Kultni film iz 1995. godine, Showgirls, poznat je po svojoj smeloj i provokativnoj priči, ali i po upečatljivim kostimima koji su ostavili trag u modnoj industriji. Pod rediteljskom palicom Paul Verhoevena, ovaj erotski triler prati priču o mladoj plesačici Nomi Malone (Elizabeth Berkley), koja dolazi u Las Vegas s ambicijom da postane zvezda šoubiznisa, dok se istovremeno suočava s tamnom stranom ovog glamuroznog sveta. Iako je film inicijalno bio kritikovan i označen kao komercijalni neuspeh, vremenom je stekao status kultnog klasika, zahvaljujući specifičnoj estetici, satiri i nezaboravnim kostimima koje je osmislila kostimografkinja Ellen Mirojnick.
LAS VEGAS INSPIRACIJA
Kostimi u Showgirls odražavaju suštinu Las Vegasa iz devedesetih godina – grada koji je tada još bio nadasve sirov i opasani dosta dalek današnjem glamuru. Pre početka rada na filmu, kostimografkinja je provela vreme istražujući grad kako bi uhvatila njegovu pravu prirodu. „Las Vegas tada nije bio glamurozan kao danas. Imao je tanko prikrivenu tamnu stranu, koja je zapravo suština filma“, izjavila je Ellen Mirojnick.
KOSTIMI= IDENTITETI LIKOVA
Od trenutka kada se Nomi pojavljuje u filmu, njen stil jasno prenosi priču o njenom usponu i borbi. Od kožne jakne sa resama i farmerki sa visokim strukom, do pripijenih haljina ukrašenih kristalima, njen izgled savršeno dočarava modu devedesetih. Jedan od najprepoznatljivijih trenutaka u filmu je scena u kojoj Nomi kupuje malu crnu haljinu brenda Versace – da bi kasnije u flimu usledila kultna replika sa njenim pogrešnim izgovorom „Ver-sayce“.
Pored Nominih kostima, svaki lik u filmu je vizuelno definisan. Cristal Connors (Gina Gershon), glavna antagonistkinja, nosi žensvene haljine od šifona s ukrasima od perja, topove od lanaca i kaubojske šešire ukrašene kristalima, dok Molly Abrams (Gina Ravera), Nomina najbolja prijateljica, odiše jednostavnošću kroz lepršave letnje haljine i girly ukrasima za kosu.
Zanimljivo je da kostimi nisu bili samo vizuelno impresivni, već su uključivali i inovativne tehnike izrade. Na primer, za jednu scenu, kostimografkinja je koristila oslikane i ukrašene bodi-stokinge, koje je izradila u saradnji s umetnicima iz Njujorka.
VERSACE: MODNI KREDIBILITET SAMO ZA ZVEZDE
Uprkos tome što je Versace igrao važnu ulogu u stajlingu, brend nije bio voljan da direktno pozajmi garderobu za film. Ellen Mirojnick je morala da kupi haljinu iz budžeta filma u butiku hotela Bellagio. „Tada brendovi nisu bili zainteresovani za saradnju ako glavni glumac nije velika zvezda, a Elizabeth je tada bila nova u industriji“, objasnila je kostimografkinja.
THE BEST-WORST MOVIE EVER
Iako je Showgirls doživeo veliki neuspeh na bioskopskim blagajnama i bio kritikovan zbog eksplicitnog sadržaja, film je postao predmet ponovnog razmatranja tokom godina. Njegov uticaj se oseća u modi, dok su scene i estetika filma inspirisale brojne savremene dizajnere. Prada je uvrstila Showgirls na svoju listu „savršenih neuspeha“ na platformi Mubi, dok je Miucia Prada otvoreno izrazila svoje poštovanje prema filmu kao umetničkom delu koje reflektuje vreme u kojem je nastalo.
FEMINISTIČKI PODTEKST I PROVOKATIVNI NARATIV
Kritike na račun Showgirls su se najčešće odnosile na prikazanu mizoginiju, dok su ga drugi hvalili zbog feministčkih elemenata. Na neki način, moglo bi se zaključiti da film, pored toga što je vrlo provokativan i direktan, pre svega sadrži esencijalni feministički duh, a Verhoeven kao režiser nije zazirao od teških tema kako bi razotkrio mračnu stranu Las Vegasa.
30 GODINA KASNIJE- PROMENA PERSPEKTIVE
Danas, Showgirls ne samo da služi kao primer specifične modne estetike devedesetih, već se smatra i umetničkim radom koji izaziva različita tumačenja. Ellen Mirojnick veruje da bi ponovna adaptacija filma mogla doneti nove izbore, ali bi zadržala istu suštinu. Uz potencijalne saradnje s dizajnerima poput Ludovica de Saint Sernina, nova verzija bi mogla ponovo postati modni fenomen.
Showgirls ostaje priča o ambiciji, identitetu i individualnom poimanju glamura i slave, dok njegovi kostimi i dalje inspirišu kako filmsku, tako i modnu industriju.