žene nositi tokom celog svog života.
Hillary Taymour – Collina Strada
Collina Strada spada u one dizajnerke koje svoj modni brend koriste kao platformu za podizanje svesti o društvenim pitanjima. Održivost – sinonim za capsule garderobere i uniformno oblačenje – srce je brenda, osnovanog 2008. godine od strane Hilari Tejmor, kao brend aksesoara, pre nego što se proširio na gotovu odeću 2012. godine. Kolekcije se uglavnom prave od recikliranih i ekološki prihvatljivih materijala, a proizvodnja se nalazi isključivo u Njujorku kako bi se smanjile emisije ugljendioksida.
Fotografije: Pinterest