Povezano
Italijanski reditelj Paolo Sorrentino, jedan od najznačajnijih savremenih evropskih autora, gost je 31. Sarajevo Film Festivala i dobitnik Počasnog Srca Sarajeva.
Sorrentino je poznat po svom jedinstvenom spoju lirizma i ironije, a često je govorio koji filmovi su ga oblikovali kao umetnika.
„Fellini mi je otvorio vrata snova, a Scorsese vrata stvarnosti,” rekao je jednom prilikom.
Takođe je isticao da nije samonikli autor, već da je njegov rad oblikovan filmovima koje je gledao u mladosti. Na njegovo stvaralaštvo uticali su Fellinijevi prikazi Rima, Scorseseove priče o kriminalu i iskupljenju, kao i Kubrickova formalna preciznost.
Evo koji filmovi su najviše uticali na njegovu umetnost.
Omiljeni filmovi Paola Sorrentina: „La Dolce Vita“ i „8½“
Za Sorrentina, Fellini je ne samo uzor, već i svojevrsni „duhovni otac“. La Dolce Vita ga je naučio kako da pretvori Rim u filmskog lika, dok ga je 8½ inspirisao da se ne plaši introspekcije, krize stvaranja i sekvenci koje brišu granicu između stvarnosti i mašte. U La Grande Bellezza odjeci Fellinija prisutni su u svakoj slici.

„Mean Streets“ i „Goodfellas“
Scorsese je za njega otelotvorenje energije i pokreta u filmu. Sorrentino je više puta naglašavao koliko su na njega uticali filmovi poput Mean Streets, koji ga je oduševio sirovim prikazom uličnog života, dok je Goodfellas majstorska elegija o prevrtljivosti sudbine. Od Scorsesea je preuzeo osećaj ritma, montažnu dinamiku i ideju da kamera treba da bude produžetak karaktera.
„Barry Lyndon“ i „A Clockwork Orange“
Kubrick ga je oblikovao svojim perfekcionizmom. Barry Lyndon je, po Sorrentinu, „lekcija iz lepote kadra,” dok ga je A Clockwork Orange naučio kako se estetika može upotrebiti da osvetli mračnu stranu čoveka.
„The Godfather“
The Godfather je, kako kaže Sorrentino, „najbolji spoj umetnosti i industrije.” Fascinira ga to što film može istovremeno da bude estetski savršen i da osvoji masovnu publiku.
„Caro diario“
Od Nannija Morettija je naučio intimnost i autoironiju. Caro diario ga je dirnuo iskrenošću i jednostavnošću pripovedanja. Sorrentino je priznao da mu je Moretti dao hrabrost da i sam progovori u prvom licu, da iskoristi autobiografske elemente u filmovima.
„In the Mood for Love“
Wong Kar-wai je za Sorrentina sinonim za vizuelni lirizam. In the Mood for Love ga je impresionirao načinom na koji boja, svetlo i muzika postaju emocija sama po sebi.
BURO. Srbija i ove godine donosi ekskluzivne priče sa 31. Sarajevo Film Festivala – a podršku nam pružaju naši partneri: Plazma, Grand kafa, UNIQA osiguranje.
Sigurnost, podrška, poverenje i ljubav prate nas iz bezbrižnih dana detinjstva u sve dane koje živimo i one koje tek čekamo, a na Sarajevo Film Festivalu – koji slavi ljubav u svakom kadru – Plazma je naš prijatelj i saputnik na tom putu.
Kafa u Sarajevu je više od napitka – deo je identiteta grada, simbol topline i zajedništva u kojem se prepliću tradicija i savremeni način života. Kao jedan od glavnih sponzora Sarajevo Film Festivala uz Grand kafu sve nas spaja i miris i ukus i uživanje u dobrom filmu.
UNIQA osiguranje, glavni sponzor i zvanično osiguranje 31. Sarajevo Film Festivala, podržava umetnost koja spaja ljude i inicijative koje inspirišu, slavi film i trenutke koji se pamte.
Fotografije: G.L. / Alamy / Profimedia; instagram playhousecinema