Pogledali smo film „Eddington“ u Kanu: Može li Amerika ponovo da bude sjajna?

Ili se obećana zemlja pretvara u distopiju?

autor Jelena Milinčić
eddington

Tokom 16. maja, u već oko 17 časova Kroazetom nije moglo da se prođe – na svakom mestu na koje je moglo da se stane, uključujući žardinjere (posebno žardinjere) stajao je neki egzaltirani fan sa upaljenom kamerom i čekao da se pojavi neka od zvezda Eddingtona, novog filma Arija Astera: Pedro Pascal, Emma Stone, Austin Butler, Joaquin Phoenix, koji je zbog velikog interesovanja publike u istom terminu prikazan u dve sale (nešto što se retko dešava).

Malo koga je tu interesovala radnja novog ostvarenja reditelja kultnih filmova Midsommar i Hereditary, važnije je bilo videti Emminu toaletu (nosila je haljinu brenda Louis Vuitton, sa kojim sarađuje od 2017), mahati Pedru ili biti u blizini kad Austin odluči da priđe okupljenoj masi ispred Grand Palaisa i slika se s njima.

No, nakon što smo pogledali film zaboravili smo šta se dešavalo na crvenom tepihu – Emma i Pedro su se u jednom trenutku borili sa pčelom i izašli iz sale Debussy sa samo jednim pitanjem – šta se, zaboga, desilo sa Amerikom?

Upravo to pitanje postavio je sebi i Ari, kada je odlučio da snimi satiričnu komediju o savremenoj Americi i prikaže deo istorije koji do sada nije adekvatno prikazan na filmu – iako se dogodio pre svega pet godina.

EDDINGTON

Upakovana kao neo-noir vestern, film je zapravo pandemijska saga protkana otrovnim i mračnim političkim humorom kakav gotovo da nije viđen još od zlatnih dana scenariste i romanopisca Terry Southern, autora Kubrickovog ostvarenja Dr. Strangelove.

Šta smo to videli u filmu koji će u svetske bioskope da stigne u julu ove godine?

EDDINGTON: HOROR ZA TRUMPOVO DOBA

Radnja filma smeštena je u malom, izmišljenom gradu u Novom Meksiku, (u maju 2020) gde lokalni šerif Joe Cross (Phoenix) odlučuje da se kandiduje protiv harizmatičnog i svesnog epidemije kovida gradonačelnika Teda Garcie (Pascal).

Kako Joeova kampanja postaje sve intenzivnija, tako raste i haos pandemijskog doba — medijsko izveštavanje i objave na društvenim mrežama dodatno raspiruju desničarske teorije zavere, rastuću rasnu osvešćenost i proteste protiv policijske brutalnosti nakon smrti Georgea Floyda.

thumb dc60f96b c669 41d5 8a8a 8b54a5e5e1ba

Eddington je daleko spretniji i zabavniji od Asterovog prethodnog filma, mazohističke, nadrealne noćne more Beau Is Afraid. Novi film traje dva i po sata i na kraju skreće u nešto zlokobno i neobično. Ali veći deo vremena Aster nas uvlači pričom koja je prizemna.

Eddington će sigurno podeliti publiku svojim ambicioznim mešanjem žanrova, jer na polovini naglo prelazi iz blage vestern parodije u krvavi neo-noir, središnjim delom koji podseća na stilski doterane vesterne iz ranih devedesetih.

Ali još eksplozivniji je njegov pristup američkoj politici; od bitcoina preko TikToka, pa sve do antivakserskog pokreta, Eddington se obrušava na sve apsurde administracije predsednika Trumpa i na to kako su njeni poslušni MAGA fanatici radikalizovali čitave generacije.

Jedna od snaga Eddingtona jeste to što, iako govori o ljudima opsednutim politikom i o društvu pod ogromnim pritiskom, poslednje što Aster želi jeste da nam drži predavanja. Neka od političkih stanovišta u filmu možda i jesu njegova, ali uglavnom deluju kao da su proistekla iz čudnog, frustrirajućeg ili dirljivog ponašanja kojem je lično svedočio.

Uprkos tome što je rođen u Njujorku, veći deo detinjstva proveo je s porodicom u Novom Meksiku. A muzika u filmu, koju potpisuju The Haxan Cloak i Daniel Pemberton, takođe doprinosti specifičnoj atmosferi ostvarenja.

mv5bmja0mgvkntctndnizi00nzyylwjhm2etnzyxnte4owzlnzfhxkeyxkfqcgc v1

Upitan na koferenciji za štampu o tome šta misli o Trumpovoj masovnoj represiji i deportaciji latinoameričkih imigranata u SAD, Pascal je rekao da mu je kao glumcu koji je učestvovao u filmu Eddington vrlo zastrašujuće da govori o tim stvarima.

„To je previše zastrašujuće pitanje za mene da bih mogao ozbiljno da ga obradim. Nisam dovoljno informisan. Želim da ljudi budu bezbedni i zaštićeni i veoma želim da budem na pravoj strani istorije. I ja sam imigrant. Moji roditelji su izbeglice iz Čilea. I ja sam bio izbeglica. Pobegli smo od diktature i imao sam tu privilegiju da odrastem u SAD… Da nije bilo toga, ne znam šta bi bilo s nama. Uvek ću podržavati tu vrstu zaštite. Previše me je strah od vašeg pitanja“.

Jedva se i sećam kako je glasilo, ali je onda dao recept za borbu protiv straha, što je ujedno i poruka ovog filma:

„Strah je način na koji ljudi koji žele da vas drže u strahu – pobeđuju. Nastavite da pričate priče i da izražavate sebe. A ljudi koji pokušavaju da vas uplaše — je*e vam se za te ljude“.

Uz Black’n’Easy, pravu tursku, ne morate se odricati svog omiljenog rituala, gde god da ste. Spremna da putuje, lako se i jednostavno pakuje i još lakše priprema. Potreban je samo minut, jedna kesica i vrela voda, da se prepustite uživanju u pravoj turskoj.

IZIPIZI već više od 10 godina mami osmehe ljudima širom sveta, kreirajući lagane, fleksibilne i pristupačne naočare za celu porodicu – uz posvećenost svakodnevnom smanjenju uticaja na životnu sredinu.

MCF Megacom Film, vodeća distributerska kuća na Balkanu, poslednje dve decenije domaćoj publici donosi relevantne, nagrađivane i autentične filmove svetske kinematografije.