Festival „Slobodna zona“ počinje večeras a selektor Ivan Bakrač je izdvojio sedam must watch naslova

autor BURO.
slobodna zona mobile cover i square

https://buro247.rs/wp-content/uploads/2020/11/slobodna_zona_cover.jpg

Godina je neizvesna i te kako ili kao što je Ivan Bakrač, selektor filmskog festivala Slobodna zona rekao „najneizvesnija godina 21. veka“. Ipak, i u takvoj godini ovaj festival se održava i to snažniji i razmahaniji nego ikada, s obzirom da će publici, osim na tradicionalnim lokacijama, filmovi biti dostupni i online. Selekcija od skoro 70 filmova biće predstavljena od 5. do 10. novembra u Beogradu, Novom Sadu i Nišu, a od ove godine za sve one koji ne žele ili ne mogu da napuštaju svoje domove tu je i platforma KinoKauch na kojoj su dostupni gotovo svi filmovi kao i u bioskopima. Tako, ako iz bilo kog razloga ne možete u bioskop, radosna vest je da on može kod vas, i kako Ivan kaže: „Korona virus nije zaustavio mnoge svetske festivale koji su iznedrili važne naslove, pa ćemo domaće premijere nekih od najznačajnijih angažovanih arthouse filmova godine gledati upravo na Slobodnoj zoni“.

Radujemo se novim naslovima, mraku bioskopskih sala i velikim ekranima, ali i veoma intimnim premijerama koje ćemo gledati iz pidžame. Pošto nismo mogli da odlučimo šta obavezno gledati i u strahu da nešto kapitalno ne propustimo, pitali smo Ivana da podeli sa nama svoje favorite.

„Undine“

Režiser: Kristian Pecold
Država: Nemačka

Glavna junakinja filma, „Undine“, koju igra mlada zvezda evropskog filma Paula Beer, je istoričarka koja radi kao kustoskinja u jednom od muzeja u Berlinu. Nestvarno lepa, zna sve o Humbolt Forumu, a način na koji iznosi svoje znanje o istoriji grada koji je izgrađen na močvari posetiocima muzeja je koliko profesionalan, toliko i graciozan. Njena stara ljubav Johanes odlazi, i ceo njen svet se raspada. Dani prolaze, a njen pogled dok drži prezentacije luta prema dvorišnom kafeu tražeći da li je on i dalje tu…ili je još uvek tu…ili je opet tu. Sasvim slučajno upoznaje Kristofa, ronioca koji radi na podvodnim istraživanjima. Zaljubljuje se u njega i čini se da novi život za nju tek počinje. Film je na Berlinalu 2020. osvojio nagradu FIPRESCI, a Paula Beer Srebrnog medveda za najbolju žensku ulogu.

„Toni Morison: delovi mene“

Režija: Timothy Greenfield-Sanders
Država: SAD

Film nudi umešnu i intimnu meditaciju o životu i delu legendarne književnice i laureata Nobelove nagrade: počev od detinjstva provedenog u Loreni, Ohaju, do književnih turneja sa Muhamedom Alijem sedamdesetih godina; od borbenih redova sa Anđelom Dejvis pa do spokoja svoje radne sobe sa pogledom na obalu. Toni Morison predvodi grupu svojih vršnjaka, kritičara i kolega u polju istraživanja rasnog identiteta, istorije Amerike i čovečanstva, kao i ljudskog stanja, dominantnih tema njenog književnog opusa. Kako ovu “malu crnkinju” niko nije uzimao za ozbiljno, što ju je i podstaklo da piše, Morisonova se bavi problematikom večite dekonstrukcije metanarativa. Satkan od bogatog umetničkog, istorijskog, književnog, ali i ličnog materijala, film sadrži i rasprave o njenim brojnim, kritički priznatim, delima u koje spadaju romani: The Bluest Eye, Sula i Song of Solomon.

