Moda i cigarete

autor Dubravka Kovačević
1 2

Kada je Yeat na Vetements reviji izvukao vape i prodefilovao pistom, činilo se kao da moda ponovo progovara jezikom zabranjenog — ali ovoga puta kroz filter tehnologije. Ovaj dim kao da je poručio da se poroci vraćaju u estetiku.


Cigareta, nekada simbol dekadencije, melanholije i nonšalantnog glamura devedesetih, danas se vraća u svom digitalnom izdanju — kao vape, kao citat prošlog veka, kao ironičan odgovor na sterilni diktat “clean girl” ideala.
A dok Vetements u Parizu parodira porok kroz oblak pare, njujorški brendovi su u februaru prošle godine — od Christian Cowana do LaQuan Smitha — vratili pravu cigaretu na pistu. I tako je, uz dozu teatralnosti i dima, započela nova faza modne kontradikcije: estetika poroka u eri wellnessa.

Od Kate Moss do vape kulture: dim kao simbol slobode

U devedesetim i ranim dvehiljaditim, cigareta je bila modni totem. Kate Moss za Louis Vuitton (2011), Linda Evangelista za Mugler (1990) i Dolce & Gabbana jesen 1995 — sve su to trenuci koji su ušli u modnu istoriju kao oda estetici destrukcije.

moda
Profimedia


Ali taj simbol je ubrzo nestao. Globalne antipušačke kampanje i nova generacija obsednuta zdravljem pretvorile su cigaretu u društveni prekršaj. I baš tada kada je postala zabranjena — postala je ponovo poželjna.

Moda, naravno, ne propagira nikotin. Ona provocira. A ništa nije provokativnije od prizora modela sa cigaretom (ili vapeom) u svetu u kome svi piju zeleni sok, trče maratone i vežbaju “emotional regulation”.

Vetements i Enfant Riches Déprimés: ironija, dekadencija i post-Y2K nihilizam

Na pistama Vetementsa i Enfant Riches Déprimésa pušenje nije porok — to je estetika, meta-komentar, performans.
Kod Vetementsa, vape postaje savremeni rekvizit otuđenosti: simbol čoveka koji je “digitalno zavisan”, ali želi da deluje kao anarhista. Kod Enfant Riches Déprimésa, cigareta je scenski rekvizit za likove koji bi mogli biti potomci izmučenih rokera i nihilističkih umetnika s kraja prošlog milenijuma.

U oba slučaja, duh se vraća — ne kao porok, već kao citat, kao sarkastični povratak romantizovanom autodestruktivnom imidžu.

New York Fashion Week 2024: kad je cigareta ponovo postala “statement”

Na revijama u februaru prošle godine, njujorški dizajneri su otvoreno flertovali s tabuom.
Modeli su na pisti Christian Cowana šetali u savršeno stilizovanim odelima sa cigaretom među prstima, evocirajući glamur “bogatih domaćica” i “office sirena”, dok je LaQuan Smith kombinovao poslovni seksepil i duh “Mad Men” epohe.
U hotelu The Plaza, dizajner Retrofêtea Ohad Seroya posvetio je kolekciju “alfa ženama” inspirisanim njegovom majkom — strastvenom pušačicom. “Ne podržavam naviku, ali mi nedostaje ritual ljudske povezanosti tokom pušačke pauze,” rekao je Seroya.

Psiholozi i pulmolozi, naravno, nisu oduševljeni. Noah Greenspan, njujorški specijalista, upozorava da “romantizacija rizičnih navika prikazuje samo stilizovanu, lažnu verziju stvarnosti”.
Ali u eri kada društvene mreže prikazuju samo filtrirane živote, možda upravo ta “lažna stvarnost” deluje iskrenije od prave.

Gen Z i novi kod poroka

Generacija koja je trebala da okonča pušenje sada ga — digitalizuje.
Od Kylie Jenner do Malia Obame i Jenne Ortege, mlade zvezde ponovo koriste cigarete kao estetski rekvizit, dok na TikToku “vape oblaci” zamenjuju vintage dim cigareta iz filmskih klasika.
Za Gen Z, cigareta više nije navika, već vizualni identitet. “Tabu je nova valuta”, pišu kulturni teoretičari — a ništa ne nosi simboliku zabranjenog kao oblak dima (ili pare) na modnoj pisti.

Između poroka i performansa

Moda ne puši zato što želi — već zato što može. Cigareta i vape postaju figure teatralnosti: kostim za osećanje slobode, makar prividne.
Na pistama Vetementsa i Enfant Riches Déprimésa ne radi se o nikotinu, već o ironiji — o digitalno sterilnoj generaciji koja očajnički pokušava da pronađe autentičnost, pa makar i u simulakrumu poroka.

U tom smislu, cigareta (ili vape) više nisu objekti zavisnosti, već simboli nostalgije: za vremenom kada je moda bila opasnija, a bunt imao ukus dima.

Moda i cigarete oduvek su delile istu logiku — obe zavise od želje i od iluzije. Povratak pušenja (i vapea) na piste ne znači promociju poroka, već potrebu za kontradikcijom.
U svetu gde je sve “čisto”, “zdravo” i “transparentno”, moda se ponovo guši u sopstvenom dimu.

Zapravo, ono što je više čudi od same primene ovog, nazovimo ga, rekvizita- jeste količina izrazito negativnih reakcija. Komentari poput “ovo je marketing duvanske industrije” ili “šta je sledeće — fentanil na pisti?” deluju kao da moda još jednom mora da se opravda zato što provocira. Kao da smo zaboravili da je cigareta nekada bila sastavni deo filmskog kadra, simbola stava, i da je cela epoha disala u oblacima dima — od Casablance do Mad Men-a.

Moda, naravno, ne propagira zavisnost — već atmosferu. Ona citira duh vremena, a duh šezdesetih, sedamdesetih ili devedesetih jednostavno ne postoji bez cigarete. Ironično, upravo to što nas danas zgražava, nekada je bilo znak elegancije, slobode i sofisticiranog nihilizma.

Fotografije: Instagram, Profimedia