
Prvi odlazak u second hand radnje može se činiti jednostavnim koliko i poseta bilo kojoj drugoj prodavnici, kada smo u potrazi za određenim komadom garderobe ili nameštaja. Nakon pređenog praga shvatamo, međutim, da nije tako. Njie mali broj onih koji su odustali zbog preplavljujućeg napora koji je neophodan kada na policama nisu uredno poređani istovetni komadi, koji se jedino razlikuju po veličinama, već svaki predstavlja drugačiji kroj, stil, materijal, koji treba pregledati i testirati. Ništa manji nije brojnost onih koji su, nadahnuti željom za održivom kupovinom, ubrzo izgubili entuzijazam, kada su ormare i stanove počeli da prepravljuju nepotrebni primerci, koji su se tu našii samo zato što su bili – jeftini.
Kako izaći samo sa onime što zapravo tražimo, i ne kupiti sve što nađemo?
First things first – priprema i planiranje
Česta „zamka“ u kojoj se nenadano nađu prvokupci vintage i second-hand komada jeste neplanirana kupovina stavri koje nam zapravo nisu potrebne. Povoljne cene postanu lak izgovor za dodavanje još jedne stavke u korpu, čime prvobitna ideja održivog šopinga već nije ispoštovana.
Pre nego što se upustite u potragu za unikatnim komadima, važno je definisati budžet i istražiti koji stilovi najviše odgovaraju ličnom ukusu. S obzirom na to da u ponudi nisu (samo) primerci iz najnovijih kolekcija, krojenih po merama aktuelnih trendova, vintage i second hand radnje daju vam mogućnost da birate između komada koji pripadaju najrazličitijim epohama – od 50-ih do 2000-ih. Definicija vintage počinje sa predmetima starijim od 20 godina, što znači da se danas često traže i komadi iz 80-ih, 90-ih, pa čak i ranih 2000-ih.

Blink and you’ll miss it
Zvuči jednostavno i očigledno, ali jedan od ključnih stvari za uspešnu vintage kupovinu jeste dobro naoštreno oko. S obzirom na to da nema dva istovetna komada, potrebno je pregledati svaki predmet sa posebnom pažnjom. Obratite pažnju na kvalitet materijala i stanje komada, jer ovi elementi često otkrivaju pravu vrednost komada, što posebno može biti važno u prilikama vintage kupovin. Razlika između originala i reprodukcije može biti suptilna, ali je upravo ta autentičnost ono što čini predmet posebnim.

Mali račun, duga ljubav
Pregovaranje o ceni je sastavni – i, ako pristupite sa dovoljno šarma, zabavan – deo second hand kupovine. Pristojan, ali odlučan pristup prilikom davanja vaše ponude otvara prostor za kreativnu komunikaciju sa prodavcima. Efikasan početak može biti: „Mogu li ponuditi ovu sumu?“ čime istovremeno pokazujete poštovanje prema prodavcu i sprema teren za eventualno nižu cenu.

Second hand radnje – i second hand Facebook grupe
Ne ograničavajte se samo na popularne vintage prodavnice ili second hand radnje i lance trgovina; pijace – od Kalenića i Bajloni, Zemunske ili Najlon pijace u Novom Sadu, zatim online platforme poput mojekrpice.rs ili Facebook grupe mogu biti pravi izvor unikatnih i polovnih komada. Najbolje mesto za kupovinu IKEA komada nije IKEA, već Facebook grupa u kojoj članovi nude svoje primerke po prihvatljivim cenama.

Foto: Instagram (@vanelliminelli)