Pretraga

Instagram je u velikom problemu koji se zove fejk stvari

Instagram je u velikom problemu koji se zove fejk stvari

Tekst: Nenad Janjatović

Foto: ImaxTree

Lažne stvari su se ranije prodavale ispod žita, skrivenim kanalima, u potaji. Danas se ta prodaja dešava na otvorenom: na intenetu. Ili, da budemo još precizniji - na Instagramu.

Istraživanja pokazuju da Instagram ima veliki problem sa lažnom garderobom, i da će on vremenom samo da raste. Gost Data, firma koja se bavi analizom tržišta, objavila je podatke među kojima je i taj da je prodaja lažne garderobe na Instagramu porasla od 2016. godine za 171%. Grupa organizovanih kriminalaca promoviše lažnu garderobu koja se sastoji od kopija cipela, torbi, garderobe i naočara, i Instagram ne čini mnogo da ih u tome spreči. Skoro 20% svih objavljenih postova na ovoj platformi uključuju lažne stvari, i to na 50 hiljada profila koji se bave prodajom "lažnjaka", za razliku od 20 hiljada koliko ih je bilo 2016. godine.

Dok ste ranije mogli da primetite da su ti računi privatni, sada to više nije slučaj. Ovi "prodavci" fejk stvari više se ne plaše da ostave "papirni" trag, a to im u velikoj meri olakšavaju i inovacije na samoj platformi, kao što je Insta story. Sada mogu da objavljuju prodaju i da ta objava ne bude "fizički dokaz" već post koji nestaje za 24 sata. Istraživanje takođe kaže da su se mesečne objave ovakvih prodaja popele sa 14,5 miliona u 2016. godini na 65 miliona postova u 2019. (što je porast od 341%), i na 1,6 miliona storija. Proizvođači ovih lažnih stvari su lako uočljivi i na ostalim opcijama koje Instagram nudi. Ako ukucate hashtag #Gucci ili #Dior oko 15% posto objava su u vezi sa prodajom fejk stvari. Ako ukucate #mirrorquality i #mirrorbag, i #replica and #replicashoes izaći će vam stotine hiljada ponuđenih rezultata.

Instagram je u velikom problemu koji se zove fejk stvari (фото 1)Svakako da ovo nije neki sitan problem koji luksuzne kompanije primaju olako i skrštenih ruku. Industrija lažnih stvari ostvari prihod od 1,2 triliona (!) dolara svake godine i ovaj broj je u stalnom porastu. To, sa druge strane, samo znači gubitak za kompanije koje prizvode originale, tačnije 30,3 milijarde dolara, koliko su ukupno izgubile zbog kopiranja njihovih stvari.

Ali Instagram jednostavno ne pristupa ovom problemu na pravilan način i onako kako se od njega očekuje. To vodi u veoma nezgodnu situaciji imajući na umu dugoročan plan da se platforma pretvori u novu e-commerce destinaciju. Ovog meseca je lansirana opcija koja vam omogućava da pritiskom na post i pojavljivanjem kruga za šoping, pritiskom na taj krug odmah obavite kupovinu bez potrebe da napuštate aplikaciju. Već se predviđa da će samo u 2021. ta opcija doneti Instagramu 10 milijardi dolara zarade.

A sa druge strane ako imamo podatke koji je objavio Ghost Data da su brendovi koji se najviše kopiraju Louis Vuitton, Chanel, Nike, Fendi, Gucci i Balenciaga, ne može se reći da će ovi brendovi bez borbe preći preko problema. Oni su veoma frustrirani činjenicom da Instagram dozvoljava svakome da otvori svoj online shop i prodaje fejk stvari bez ikakvih posledica.

Činjenica je da Instagram postaje online tržni centar za kupovinu u koji svraćaju i oni koji žele sebi da priušte luksuz ali ne žele da za njega plate punu cenu. To je i mesto na kome se traže inspiracije od influensera i grade karijere. Problem fejk garderobe, koji je ozbiljan i rasprostranjen, ne može se rešiti sa jednom ili dve promene u algoritmu, a čini se da Instagram pliva i da će nastaviti da pliva u tom problemu, bez naznaka da ozbiljnije traži obalu na kojoj je pravo rešenje.

Povezani članci

Buro 24/7 Izbor