David Lynch u četiri čina – u Jugoslovenskoj kinoteci

autor Božica Luković
david lynch

Početkom ove godine, napustio nas je David Lynch – slavni reditelj preminuo je u januaru u Los Anđelesu. Beograd se ove nedelje oprašta od filmskog vizionara u Jugoslovenskoj kinoteci.

Fanovi nedavno preminulog velikana svetskog filma, američkog reditelja i scenariste imaće priliku da od 20. do 24. februara ponovo vide neka od njegovih najpoznatijih ostvarenja.

Lynch je uvek pronalazio portale u alternativne egzistencije i istraživao ih kao da su erogene zone, zabranjeni „procepi“ postojanja. Bio je veliki američki nadrealista, ali njegova vizija bila je toliko specifična da je postao nešto drugo: protivnik naracije, čije su se priče granale u petljama i neočekivanim sekvencama.

Evo koja četiri filma želimo da gledamo u Jugoslovenskoj kinoteci ove nedelje.

DAVID LYNCH: ČETIRI FILMA KOJA GLEDAMO U JUGOSLOVENSKOJ KINOTECI

BLUE VELVET

Ovaj kultni film duboko istražuje mračnu, potisnutu stranu američkog predgrađa, pokazujući skrivene aspekte života u malim zajednicama. Lynch je kroz ovaj film prikazao kontrast između naizgled idiličnog, savršenog života i stvarnih, nasilnih i perverznih dubina koje se kriju ispod površine. Režiser je stvorio ne samo misteriju, već i duboko emocionalnu i uznemirujuću atmosferu kroz naraciju koja ne daje jednostavne odgovore, već poziva gledatelje na razmišljanje o prirodi zla i identiteta. Prikazuje se u petak, 21. februara, u 20h, u Kosovskoj 11.

WILD AT HEART

„Wild at Heart“ istražuje kako ljubav može biti istovremeno oslobodilačka i destruktivna. Kroz likove Lulud i Sailora, film prikazuje intenzivnu, strastvenu ljubav koja je u stalnoj borbi sa nasiljem, zlom i mračnim snagama. Sukob između ljubavi i destrukcije je duboko ukorijenjen u Lynchovom stvaralaštvu, a „Wild at Heart“ je ključan film u razvoju tog motiva. Prikazuje se u subotu, 22. februara, u 17:30h u Kosovskoj 11.

david lynch
instagram 90s.daily

LOST HIGHWAY

Lynch je u „Lost Highway“ primenio inovativu narativnu strukturu koja pomiče granice tradicionalnog filmskog pripovedanja. Film koristi split narrative pristup, gde se priče dva glavna lika prepliću na način koji izaziva zbunjenost i traži od nas aktivno interpretiranje. Kroz likove koji doživljavaju fizičku i mentalnu transformaciju, film se bavi pitanjima o prirodi identiteta i kako prošlost i sećanja oblikuju našu stvarnost.

MULHOLLAND DRIVE

„Mulholland Drive“ koristi filmske tehnike i simboliku na način koji ne samo da stvara napetost, već i evocira duboke emocionalne reakcije. Lynch koristi zvuk, boje, kadrove i muziku kako bi stvorio atmosferu koja odražava unutrašnja stanja likova, preplavljujući nas snažnim osećajem anksioznosti, čežnje i nostalgije. Film postavlja akcenat na emotivne turbulencije likova, čineći ga više spiritualnim iskustvom nego običnom naracijom.

Fotografija: instagram 90s.daily