Najgori saveti koje sam dobila o tome „kako napredovati u poslu“

    04.10.2024.
    RECOMMENDED

    Saveti u poslu… Ako ste ikada bili u kancelariji duže od pet minuta, a imate ispod trideset godina, šanse da vam je neko dao savet o tome kako da napredujete u karijeri su 10/10. Problem? Iskreno, lično smatram da je mnogo tih saveta samo loše recikliran materijal iz ere kad su ljudi još nosili sako s naramenicama i koristili pisaće mašine. Čak i sama konstrukcija tih saveta budi u meni vibe davno prošlih vremena.

    Ovi “biseri mudrosti” možda zvuče dobro na papiru, ali u realnom svetu, uglavnom vas vode pravo u zid. Zato, delim sa najpre mladima „na početku svoje karijere“ nekoliko najgorih saveta koje sam ja dobila i, naravno, ignorisala – na sreću.

    napredovati u poslu

    „Fake it till you make it“

    Ah, klasika. Savet koji sugeriše da će vam samopouzdanje bez konkretnih osnova i lažno predstavljanje osigurati „mesto za stolom“. Samo glumite da ste stručni u nečemu u čemu niste i ljudi će vas tako doživljavati. Jer, ko još mora da bude kompetentan, zar ne?

    Nažalost, u praksi to ne funkcioniše tako. Zapravo, verovatno ćete završiti kao osoba koja je pred otkazom, a ne unapređenjem. Kad sam tek počinjala svoj karijerni put, ovaj savet me je doveo u situaciju u kojoj sam naivno klimala glavom na nešto što mi je izgledalo kao jednostavan zadatak – a ispostavilo se da je to bio ključni strateški projekat na kom nisam imala pojma šta treba da radim. Lekcija? Brzo sam naučila da je bolje priznati da ne znate nešto, nego da izigravate eksperta. Sledeći korak može biti samo potpuna katastrofa.

    „Radi naporno i uspećeš“

    Ovo je verovatno najčešći savet koji sam čula – i jedan od najopasnijih. Ideja da će vas samo naporan rad odvesti na vrh neke planine je ništa drugo do – mit koji je preživeo previše generacija. Dok vi radite do kasno svake večeri, vaš kolega koji „radi pametno“, a ne naporno, uživa u povišicama. Jer, nije stvar u tome koliko sati provodite na poslu, već kako koristite te sate i koliko zapravo doprinosite.

    Jednom sam provela vikend radeći na izveštaju koji je trebalo da impresionira mog menadžera, sa svim obrazloženjima za inovaciju koju sam želela da sprovedem. Rezultat? Sledeći ponedeljak, on je rekao: „Zanimljivo, hajde sastavi to u jedan mail pa ćemo videti“. Da sam barem skratila svoje radne sate pre nego što mi je on skratio izveštaj. Radi pametno…

    Ne – U poslu ne postoji“

    Ovo je savet koji garantovano vodi do iscrpljenosti i gubitka ne samo volje za radom, nego volje za životom. Poenta ovog saveta je da ne odustajete i tako će vas neko napokon primetiti i promovisati kada uspete nemoguće. Šta se stvarno desi? Postanete ona osoba kojoj svi dolaze jer znaju da ne zna reći „ne“ poslu. Rezultat: Previše posla, premalo spavanja i nervni slom na pomolu. Verujte mi, jednom sam bila ta osoba – radila sam na pet različitih projekata istovremeno, uz obećanja da ću sve završiti u roku. Umesto toga, završila sam uz spasonosno pitanje: Zašto nisam jednostavno rekla „ne, ovo ne može ovako“?

    „Napravi neprijatelje da te shvate ozbiljno“

    Kao da je poslovni svet neka verzija „Igre prestola“ gde svako mora biti u ratu s nekim da bi napredovao. Ne dajte se prevariti. Dok ovaj savet sugeriše da vas ljudi neće poštovati ako nemate „neprijatelje“ ili ako niste borbeni, istina je da će vas jednostavno svi izbegavati jer niko ne želi da radi s nekim ko voli dramu i nervozne ljude. Jedna bivša koleginica se striktno držala ovog saveta i ubrzo je postala osoba kojoj niko nije verovao u poslu. Nikada joj niko nije valjao. Njen doprinos projektima? Igra mačke i miša. Umeće je imati saveznike, ne neprijatelje.

    „Ćuti i radi i sitćiće tvoja nagrada“

    Sistem možda nagrađuje one koji poštuju pravila i rade sve po p.s.-u – ako živite u nekom paralelnom univerzumu. U ovom našem poslu, oni koji slepo prate pravila obično završe kao statisti na sceni dok su oni koji „znaju kako da se izbore“ uvek u centru pažnje. Mislite da ćete uspeti ako ste pošteni, nikada se ne laktate previše i čekate svoje vreme? Može i tako, ali ćete se načekati. Najbolji savet? Naučite kako da pravila prilagode vašim ciljevima, bez kršenja, ali sa fleksibilnošću. Ili još bolje – stvorite svoja pravila koja nikoga neće ugroziti i prešli ste igricu.

    „Nikad ne otkrivaj svoje karte“

    Zaista sjajan savet… ako igrate poker. Ali, na poslu? Ako stalno skrivate svoje planove, ljudi neće znati šta radite ili kakav doprinos donosite timu. Postoji tanka linija između toga da budete strateški oprezni i toga da nikada ne kažete šta mislite ili šta radite. Nekada sam slušala ovaj savet i igrala na sigurno, ne želeći da delim ideje jer „konkurencija na poslu može da sazna“. Završilo je tako što niko nije imao pojma kakvu vrednost donosim.

    Ne uzimajte savet ako ne bi menjali svoju poziciju za njihovu

    Šta smo naučili iz svega ovoga? Mnogi poslovni saveti danas su proizvodi zastarelog razmišljanja, često plasirani od strane ljudi koji su se i sami pogrešno vodili. Najvažniji savet u poslu koji mogu da podelim s vama? Filtrirajte savete koje dobijate i ne bojte se da ih ignorišete. Jer, na kraju dana, najbolje lekcije učimo iz ličnih iskustava, a ne iz „poslovnih mantri“…

    ec0eaa41b96792e3f556e76d1a5d82e8

    Foto: Pinterest

    Saznaj više:
    Povezani članci: