Povezano
Zimska tradicija se već zna. Mrzi nas da izlazimo iz kuće kad ne moramo i slobodno vreme mahom provodimo ušuškani u krevetu birajući omiljene naslove ili najsvežije što još nismo odgledali sa liste must watch. Ukoliko nas nešto pak natera na izlazak po snegu, to je maksimalno do bioskopa i nazad. Nešto u ulasku u mračnu salu, u toploti tog prostora, velikom ekranu, i najtraženijim blokbasterima sezone, ili novim naslovima o kojima se uveliko priča i kojima se predviđa dobra budućnost u domenu predstojeće sezone nagrada, je aposlutno čarobno i ultimativno zimsko iskustvo.
Ove godine, ironično ali tačno, baš kada bioskop puni 125 godina, koliko je prošlo od prvog javnog prikazivanja pokretnih slika, ničega od toga nema. Istina, tu i tamo su neki festivali uspevali da se održe, uspeli smo da nađemo svoj put do bioskopskih sala makar i na projekcije u 2 popodne sa sve maskom i merenjem temperature i dezinfekcijom na ulazu u salu. Odlazili smo u bioskop kako tako, ali je magija krcate sale i konstantnog priliva novih naslova prosto i jednostavno rečeno, ubijena. Ono što je još bolje pitanje je da li je to samo faza ili trajno stanje?
Ako je suditi po novim vestima koje dolaze iz Warner Bros produkcijske kuće, defintivno se nalazimo na pragu nove ere. Premijere svih velikih naslova ove sezone kao što su “Dune”, “West Side Story”, “Cruella”, “No Time To Die” su odloženi prvo šest meseci, zatim godinu dana, pa na neodređeno. Neki su zatim ponovo potvrđeni za nove datume 2021. ali čak i to, i nove strategije objavljivanja nisu najsigurnije, i potencijalno prete da promene bioskop kakvim ga poznajemo. Najnoviju uzbunu su uneli iz Warner Bros kada su objavili da će svaki film planiran za premijeru u 2021. biti simultano dostupan i za streamovanje i na HBO Max. Tačnije, prvo će četiri nedelje biti dostupan svima preko platforme nakon čega će početi sa prikazivanjem u bioskopima. Ovaj metod su već primenjivali u Disneyju tokom 2020. u pokušaju da smanje budžete, i pokazalo se prilično uspešnim i čini se da sada čitava filmska industrija ima mnoštvo filmova pred sobom, i dva osnovna pitanja: kako ih dopremiti do publike ukoliko situacija nastavi da bude kakva jeste i drugo, kako da pralelno s tim uspeju da oporave svoje budžete? Čini se, prelaskom na online.
Iako iz Warner Bros kažu da je ovo samo trial period, prelazna faza od 12 meseci, imamo previše ovogodišnjih iskustava da bismo u to verovali kao i veliki uspeh Netflixa koji je dokazao da postoji dosta veliki aptetit za zabavu “iz fotelje”, te uopšte nije nemoguće zamisliti svet gde će se premijere jednostavno prebaciti online. Nije nemoguće, ali bi nekako bilo tužno. Iz Warner Bros kažu da bi nakon probnog perioda, na duže staze online prikazivanje ostalo samo kao opcija da ljubitelji filma ne moraju u bioskop ukoliko ne žele, ali će se sve opet vratiti na staro. I želimo da im verujemo, da će prava zabava opet biti u bioskopu, ali posle ovakve godine teško je poverovati da išta može da se vrati na stare sisteme. Ipak, svakako je jasno da će morati da se pronađe neki kompromis i uprkos uspehu platformi, nekako omogući da i bioskop preživi. Jer nije stvar samo u novom naslovu, i novom filmu. Koliko u celokupnoj atmosferi kada te mrak proguta, a kadrovi na velikom ekranu zamađijaju i obuzmu. Nije bioskop samo film, bioskop je magija.