Izašao je film „I am Martin Parr“: Kako je Britanac postao najplaćeniji fotograf na svetu

autor Isidora Mitri
martin parr

U svetu fotografije, ime Martin Parr nosi težinu i snagu koje se retko sreću. Od svoje prvobitne afere sa dokumentarnom fotografijom do prepoznatljivih, često provokativnih, ironičnih i bogatih uvida u svakodnevni život (na plaži), Parr je postao jedan od najuticajnijih – i najplaćenijih – fotografa današnjice. U novoobjavljenom dokumentarcu I Am Martin Parr, režiser Lee Shulman uspeo je da osvetli ne samo njegov rad, već i transformaciju koju je prošao kako bi postao simbol savremene fotografije.

i am martin parr film

Šta je fotografija, ako nije umetnost?

Film koji je premijerno prikazan krajem 2024. godine, a početkom ove započeo je svoju distribucijsku turneju. Biografsko ostvarenje prati domete Martina Parra duž njegovog ličnog, ali i šireg – društvenog, kulturnog i marketinškog puta, u eri globalizacije i digitalizacije. Iako je britanski fotograf neko ko je dugo izbegavao klasične okvire komercijalne umetnosti, istovremeno je – pomalo ironično, u skladu sa karakterom – postao živa ikona koja je u potpunosti preoblikovala način na koji posmatramo, vrednujemo i komercijalizujemo vizualnu umetnost.

Njegova fotografija, koja je od samog početka bila društvena kritika i humorna parodija, prepoznaje univerzalnost trenutaka i svakodnevnih scena. Britanac je doveo do ekstravagancije sve ono bi nam je obično promicalo u svakodnevnim životima. Dokazao je da čak i banalni trenuci mogu biti ispunjeni dubokim značenjem, ali i blagim satiričnim tonom koji, uz analitičku distancu, izaziva smeh i refleksiju.

Ko je Martin Parr?

Film I Am Martin Parr otkriva kako je njegova fotografija prešla dug – i često nepremostiv put – od umetnosti do brenda. Kroz serije neobičnih, gotovo nadrealnih portreta i scenografija koje niču iz običnih, svakodnevnih trenutaka, Englez je stvorio umetnost koja odražava najdublje dileme savremenog života. On nije bio samo posmatrač, već je aktivno učestvovao u tržištu, kreirajući fotografiju koja se uklapa u marketinške, potrošačke i kapitalističke trendove – često razmatrajući upravo te mehanizme kroz koje su slike postale prepoznatljive i profitabilne.

I Am Martin Parr

No, film ne nudi samo sliku čuvenog fotografa kao majstora komercijalne umetnosti. On istražuje duboko ukorenjene teme o identitetu, vizualnoj kulturi, potrošačkom društvu i globalnoj povezanosti. Parrova sposobnost da stvori upečatljive slike, koje su istovremeno humoristične i političke, postala je ključ njegovog uspeha. Njegovo umeće nije u tome da prikaže samo trenutke iz svakodnevnog života, već da kroz njih pogađa same srž kulture i društva, stvarajući slike koje komentarišu, ali ne osuđuju.

Film, dakle, nije samo biografski portret, već istovremeno promišljanje o tome kako je moderna umetnost postala industrija. Britanac kontinuirano – čak i u 72. godini života izazva publiku da se zapita – koja je uopšte vrednost „najplaćenijeg fotograf na svetu“ u vremenu kada je gotovo sve postalo robom, a umetnost se transformisala u proizvod. Na kraju, Parr je od fotografije stvorio brend, a od brenda umetnost.

Saradnja sa umetničkim galerijama, prestižnim magazinima, pa čak i velikim modnim kućama, omogućila mu je da se pozicionira kao umetnik čija dela nisu samo estetska iskustva, već i socijalna i politička angažovanja koja se prodaju po ceni. Kroz sve ovo, umetnik postavlja pitanje: da li je umetnost uopšte još uvek umetnost kada postane prepoznatljiv proizvod koji se lako trži?

Za sve one koji su verovali da je umetnost previše ozbiljna za komercijalizaciju, Parr je ponudio odgovor – umetnost je uvek bila trgovina.

Snapinsta.app 482151071 18486508276000968 5356812621095708415 n 1080

Foto: Instagram @phaidonpress