Da li je sakrivanje lajkova borba Instagrama za mentalno zdravlje ili sebični potez radi prisvajanja prodaje?

autor Nenad Janjatović
instagram square 1

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/11/instagram-cover3.gif

U petak se opet povela rasprava oko lajkova na Instagramu kada je iz te kompanije najavljeno da će proba sa skrivanjem lajkova krenuti i u Americi. Ovaj eksperiment je već oproban u Japanu, Australiji, Kanadi i u još nekim zemljama, i svako je imao mišljenje o tome. Priča je svakako navođena na istu vodenicu: očuvanje mentalnog zdravlja.

To je bila floskula na kojoj se zasniva cela ova akcija i iza koje je i Instagram zvanično stao: moramo zaštititi svoje potrošače čak i ako ćemo mi sami biti u velikom gubitku jer nam je mentalno zdravlje najbitnija stvar. Svi su se ubacili u rasprave i odjednom je to postala tema broj jedan. Sa jedne strane su ljudi koji misle da je ovo genijalan potez jer će učiniti da ljudi razmišljaju o sadržaju bez bojazni kako će taj sadržaj biti prihvaćen, pa neće biti utučeni ili povređeni ako je nešto do čega im je jako stalo da podele sa svetom loše prihvaćeno. Sa druge strane, odmah su se javili influenseri koji u ovome vide krah svoje popularnosti i načina zarade, jer agencije i brendovi sa kojima sarađuju u današnje vreme ne gledaju njihov sadržaj već samo brojke. Imali smo i jedinstvene slučajeve kada se oglasila i Kim Kardashian koja je ovo podržala kao ispravan potez ka tome da se „ljudi međusobno ne upoređuju i da je fantastična stvar za mentalno zdravlje mladih“. Ne bih da ulazim previše u analizu ovog poteza ali sam sasvim siguran da je Kim slobodna da daje ovakve izjave pošto poslovna imperija koju je razradila ne zavisi od Instagrama, a i siguran sam da želi da bude na pravoj strani ove rasprave i da svojom nesebičnom podrškom pokaže kako se bori za prave ciljeve (u ovom slučaju, mentalno zdravlje).

Dakle CEO Instagrama, Adam Mosseri, izjavio je: „Napravićemo odluku koja šteti našem poslovanju ako će ta odluka za rezultat imati pomoć ljudskom dobrostanju i zdravlju.“ Kako da ne. Znači ideja izgleda u praksi ovako: samo ćete vi moći da vidite ko vam je lajkovao fotografiju, dok će svima ostalima biti prikazana opšta formula: neko (Instagram nadimak) i ostali su lajkovali fotografiju.

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/11/1573392253377391-1.png

 

Instagram je naravno napravio i opsežno istraživanje kako bi pokazao da su svi na dobitku, i „obični“ korisnici koji sada više ne učestvuju u takmičenju popularnosti, i influenseri kojima je u zemljama nakon ovih testiranja skrivanja lajkova opao broj lajkova za samo 3-15%. Imajte na umu da su Instagramu influenseri najbitnija stavka koja tera ljude da se svakodnevno vraćaju na ovu platformu.

 

 

Ali, oprostite mi na sumnjičavosti, objašnjenje koje stoji iza ovog poteza ne pije mi baš vodu. Mislim, fantastično je i svakako postoji u tome nešto, ali to što ljudima sakrivate lajkove i skidate im teret „nedovoljnog dopadanja i premalog priznanja“ neće im ukloniti teret upoređivanja sa savršenim ženskim i muškim telima koje svakodnevno viđaju, neće zaustaviti zavist koji osećaju prema tuđim šoping kesama i neverovatnim destinacijama koje gledaju, a nisu u prilici da sami sebi priušte, neće zaustaviti pogrešne poteze ili povrede kada vide i okušaju se u nečemu što im je neko na Instagramu pokazao kako se radi. Pa o čemu je onda ovde reč?

 

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/11/1573401543824626-1.gif

 

Već smo vam pisali kako se modna industrija bori sa fejk stvarima i kako je najveća platforma za prodaju istih Instagram. Instagram je, videvši koliku mogućnost prodaje njihova sopstvena platforma pruža, odlučio da od sebe napravi i šoping platformu. Pre nekoliko meseci, uvedena je opcija koja vam omogućava da pritiskom na post i pojavljivanjem kruga za šoping pritiskom na taj krug odmah obavite kupovinu bez potrebe da napuštate aplikaciju. Predviđanja su da će samo u 2021. ta opcija doneti Instagramu 10 milijardi dolara zarade. I tu dolazimo do važne stvari: zašto bi instagram puštao influenserima da prodaju stvari na njihovom terenu ako je mogućnost zarade ogromna? Naravno da ne bi, i to je moje mišljenje o njihovim izjavama o dobrobiti ljudskog zdravlja i ostalim sranjima koja ponavljaju kao mantru u koju treba da poverujemo.

 

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2019/11/1573401543965874.jpg

 

Veoma je jednostavno: ako ukinu lajkove, influenseri koji uzimaju ogromne pare od brendova i agencija za sveki post biće u velikom problemu. Oni će svakako moći da printskrinuju svoje objave i dostave analizu brendovima o lajkovima koje dobijaju ali šta im to vredi kada su brojke ostalim ljudima nevidljive. Sadržaj koji lansiraju je najčešće neinventivan i prozaičan i ovako će bez lajkova u celokupnoj slici izgledati samo kao smetnja na nečijem feedu. Oduzimanjem ovako jakog poslovnog oružja influenserima oduzimaju im i moć i prisvajaju je sebi. Ali na tom putu treba da pažljivo igraju: od originalne ideje Instagram se pretvorio u influensersku platformu. U ovoj „borbi“ koju su započeli ne treba da bude „mrtvih“. Jer ako padnu „žrtve“ pašće i platforma. I šta posle? Slike hrane opet kao pre 6 godina? Kako da ne.