Prosudite sami
Ako je moda društveni fenomen i ogledalo svog vremena (a jeste, tu valjda više nema oko čega da se raspravlja), po nekim osnovama može se nazvati tolerantnijom od ostatka tog istog društva. To bar mi, koji radimo u modi, volimo sebi da govorimo. Retko koja industrija prihvata i toliko insistira na individualnosti i kreativnosti, zar ne? Nažalost, pitanje nije tako jednostavno. Moda ima sopstveni set pravila po kojima diskriminiše i ona su uglavnom vezana za vizuelne osobine: godine, boja kože, oblik tela… Ovo je industrija koja voli očima. Danas, kada je razgovor o raznovrsnosti postao isto toliko uobičajen kao i onaj o tome koju seriju ste poslednju gledali (i to je dobra stvar), konačno se dotakla i pitanja veroispovesti.
Prošlo je vreme kada se razgovor o diskriminaciji u modi odnosio samo na to da li se u magazinu pojavljuju crnkinje ili ne. Beyoncé i Michelle Obama su se za to pobrinule. Gucci je upravo primio tužbu zbog turbana koje prodaje za 800 dolara. Kering je objavio da od sledeće godine neće angažovati maloletne modele. Razgovor o inkluziji u magazinima uopšte, a pogotovo modnim, vodi se već dugo, možda se negde i razvodnio. Jedan deo javnosti je vatreno zagovara, drugi podržava ali misli da se industrija njime služi samo da bi dobila lake marketinške poene, a da se u suštini ne menja bogznašta. Treći, jednostavno ignorišu… Ok, svet već neko vreme priča o ovoj temi. A kada ćemo videti promenu?
Neki će reći da Vogue poslednjih godinu dve, želi da se vozi na talasu prihvatanja različitosti zato što je to (konačno) postalo kul, ali u poslednjih nekoliko meseci nešto kao da je pomerilo tasove na vagi i odjednom smo u lice u lice sa naslovnim stranama sa kojih nas gledaju žene starije od šezdeset godina i modeli sa hidžabom. Dobro ih pogledajte.
Vogue Portugal je na seriju naslovnih za majsko izdanje stavio Sharon Stone, u pozi koja podseća na scenu iz filma „Niske strasti“ kojom se proslavila 1992. godine. Ako jedna slika vredi hiljadu reči, ova pobija jedan od najvećih tabua patrijarhalnog društva. Da li smo spomenuli da je tema broja seks?
Sa naslovne strane junskog Vogue UK gleda nas niko drugi do Madonna. Izdanje je posvećeno modi i muzici i, konačno, nema razloga da ga ne predstavi ikona obe industrije. Ma koliko godina da ta ikona ima.
Da li je moguće da Vogue Arabia prvi put ovog aprila na naslovnoj ima manekenke tamne boje kože i glava pokrivenih hidžabom? Pozdravljamo inicijativu, bolje ikad nego nikad.
Magazin Sports Illustrated je Victoria’s Secret u svetu izdavaštva (čitajte između redova). Zato najnovije letnje izdanje smatramo posebnom pobedom: Tyra Banks i svih njenih 45 godina u bikiniju!
Tradicionalno homofobičan svet sporta je potpuno druga krajnost ali smo i tu doživeli da posvedočimo istorijskom trenutku: najveći francuski sportski magazin L’Equipe na svoju majsku naslovnicu stavio fotografiju dvoje vaterpolista koji se ljube za vreme utakmice uz slogan „Ljubite koga želite“. Čini se da se ovog proleća u vazduhu oseća miris promene. Nadajmo se da će potrajati.