Povezano
Šta je to stvarao Tom Wesselmann – samo uvećane reklamne plakate? Ispod vibrantninh boja i očiglednog komercijalnog sjaja, krije se nešto mnogo dublje. Njegov prikaz ženskog tela, enterijera i svakodnevnih predmeta prelazi granicu između banalnog i uzvišenog. Tom Wesselmann nije bio samo pop umetnik – on je bio kritičar kulture potrošnje, čije su slike osvetljavale lice američkog sna, ali sa ironičnim osmehom.
Wesselmann je rođen 1931. u Sinsinatiju, u državi Ohajo, a slikarstvom se počeo baviti nakon što je studirao psihologiju. Umetnost ga je privukla kao sredstvo izražavanja koje je omogućavalo intenzivnije istraživanje ljudskog stanja i onoga što ga čini. Po završetku studija, Wesselmann odlazi u Njujork, gde postaje deo tadašnjeg umetničkog pokreta koji kritikuje društvo potrošača. Ali za razliku od Warhola, čiji je cinizam bio očigledan, Wesselmannov je pristup bio suptilniji.
Američki san na platnu
Njegove slike žena i kućnih enterijera prikazuju svet potrošnje, ali i želje. Wesselmann koristi elemente reklama i popularne kulture, ali ih prenosi kroz slikarstvo na način koji ih čini gotovo poetskim. Njegova serija „Veliki američki aktovi“ je ogoljena i sirova, a ipak glamurozna. Ženske figure, bez lica i često predstavljene kroz pojednostavljene oblike, postaju simbol želje i objekti pogleda. Ali, koliko god bile idealizovane, ove žene nisu stvarne. One su prozivka potrošačke kulture koja žensku formu svodi na komodifikaciju.
Kritika kroz ljupkost
Dok su njegovi savremenici, poput Lichtensteina, naginjali stripovskom izrazu, Wesselmann koristi sveža i intenzivna polja boje i simbole svakodnevice – od limenki Coca-Cole do cigareta. Njegov rad je u isto vreme prizeman i sofisticiran. Wesselmannov prikaz žene je kritika načina na koji društvo posmatra telo i identitet, dok suptilno ispituje pojmove ljupkosti i objekta.
Večno pitanje potrošnje
Kroz svoja dela, Wesselman ispituje moć potrošačke kulture i način na koji utiče na našu percepciju lepote i vrednosti. Da li je žensko telo umetničko delo ili proizvod za masovno tržište? Da li dom predstavlja sigurnost ili predstavu ideala koji nikada ne može biti dosegnut?
Tom Wesselmann je, dakle, daleko više od pop umetnika; on je bio hroničar američkog društva, koji je kroz linije i boje uspeo da prikaže složenost sveta u kojem živimo, sa dozom ironije koja nas navodi da preispitamo ono što smatramo lepim, privlačnim i vrednim.
Foto: Gagosian, Christie’s