Preko 80 dokumentaraca, 10 svetskih premijera i fokus na domaće autore: Šta nam donosi ovogodišnji BELDOCS?

Predstavljamo filmove iz takmičarskog programa.

autor BURO.
BELDOCS

Međunarodni festival dokumentarnog filma – BELDOCS, ove godine održava se od 21. do 27. maja, na 10 lokacija u Beogradu. Ovogodišnje izdanje donosi raznovrstan filmski program i prateće sadržaje, ali i nova tematska usmerenja i svežu selekciju autora. Filmski program sačinjen je od 84 ostvarenja, a među njima je 10 svetskih, 51 regionalna i 22 srpske premijere.

Domaća publika će neke od najznačajnijih dokumentaraca iz prethodne i tekuće godine moći da pogleda i onlajn, nakon završetka 18. Beldocs-a.

Festival će otvoriti film Restitucija, ili, san i java stare garde reditelja Želimira Žilnika. Ovaj dokumentarac prati starog muzičara Stevana Arsina koji se, posle šest decenija života u Nemačkoj, vraća u Srbiju kako bi priveo kraju proces restitucije porodičnog imanja – plodne zemlje i stare vile, suočavajući se s porodicom, prijateljima i nizom pravnih izazova.

Ove godine obeležavamo punoletstvo Beldocsa, jedinstvenog prostora delovanja kreativne dokumentaristike, koji osamnaest godina za redom aktivno doprinosi oblikovanju kulturnog pejzaža i društvene dinamike Beograda i Srbije i pruža svojoj publici pregršt mogućnosti za lični, kolektivni i profesionalni razvoj. Budući da smo, po običaju, pripremili odličan program, pozivamo sve da nam se pridruže i potraže inspiraciju u filmovima i razgovorima sa Želimirom Žilnikom, Goranom Olsonom, Pavlom Levijem, Benom Riversom, Olhom Žurbom, Galebom Nikačevićem, Agnješkom Zvefkom, Raduom Žudeom, Vorenom Elisom, Darkom Bajićem, Đorđem Kadijevićem, Zvonkom Bogdanom, Majom Uzelac, Goranom Devićem, Igorom Bezinovićem, Jasminom Vojcik, Vajolet du Feng i sa mnogim drugim interesantnim gostima ovogodišnjeg Beldocsa, izjavila je direktorka Beldocsa, Mara Prohaska Marković.

ŠTA GLEDAMO OVE GODINE NA BELDOCS – U:

Međunarodni takmičarski program i ove godine je sastavljen od zaista izvrsnih i raznovrsnih filmova i nastavlja našu tradiciju otkrivanja novih, hrabrih i upečatljivih glasova savremenog dokumentarnog filma. Tu je osam filmova iz celog sveta, sasvim različitih, o ljudima, životinjama i prirodi. Njihovi autori bili su spremni da gledaju u najlepše i najružnije stvari i da od stvarnosti isklešu ova predivna umetnička dela. Pogledati ih na velikom platnu uz prisustvo njihovih stvaraoca biće istovremeno veličanstveno i intimno iskustvo, istakao je selektor Igor Stanojević.

Publika će moći da pogleda 8 pažljivo odabranih filmova: Fakir (Roman Ďuriš), Frida TV (Léa Lanoë), Kolektivni monolog (Jessica Sarah Rinland), Pejzaž i bes (Nicole Vögele), Predmet proučavanja (Raúl Alaejos), Savana i planina (Paulo Carneiro), Simon i Mariana (Pier-Luc Latulippe, Martin Fournier) i Tihi posmatrači (Eliza Petkova).

LYNCH

Deo ovogodišnjeg programa činiće i projekcije dva dokumentarna filma u znak sećanja na velikane svetskog filma – Stanje Tomasa Hajzea i dokumentarac Gija Žirara Dejvid Linč: Ne gledaj u mene, intimni uvid u stvaralački proces ovog reditelja.

FAKIR

Dokumentarni film iz 2024. godine, režisera Romana Ďuriša, prati život Dalibora, 23-godišnjeg Roma koji se, nakon izlaska iz zatvora, suočava s porodičnim krizama i ličnim traumama. Po povratku kući, Dalibor otkriva da njegov mlađi brat Kevin živi s nasilnim i alkoholičarskim ocem. Kako bi zaštitio brata, Dalibor se uključuje u borbu za starateljstvo, suočavajući se s duboko ukorenjenim porodičnim traumama.

FRIDA TV

Ovo je intiman, poetski portret Gerde Friede Janett Gröger, harizmatične žene sa izraženim punk stavom i snažnim pesničkim izrazom. Kroz kameru, Lanoë beleži život Friede, čije reči i umetnost odražavaju njenu borbu protiv društvenih normi i ličnih trauma. Film je sniman tokom dužeg vremenskog perioda, koristeći 16 mm i digitalne formate, što doprinosi njegovoj autentičnosti i neposrednosti. Frieda koristi kameru kao savezniku, otkrivajući svoje najdublje misli i osećanja, dok Lanoë pažljivo i sa empatijom beleži te trenutke. Film istražuje teme identiteta, mentalnog zdravlja i društvenih predrasuda, postavljajući pitanja o tome kako društvo prihvata one koji se ne uklapaju u konvencionalne okvire.

KOLEKTIVNI MONOLOG

Film Kolektivni monolog (Monólogo colectivo, 2024), rediteljke Jessice Sarah Rinland, predstavlja meditativni dokumentarac koji istražuje složene odnose između ljudi i životinja u zoološkim vrtovima i utočištima širom Argentine. Kroz kombinaciju snimaka na 16 mm filmu, nadzornih kamera i arhivskog materijala, film beleži svakodnevne interakcije između čuvara i životinja, otkrivajući nežne trenutke dodira, brige i međusobnog razumevanja.

PEJZAŽ I BES

Film Pejzaž i bes (The Landscape and the Fury, 2024) švajcarske rediteljke Nicole Vögele je meditativni dokumentarni esej koji istražuje složene slojeve istorije, migracija i svakodnevnog života duž bosansko-hrvatske granice, posebno u oblasti Velike Kladuše. Kroz pažljivo komponovane kadrove i minimalnu upotrebu dijaloga, film beleži prisustvo izbeglica koje prelaze ovu rutu, tragove rata iz 1990-ih i svakodnevicu lokalnog stanovništva koje živi u senci prošlih i sadašnjih trauma.

PREDMET PROUČAVANJA

Film Predmet proučavanja (Objeto de Estudio, 2024) španskog reditelja Raúla Alaejosa je eksperimentalni dokumentarni esej koji istražuje granice antropološkog posmatranja i etiku snimanja autohtonih zajednica. Inspirisan kontroverznom teorijom američkog istraživača Roberta Pirija, koji je verovao da bi stvaranje „superrase“ kombinovanjem snage Inuita i zapadnjačke pronicljivosti omogućilo ljudima da dosegnu Severni pol, Alaejos kreće na putovanje u najsevernije naselje Grenlanda, Qaanaaq, u potrazi za potomcima te navodne „superrase“.

Više o ostalim filmovima iz programa BELDOCS – a, uskoro.

Fotografije: PROMO