„Gagarin“

Režija: Fanny Liatard, Jérémy Trouilh
Država: Francuska

Jedan od najcenjenijih fimova iz ovogodišnje selekcije kanskog festivala je priča o šesnaestogodišnjem Juriju koji čitav svoj život živi u kulama Gagarina, ogromnom stambenom projektu od crvene cigle na periferiji Pariza. S visine svog stana sanja da postane astronaut. Ali kada procure planovi za rušenje doma njegove zajednice, Jurij se pridružuje otporu. Sa svojim prijateljima Dianom i Husamom započinje misiju da spasi Gagarin, pretvarajući imanje u svoj „zvezdani brod“, pre nego što zauvek nestane u svemiru. Šta biva sa srušenim snovima i koliko mladost ume da sanja, saznaćete u 95 minuta u koje je stao čitav svemir.

„Znoj“

Režija: Magnus von Horn
Država: Poljska/Švedska

Još jedan naslov iz ovogodišnje selekcije kanskog festivala, ali sasvim drugi univerzum. Znoj prepričava tri dana u životu fitnes motivatorke Silvije Zajec, koju je prisustvo na društvenim mrežama učinilo slavnom. Iako ima stotine hiljada pratilaca, okružena je lojalnim zaposlenima i dive joj se razni poznanici, ona traži istinsku bliskost. Film je osvojio glavnu nagradu na prestižnom festivalu u Čikagu.

„Epicentro“

Režija: Hubert Sauper
Država: Austrija/Francuska

Od svetski poznatog filmskog stvaraoca Huberta Saupera dolazi pobednički film dokumentarne selekcije ovogodišnjeg Sundance festivala, imerzivan i metaforičan portret postkolonijalne, „utopijske“ Kube, gde se još uvek oseća eksplozija američkog broda Mejn iz 1898. godine. Ovaj Veliki prasak okončao je špansku kolonijalnu dominaciju u Americi i započeo eru Američkog carstva. U isto vreme i na istom mestu rodilo se moćno osvajačko oruđe: bioskop kao propaganda. U Epicentru, Sauper istražuje vek izuma i stvaranja mitova zajedno sa izvanrednim narodom Havane – posebno njenom decom, koju naziva „mladim prorocima“ – ispitujući vreme, imperijalizam i sam bioskop.

„Jalda, noć za oproštaj“

Režija: Massoud Bakhshi
Država: Iran/Francuska

Još jedan pobednički film Sundance festivala, ali u igranoj konkurenciji. U Iranu TV rijaliti može da zameni pravdu, ako Bog da! Marijam je 22-godišnjakinja osuđena na smrt zbog ubistva svog muža, 65-godišnjeg Nasera. S obzirom da je kazna već izrečena jedino ko može da joj pomogne je Mona, ćerka ubijenog sa kojom Marijam mora da učestvuje u rijaliti programu, kao i broj glasova za oprost koji osvoji od publike. Ovaj šou snima se tokom Jalde, noći predviđene za oprost koja je ujedno i zimska kratkodnevnica, veoma važna i poštovana u iranskoj kulturi. Film je snimljen na osnovu istinitih priča u kojima TV studio služi kao sudnica i mesto za pravdu. U ovoj drami, Marijam je ta koja mora da moli za oprost i život.

„Kopač“

Režija: Georgis Grigorakis
Država: Grčka/Francuska

Savremeni vestern o lokalnom farmeru koji živi i radi sam u kolibi usred šume na planini severne Grčke. Već godinama se bori protiv širenja industrijskog giganta koji krči šume, narušava bujnu floru i preti njegovom imanju. Ipak, najveću opasnost za njega izaziva neočekivani dolazak sina nakon dvadeset godina razdvojenosti. Njih dvojica postaju neprijatelji i suprotstavljaju se jedan drugom, a priroda im je jedina publika. Kako bi sprečili da im muljevito tlo izmakne pod nogama radi profita, otac i sin moraju duboko da kopaju. Film je premijerno prikazan u selekciji Berlinale Panorama, a Vangelis Mourikis je osvojio nagradu za najboljeg glumca na sarajevskom filmskom festivalu.