Povezano
Godina za nama pokazala je kako film može biti ogledalo društva, sredstvo kritike, ali i umetnički beg u neke nove, neistražene svetove. Anora Seana Bakera nagrađena je kanskom Zlatnom palmom. Susedna soba Pedra Almodavara dobila je Zlatnog lava u Veneciji. Ovi naslovi, svaki na svoj način, predstavljaju trijumf vizije i hrabrosti autora. Osim ovih, bilo je mnogih drugih naslova o kojima se pričalo u filmskim krugovima. Bilo da je reč o velikim holivudskim produkcijama, intimnim art-house ostvarenjima ili dokumentarnim filmovima koji su uzdrmali društvene temelje, filmska scena je tokom 2024. godine pokazala svoju neiscrpnu moć transformacije.
Queer, Luca Guadagnino
Čini se da smo tek nedavno odgledali The Challangers, a Luca Guadagnino je već premijerno prikazao svoje naredno ostvarenje. Istražujući strastveni svet adaptacije romana Williama S. Burroughsa, italijanski reditelj ponovo zalazi u preispitivanje mračne dinamike romantičnih odnosa dva muškarca. Daniel Craig hrabro se iščupao iz naviknutog Bondovskog manira i briljira u ulozi pisca zavisnog od heroina. Mladi Drew Starkey donosi intenzivnu izvedbu mladića koji budi opsesije starijeg muškarca. Queer je (još jedan Guadagninov) film koji istražuje granice ljubavi, zavisnosti i samouništenja.
Nosferatu, Robert Eggers
Američki reditelj Robert Eggers ustoličio se kao jedan od najvrsnijih reditelja horora i strave 2019. godine, kada je izašao film The Lighthouse. Od taga se čekalo da afirmiše novoosvojenu reputaciju, i to je konačno učinio Nosferatu. Već proglašeno remek-delom, Eggers se vraća klasiku horora, ali ga iznova osmišljava. Bill Skarsgård kao Grof Orlok je groteskno privlačan, dok Lily-Rose Depp donosi dirljivu interpretaciju Elle koja bira između ljudskog i natprirodnog. Film pleni svojom vizuelnom preciznošću i atmosferom koja hipnotiše – baš onako kako bismo od Egggersa i očekivali.
The Substance, Coralie Fargeat
Francuska rediteljka Coralie Fargeat odgovorna je za jedan od filmskih naslova o kojima se ove godine najviše pričalo među filmskim krugovima, otkako je The Substance odneo jednu od Zlatnih palmi u Kanu. Fargeat istražuje granice satiričnog horora i ljudske opesije kontrolom. Demi Moore vratila se na veliko platno u punom sjaju, zahvaljujući ulozi TV zvezde čiji život dobija zastrašujući obrt. Brojne scene iz ovog filma, vizuelno impresivne i simbolički bremenite, ostaće upamćena kao neke od najsirovijih i najpotresnijih koje smo videli u bioskopima ove godine.
Anora, Sean Baker
Između jave i sna, magičnih mogućnosti i surove realnosti ponovo nas vodi Sean Baker, ovoga puta kroz oči Anore, seks-radnice koja se udaje za sina ruskog oligarha. Američki reditelj vešto balansira između komedije, tragedije i oštre kritike, mada na trenutke gubi pravac u svojoj reinkarnaciji društvenog haosa. Mikey Madison, mlada i perspektivna glumica, hrabro se prihvatila uloge i gotovo besprekorno predstavila emocionalne i psihičke rolerkostere mlade junakinje.
Gladiator 2, Ridley Scott
Dugoočekivani nastavak kultnog filma Ridleya Scotta vraća u svet rimske epohe, ali ovoga puta s novim herojem. Vizuelno impresivan i emocionalno snažan, Gladiator 2 istražuje teme osvete, nasleđa i borbe za pravdu. Brojna kritika i publika nisu skrivali svoje razočaranje, pa ipak nijedno monumentalno ostvarenje Ridleya Scotta ne može proći nezapaženo, te će – ako ništa drugo, ono barem zbog slave svog prethodnika, i ovaj film ostati upamćen kao jedan od značajnijih ove godine.
Susedna soba, Pedro Almodóvar
Španski reditelj Pedro Almodóvar donosi intimnu priču o dve žene koje se suočavaju s krajnostima ljudske egzistencije. Julianne Moore i Tilda Swinton briljiraju u ulogama prijateljica koje dele najdublje trenutke života. Susedna soba je dirljiva meditacija o smrti, nasleđu i povezanosti, film koji obeležava novi pravac u stvaralaštvu čuvenog reditelja.
Foto: IMDb